Page 358 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 358
bibliografi a
Adamek, 1970: Tadeusz Adamek, Typy monstrancji gotyckich w Polsce Gadomski, 1981: Jerzy Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Mało-
i problem regionów, „Roczniki Humanistyczne”, 18: 1970, z. 5, s. 5-17. polski 1420–1470, Warszawa 1981.
Ambrosiewicz, 1997: Maciej Ambrosiewicz, Zespół podominikański Gadomski, 1988: Jerzy Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Mało-
w Sejnach, Suwałki 1997. polski 1460–1500, Warszawa 1988.
Ars sacra, 1993: Ars sacra. Dawna sztuka diecezji toruńskiej, katalog Gilodo, 1994: Andrei Gilodo, Russian silver mid 19th century – begin-
wystawy 5 XI–31 XII 1993 r., Muzeum Okręgowe w Toruniu, To- ning of the 20th century, Moscow 1994.
ruń 1993. Godlewski, 1948–1958: Michał Godlewski, Aleksander Kazimierz Gin-
Askanas, 1991: Kazimierz Askanas, Sztuka Płocka, wyd. III poprawio- towt Dziewałtowski w: Polski Słownik Biografi czny, t. VII, 1948–
ne i rozszerzone, Płock 1991. 1958, s. 473–474.
Barthel, 1944: Gustav Barthel, Die Ausstrahlungen der Kunst des Veit Golonka, 1996: O. Jan Golonka, Ołtarz Jasnogórskiej Bogurodzicy. Tre-
Stoss im Osten, München 1944. ści ideowe oraz artystyczne kaplicy i retabulum, Kraków 1996.
Bayerische Löwen – polnische Ad ler, 2008: Bayerische Löwen – polnische Gościcka, Zalewska, Żurek, 2015: Marta Gościcka, Karolina Zalewska,
Adler: auf gemeinsamen historischen Spuren, red. Nina Kozlowski, Anna Żurek, Nowe oblicze Matki Bożej Tykocińskiej, „Biuletyn Kon-
Ewa Krasińska-Klaputh, Aleksander Menhard, München 2008. serwatorski Województwa Podlaskiego” 2015, z. 21, s. 123–146.
Białłowicz-Krygierowa, 1981(1): Zofi a Białłowicz-Krygierowa, Studia Górzyński, Kochanowski, 1990: Sławomir Górzyński, Jerzy Kocha-
nad snycerstwem XIV wieku w Polsce. Część I: Początki śląskiej tra- nowski, Herby szlachty polskiej, rysował Adam Jońca, Warszawa
dycji ołtarza szafowego – katalog, Poznań 1981. 1990
Bobrow, 1996: Monstrancja Johanna Georga Bandau’a z katedry po- Grabowski, 2014: Tomasz Grabowski, Historia powstania Muzeum
znańskiej, [w:] Rzemiosło artystyczne. Materiały Sesji Oddziału Diecezjalnego w Łomży, „Studia Ełckie” 2014, t. 16, nr 2, s. 241–250.
Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Ryszard Gradowski, 1969: Michał Gradowski, Znaki złotnicze na wyrobach
Bobrow, Warszawa 1996, s. 99-104. warszawskich z XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 31: 1969,
Bobrow, 2017: Ryszard Bobrow, Złotnicy i jubilerzy prowincji Króle- nr 2, s. 181–188
stwa Polskiego, Warszawa 2017. Gradowski, 1984: Michał Gradowski, Dawne złotnictwo – technika
Bochnak, Pagaczewski, 1959: Adam Bochnak, Julian Pagaczewski, Pol- i terminologia, Warszawa 1984
skie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków 1959. Gradowski, 1985: Michał Gradowski, Znaki złotnicze na wyrobach
Chrzanowski, Kornecki, 1988: Tadeusz Chrzanowski, Marian Kornec- toruńskich i gdańskich z XVII i XVIII wieku, „Biuletyn Historii
ki, Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego Sztuki”, 47: 1985, nr 1–2, s. 85-94
od wieku XIV do 1832 roku, Warszawa 1988. Gradowski, 1988: Michał Gradowski, Znaki probiercze na zabytko-
Ciecholewski, 1977: ks. Roman Ciecholewski, Problematyka badawcza wych srebrach w Polsce, Warszawa 1988
pomorskich Madonn Szafk owych, „Studia Pelplińskie” 1977, nr 8, Gradowski, 2001: Michał Gradowski, Znaki na srebrze: znaki miejskie
s. 127–152. i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach,
Ciecholewski, 1980: ks. Roman Ciecholewski, Polityka krzyżacka prze- Warszawa 2001
łomu XIV i XV w. w świetle ikonografi i malowideł na „skrzydłach” Gradowski, Kasprzak-Miler, 2002: Michał Gradowski, Agnieszka Ka-
pomorskich Madonn Szafk owych, „Studia Pelplińskie” 1980, nr 11, sprzak-Miler, Złotnicy na ziemiach Północnej Polski. Część I: wo-
s. 253–293. jewództwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazur-
Clasen, 1974: Karl-Heinz Clasen, Die Meister der Schönen Madonnen: skie, Warszawa 2002
Herkunft , Entfaltung und Umkreis, Berlin-New York 1974. Gronek, 2010: Agnieszka Gronek, Zachodnie źródła lwowskich ikon
Dobrzeniecki, 1964: Tadeusz Dobrzeniecki, Ze studiów nad rzeźbą Sądu nad Chrystusem w: idem, Wokół ukrzyżowanego. Studia nad
gotycką na Mazowszu, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warsza- tematem Pasji w ukraińskim malarstwie ikonowym, Warszawa
wie” 1964, s. 35–90. 2010, s. 76–94.
