Page 278 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 278

Ornat                                                  Ornat


            nr inwentarzowy:   MD/TK/7                              nr inwentarzowy:    MD/TK/8
            autor/ warsztat:  Francja                               autor/ warsztat:   Francja (kolumny, boki pleców), Polska lub Francja
            datowanie:      lata 60–70. XVIII w. (kolumny),                        (boki przodu)
                            lata 70–80. XVIII w. (boki)             datowanie:     lata 60–70. XVIII w. (kolumny), lata 70–80. XVIII w.
            pochodzenie:    kościół pw. św. Andrzeja w Broku                       (boki pleców), 2. poł. XVIII w. (boki przodu)
            wymiary:        105 x 62,5 cm; szer. koronki: 2,3; 4 cm  pochodzenie:    kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej
            technika wykonania:  jedwab, len, koronka metalowa klockowa, nici      Maryi Panny oraz św. Bartłomieja i Wojciecha
                            metalowe oplatane, lamelka, broszowanie, szycie        w Andrzejewie
                            ręczne                                  wymiary:       101 x 62 cm, szer. galonu: 2,5 cm
                                                                    technika wykonania:  jedwab, len, nić metalowa oplatana, galon
            opis: Kolumny ornatu uszyte z jedwabnego morowanego rypsu              metalowy, broszowanie, lansowanie, taqueté
          w  kolorze perłowym, broszowanego srebrną lamelką we  wzór               façonné, szycie ręczne
          wijącej się wici, z której wyrastają gałązki kwiatów (wys. raportu:
          44 cm). Boki ornatu uszyte z jedwabnej kremowej tafty we wzór   opis: Kolumny ornatu uszyte z jedwabnej jasnoróżowej tafty
          wici kwiatowej oraz wąskich różowych pasków stanowiących tło   w pasy, na których tle wzór falistej wici kwiatowej ujętej wijącymi się
          dla drobnych gałązek kwiatowych (wys. raportu: 9,5 cm). Tafta   koronkowymi wstęgami (wys. raportu: 20 cm). Tafta broszowana
          broszowana wątkami jedwabnymi w kolorach: białym, zielonym,   jedwabnymi wątkami w  kolorach: jasno- i  ciemnozielonym,
          jasno- i  ciemnofioletowym, brązowym, ugrowym oraz nićmi   jasno- i  ciemnoróżowym, niebieskim, fioletowym, żółtym,
          metalowymi oplatanymi srebrnymi i  blaszką srebrną. Podziały   białym. Boki przodu uszyte z dwóch fragmentów środka półlitego
          wewnętrzne i  brzegi ornatu obszyte srebrną, dwustronnie   pasa kontuszowego. Pólka pasa na przemian gładkie i z motywem
          wyzębioną koronką klockową. Podszewka z  lnianego płótna   wijącej się wstążki z kwiatami. Obrzeżenia pionowe z motywami
          w naturalnym kolorze.                                  gałązek kwiatowych. Tło pólek z  wicią i  obrzeżeń złote, pólka
            literatura: KZSP, 1974, s. 10.                       gładkie w  kolorze różowym, ornament niebieski, różowy
                                                                 i  srebrny. Boki pleców ornatu uszyte z  jedwabnej jasnoliliowej
                                                                 tafty w  motywy na przemian pionowych i  poziomych pasów,
                                                                 z  fragmentarycznie widoczną dekoracją z  gałązek kwiatowych
                                                                 broszowanych białą jedwabną przędzą, wąskie prążki lansowane
                                                                 osnowowo. Podziały wewnętrzne i brzegi ornatu obszyte złotym
                                                                 galonem o  dekoracji roślinnej. Podszewka z  lnianego płótna
                                                                 w kolorze niebieskim.
                                                                    Dekoracja  pólek  i  obrzeżeń  pasa  kontuszowego  wskazuje
                                                                 na manufakturę w Słucku. Niewykluczone jednak, że pas mógł
                                                                 powstać w  Lyonie, gdzie wytwarzano pasy kontuszowe według
                                                                 wzorów pasów polskich [Taszycka, P1994, s. 67–69, kat. nr 1].
                                                                    literatura: KZSP, 1974, s. 5; KZSP, 1986, s. 6.

















































                                                                                                                        277
                                                                                                                        TeksTylia
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283