Page 301 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 301

Dużo precyzyjniejsze ilustracje uzyskiwano w  technice
                  miedziorytu , jednak wykonanie odbitki tą techniką wy-
                             11
                  magało znacznie większego nacisku prasy niż w przypad-
                  ku czcionek. Dlatego miedzioryty mogły być odbijane po
                  wydrukowaniu strony z tekstem, takie działanie znacznie
                  wydłużało czas druku. Doprowadziło to do stosowania od-
                  dzielnych wklejanych kart z ilustracjami miedziorytniczy-
                  mi. Ilustracje takie występują w mszałach z XVII w. (MD/
                  KS/03), z XVIII w. (MD/KS/04) oraz z początku XIX w.
                  (MD/KS/07).

                  Wynalezienie litografii w  1798 roku przez Alojzego Se-
                  nefeldera  spowodowało rozkwit sztuki ilustratorstwa
                          12
                  książkowego  na nowo. Technika ta umożliwiła nieskoń-
                  czone powielanie ilustracji bez utraty matrycy. Jako wzór
                  stosowano m.in. miedzioryty, jak w przypadku ilustracji
                  z mszału z 1878 r. (MD/KS/14)  – jednobarwna odbitka
                  metodą litograficzną odwzorowuje układ linii miedzio-
                  rytu.  Kolejnym etapem  rozwoju ilustracji jest litografia
                  barwna. W oficynie F. Pusteta stosowano do mszałów ten
                  sam zestaw ilustracji. Drukowane były na kolorowo bądź
                  jednobarwnie z  użyciem złotej farby. Można porównać
                  frontyspisy z mszałów MD/KS/14, MD/KS/16, MD/KS/19,
                  MD/KS/24 i MD/KS/28.


                  Pochodzący z 1882 roku mszał (MD/KS/19) łączy w sobie
                  wykorzystanie wielu technik drukarskich. Dwułamowy
                  tekst wydrukowany czarną i czerwoną farbą przy użyciu   Mszał z 1878 r., MD/KS/14. Fragment całostronicowej litografii wyko-
                  metalowych wypukłych czcionek okalają litograficzne     nanej z miedziorytu.
                  kwiatowe bordiury, odbite zmieszaną farbą czarną i czer-
                  woną, dającą kolor brązowy. Zróżnicowanie walorowe ra-
                  mek i ilustracji na poszczególnych kartach świadczy o tym,
                  iż kolor mieszany był na bieżąco przy odbijaniu stron. Do
                  tak bogatego układu typograficznego dołączona została
                  całostronicowa chromolitografia.


                  Najmłodszą księgą w zbiorach jest „Canon Missae” z 1950
                  roku (MD/KS/30). Do zilustrowania tekstu została uży-
                  ta  ilustracja  według  obrazu  Velázqueza  wydrukowana
                  w technice sitodruku.

                  Na półce w  biblioteczce łomżyńskiego muzeum nie ma
                  inkunabułów  ani  białych  kruków,  znajdziemy  natomiast
                  wśród ksiąg liturgicznych zbiór mszałów datowanych od
                  XVII do połowy XX wieku. Jest to bogaty materiał pod
                  względem typograficznym, ilustracyjnym i technologicz-
                  nym.




                                                  Monika Karwowska-Gorek
                           Konserwator papieru, absolwentka konserwacji i restauracji
                           książki, grafiki i skóry zabytkowej na Wydziale Konserwacji
                           i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w War-
                           szawie. Od 2006 prowadzi pracownię specjalizującą się
                           w konserwacji zabytkowych rękopisów, pergaminów i staro-
                           druków.




                  11.  Miedzioryt – technika druku wklęsłego, rozwinęła się w Europie
                  pod koniec XV wieku i rozpowszechniła w XVI i XVII wieku. Encyklo-
                  pedia wiedzy o książce, op. cit., s. 1527.
                  12. Alojzy Senefelder (1771–1834) urodzony w Pradze pisarz i litograf.
           300    W1798 r. wynalazł technikę druku płaskiego z  kamienia litograficz-  Całostronicowa ilustracja z mszału z 1950 roku, MD/KS/30, wydruko-
                  nego , nazywaną również kamieniodrukiem. Jerzy Werner, Technika
           KSIĄŻKI  i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972.         wana w technice sitodruku na podstawie zdjęcia obrazu D. Velasqueza.
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306