Page 297 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 297

Inicjały z mszału MD/KS/01 – drzeworyty, widoczne różne warianty litery E oraz różny stopień dobicia farby.















                  Inicjały z mszału MD/KS/01 –  drzeworyty, w tle grafiki ze scenami biblijnymi, oddzielnie odbita czerwona belka litery.















                  Inicjały z mszału MD/KS/03 – drzeworyty analogiczne jak powyżej, pochodzą z tej samej oficyny wydawniczej w Antwerpii.














                  Inicjały z mszału MD/KS/04 – drzeworyty, jednobarwne.      Inicjały z mszału MD/KS/07 – najprawdopodobniej odbite
                                                                             z matrycy razem z czcionką.




                  Najstarsze inicjały drukowane były z  drewnianych kloc-  (Antwerpia, Plantinian-Moretus). Pokazuje to, że każda ofi-
                  ków10, jednak drewniana matryca była nietrwała, szybko   cyna posiadała swój zestaw stosowanych elementów ozdob-
                  ulegała zniszczeniu. Dlatego w druku jednego egzemplarza   nych. W obu księgach tak samo zakomponowany jest po-
                  księgi występują te same inicjały odbite z różnych klocków.   czątek rozdziału  „Missae Propriae”  i  ozdobiony  jest  takim
                  Widać to w mszale z 1611 roku (MD/KS/01), gdzie np. litera   samym miedziorytem. Drzeworytnicze inicjały stosowane
                  E jest odbita z przynajmniej pięciu różnych klocków, przy   były  do  początku XIX  wieku,  kiedy to  zostały zastąpione
                  czym starano się powtórzyć cały czas ten sam ornament.   przez matryce połączone z tekstem. Ponieważ technika po-
                  W  części tego samego mszału drukowanej w  Antwerpii    zwoliła już na nieskończone powielanie tego samego wzoru,
                  występują również drzeworytnicze inicjały, lecz w zupełnie   przestały występować warianty tego samego inicjału, a wręcz
                  innej formie. W kwadratach zakomponowane są sceny bi-   dokładnie ten sam inicjał pojawiał się w różnych księgach.
                  blijne stanowiące tło litery. Te same litery występują na róż-  Spory zbiór ksiąg wydanych w wydawnictwie Pustet pozwala
                  nych przedstawieniach (widać to na przykładzie litery P),   nam zaobserwować powtarzanie się tego samego ornamentu
                  co pokazuje, jak wiele klocków użyto do druku księgi. Belka   w kolejnych wydaniach na przestrzeni prawie 50 lat.
                  litery drukowana była czerwoną farbą przy drugim odbiciu
                  na tej samej karcie. Widoczne są niedokładności z trafie-  W mszale z 1611, najbogaciej zdobionej ilustracjami księ-
                  niem drukiem w odpowiednie miejsce. Takie same inicjały   gi w zbiorach muzeum, umieszczono w tekście 264 odbit-
                  występują w mszale z 1680 roku (MD/KS/03), pochodzą-    ki z 63 różnymi scenami. Drzeworyty przedstawiające tę
                  cym z tej samej oficyny co druga część mszału MD/KS/01    samą scenę występują czasem w dwóch wariantach o bar-
                                                                          dzo zbliżonej kompozycji, co potwierdza niską wytrzyma-
                                                                          łość drewnianej matrycy, np. przedstawienie św. Mateusza
                  10.   Drzeworyt – technika druku wypukłego, rozwój techniki w Eu-
           296    ropie łączy się z wprowadzeniem papieru na przełomie XIII i XIV w.,   Apostoła występuje 35 razy odbite z dwóch klocków o po-
           KSIĄŻKI  Encyklopedia wiedzy o książce, op. cit., s. 619.      dobnej kompozycji.
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302