Page 275 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 275

Ornat


                     nr inwentarzowy:   MD/TK/6
                     autor/ warsztat:   Francja (kolumny przodu), Polska (boki przodu
                                    i pleców; fragmenty pasa kontuszowego na
                                    przodzie sygn. w narożnikach głów leżącymi
                                    literami FS), Polska lub Niemcy (boki przodu),
                                    Niemcy? (kolumna pleców)
                     datowanie:     lata 60. XVIII w. (kolumny przodu), koniec XVIII w.
                                    (boki przodu i pleców), koniec XIX w.
                                    (boki przodu), XIX/XX w. (kolumna pleców)
                     pochodzenie:    kościół pw. Wniebowzięcia NMP oraz
                                    św. Bartłomieja i Wojciecha w Andrzejewie.
                     wymiary:       103 x 66,5 cm, szer. galonów: 2,5 cm
                     technika wykonania:  jedwab, wełna, nici oplatane gładkie i fantazyjne,
                                    galony jedwabne, broszowanie, lansowanie,
                                    taqueté façonné, żakard, szycie ręczne

                     opis: Kolumna ornatu uszyta z fragmentów kremowej tkaniny
                  typu  gros  de  Tours o  prążkowanej  strukturze  tła,  broszowanej
                  we wzór bukiecików kwiatowych wyrastających z  wijącej się
                  koronkowej wstęgi, przeplatającej się z  kwiatową girlandą
                  (wys. raportu: ok. 37 cm). Broszowanie przędzą jedwabną
                  w  kolorach: błękitnym, jasnoróżowym, różowym, czerwonym,
                  brązowym,  zielonym,  oliwkowym,  żółtym,  fioletowym  oraz
                  białą nicią fantazyjną. Boki ornatu uszyte z  dwóch rodzajów
                  tkanin: jasnobrązowej, jedwabno-wełnianej tkaniny żakardowej
                  we wzór biało-żółtych krzaczków kwiatowych oraz fragmentów
                  jedwabnego pasa kontuszowego. Głowy pasa z  motywem
                  bukietów  kwiatowych  z  trzema  chwostami  u  dołu,  pólka
                  z  motywami na przemian wici kwiatowej oraz medalionów
                  z szelążkami, w obrzeżeniach pionowych wić kwiatowo-owocowa.
                  Tło głów, pólek i  obrzeżeń słomkowe, ornament jasnoróżowy,
                  jasnoniebieski, zielony i biały. Plecy ornatu dekorowane pretekstą
                  krzyżową z  tkaniny w  kolorze kremowym o  wzorze wici
                  z  gałązkami róż, tworzącej na skrzyżowaniu ramion medalion.
                  W medalionie na tle promienistej glorii baranek z krzyżem leżący
                  na zamkniętej księdze Apokalipsy z pieczęciami. W tle głównych
                  motywów subornament w  postaci drobnych gałązek. Tkanina
                  broszowana wątkami w kolorach: jasno- i ciemnoróżowym, jasno-
                  i  ciemnofioletowym, zielonym, niebieskim oraz nicią oplataną
                  gładką i fantazyjną złotą i srebrną. Ramiona ornatu i boki pleców
                  uszyte z fragmentów jedwabnego pasa kontuszowego. W głowach
                  pasa widoczne we fragmencie motywy bukietów kwiatowych,
                  w  pólkach na przemian motyw wici kwiatowej i  medalionów
                  z  szelążkami, w  obrzeżeniach pionowych wić kwiatowa. Tło
                  głów, pólek z wicią i obrzeżeń słomkowe, pólek z medalionami
                  jasnoróżowe, ornament niebieski, zielony, jasnoróżowy. Podziały
                  wewnętrzne i  brzegi  ornatu  obszyte jedwabnymi  galonami
                  o dekoracji geometrycznej. Podszewka z żółtej wiskozowej tafty.
                     Fragmenty pasa kontuszowego z przodu ornatu powtarzają
                  dekorację pasa z manufaktury Paschalisa Jakubowicza w Lipkowie,
                  sygnowanego literami  PI z sylwetką baranka paschalnego,
                  przechowywanego w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.
                  Analogiczną do motywów pasa z pleców ornatu dekorację posiada
                  pas ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, przypisywany
                  jednej z pracowni krakowskich [Chruszczyńska, 1995, s. 230, kat.
                  nr 193].
                     literatura: : KZSP, 1974, s. 5; KZSP, 1986, s. 6.


















           274
        TeksTylia
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280