Dobrzeniecki, 1980: Tadeusz Dobrzeniecki, Rzeźba sakralna w Polsce, Grzybkowski, 1997: Andrzej Grzybkowski, Maria z Dzieciątkiem na
Warszawa 1980. półksiężycu z kobiecą maską lunarną w: idem, Między formą a zna-
Dubrowska, 1996: Małgorzata Dubrowska, Artystyczne brązownictwo czeniem. Studia z ikonografi i architektury i rzeźby gotyckiej, Warsza-
warszawskie 1900–1939. Prezentacja fabryk, zakładów, pracowni, wa 1997, s. 246–261.
[w:] Rzemiosło artystyczne. Materiały Sesji Oddziału Warszaw- Guldan-Klamecka, Ziomecka, 2003: Bożena Guldan-Klamecka, Anna
skiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Ryszard Bobrow, Ziomecka, Sztuka na Śląsku XII–XVII w. Katalog zbiorów, Muzeum
Warszawa 1996, s. 145–165. Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2003.
Dubrowska, 1997: Małgorzata Dubrowska, Zakłady brązownicze Kra- Hahn, Werner, 1974: K. Hahn, F. Werner, Elisabeth von Th üringen
snosielskiego, Wasilewskiego, Krantza (vel Kranca) i ich odlewy w: Lexikon der Christlichen Ikonographie, Bd. 6, Rom i in. 1974,
artystyczne, „Almanach Muzealny”, 1: 1997, s. 125–144. szp. 133–140.
Essenwein, 1880: August Essenwein, Alte Handzeichnungen von Gold- Herzogenberg, 1974: J. von Herzogenberg, Johannes von Nepomuk
schmiedearbeiten im germanischen Museum, „Anzeiger für Kun- w: Lexikon der Christlichen Ikonographie, Bd. 7, Rom i in. 1974,
de der deutschen Vorzeit” (Neue Folge), 27: 1880, nr 10, s. 302. szp. 153–157.
Flesche, 1957: Herman Flesche (tekst), Günther Beyer und Klaus Beyer Inspiracje grafi ką, 2010: Inspiracje grafi ką europejską w sztuce polskiej
(fotografi e), Tilman Riemenschneider, Dresden 1957. – czasy nowożytne, red. Krystyna Moisan-Jabłońska, Katarzyna Po-
Fonrobert, 1968: Jutta Fonrobert, Apokalyptisches Weib w: Lexikon der nińska, Warszawa 2010.
christlichen Ikonographie, Bd. 1, Rom i in. 1968, szp. 145–150. Jakubek-Raczkowska, 2006: Monika Jakubek-Raczkowska, Rzeźba
Forstner, 2001: Dorothea Forstner OSB, Świat symboliki chrześcijań- gdańska przełomu XIV i XV wieku, Gdańsk 2006.
skiej: Leksykon, przekład i opracowanie Wanda Zakrzewska, Paweł Jakubek-Raczkowska, 2007: Monika Jakubek-Raczkowska, Plastyka
Pachciarek, Ryszard Turzyński, Wybór i opracowanie ilustracji Be- średniowieczna od XIII do XVI wieku. Katalog wystawy stałej, Mu-
ata Kulesza-Damaziak, Komentarz do ilustracji Małgorzata Wrze- zeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2007.
śniak, Warszawa 2001. Janiszewska, 2010: Monika Janiszewska, Mikołaj Auerhan – złotnik
Frank, 1974(1): I. Frank, Jordan von Sachsen w: Lexikon der Christli- poznański z IV ćw. XV wieku i jego „oeuvre”, „Ecclesia. Studia do
chen Ikonographie, Rom i in. 1974, Bd. 7, szp. 201–202. Dziejów Wielkopolski”, 5: 2010, s. 29–51
Frank, 1974(2): I. Frank, Dominikus von Caleruega (Domingo de Gu- Janiszewska, 2012: Monika Janiszewska, Kielich z kościoła parafi al-
zmán) w: Lexikon der Christlichen Ikonographie, Rom i in. 1974, nego w Czarnkowie – nieznane wielkopolskie dzieło złotnictwa
Bd. 6, szp. 72–79. z XV wieku, [w:] „Całe srebro Rzeczypospolitej” Panu Michało-
Frank, 1974(2): I. Frank, Hyazinth (Jacek) Odrowąż w: Lexikon der wi Gradowskiemu ofi arowane, red. Jacek Kriegseisen, Warszawa
Christlichen Ikonographie, Rom i in. 1974, Bd. 6, szp. 557–559. 2012, s. 79–87
Fridrich, 1903–1908: Alojzy Fridrich, Historye cudownych obrazów Jemielity, 1989: ks. Witold Jemielity, Katedra łomżyńska, Łomża 1989.
Najświętszej Maryi Panny w Polsce, t. I–IV, Kraków 1903–1908 [re- Jemielity, 1990: ks. Witold Jemielity, Parafi e Jedwabnego, Kolna i okoli- 357
print: Kraków 2008]. cy, Łomża 1989. bibliografia