Page 105 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 105

Wcześniej, bo przed końcem XV w., powstała nieduża fi-
                  gurka św. wojownika pochodząca z Radziłowa. Śmiałe rzu-
                  ty dynamicznie i  przestrzennie potraktowanych draperii
                  szat świętego wskazują na związki z późnogotycką rzeźbą
                  południowej części obszaru niemieckojęzycznego. Ekspo-
                  nentami tego nurtu w Królestwie Polskim na przełomie XV
                  i XVI w. był na południu wspomniany wyżej Wit Stwosz
                  i jego warsztat, na północy zaś – Hans Brandt (wymienia-
                  ny w źródłach w latach 1476–1505) oraz gdańskie warsz-
                  taty Mistrza Michała z  Augsburga (wymieniany w  latach
                  1511–1527) i Mistrza Pawła (wymieniany w latach 1534–
                  1546, ale może działający tam od drugiej dekady XVI w.).
                  Pewne ogólne analogie w sposobie traktowania szat można
                  dostrzec jednak przede wszystkim rzeźbie nurtu postwo-
                  szowskiego w Małopolsce. Może to sugerować małopolskie
                  pochodzenie twórcy figury z Radziłowa. Rzeźba mogła na-
                  leżeć do pierwotnego wyposażenia radziłowskiego kościoła
                  i  wypełniać wnętrze otwartej nastawy ołtarzowej (korpus
                  lub awers jednego ze skrzydeł) lub też zdobić jej zwieńcze-
                  nie. W korpusie tej nastawy mogła znajdować się płasko-
                  rzeźbiona grupa Zaśnięcia Marii, obecnie znajdująca się
                  w kaplicy Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży.
                  Oba dzieła, jak się wydaje (podobne opracowanie włosów
                  postaci), wyszły z tego samego warsztatu.


                  Pozostałe późnogotyckie rzeźby w  łomżyńskim zbiorze,
                  najpewniej pochodzące z  korpusów nastaw ołtarzowych,
                  datują się na pierwszą połowę XVI w. Figura Marii z Dzie-
                  ciątkiem z Roman, dzieło z pierwszej ćwierci XVI w., może
                  być importem zarówno z Małopolski (Kraków?), jak i Prus
                  Królewskich (Gdańsk?). Słabsza artystycznie rzeźba z Jasie-
                  nicy, dzieło z podobnego czasu, powstała być może już na
                  Mazowszu. W pozostałych późnogotyckich figurach należy
                  widzieć dzieła mazowieckich warsztatów, trudnych jednak
                  do zlokalizowania. Są to rzeźby: Chrystus Zmartwychwsta-
                  ły z Płoniaw, powstały w pierwszej połowie XVI w., oraz
                  uszkodzony krucyfiks z Zarębów Kościelnych, może z czasu
                  ok. roku 1512.

                  Wśród postśredniowiecznych rzeźb zwracają uwagę dwie
                  figury Chrystusa Zmartwychwstałego, które nawiązują
                  jeszcze do formuł późnogotyckich wyobrażeń rzeźbiarskich
                  tego typu – ze statycznym i ściśle frontalnym ujęciem po-
                  staci – i ukazują długie trwanie tradycji nie tylko kompo-
                  zycyjno-ikonograficznej, lecz także stylowej. Są to figury
                  z Andrzejewa z ok. 1600 r. i z Jedwabnego z XIX–XX w.











                  Św. Archanioł Michał lub św. Jerzy, MD/RZ/41, koniec XV w.
                  (po 1482 r.), z kościła parafialnego pw. św. Barbary w Radziłowie


                  na następnej stronie:
           104    Matka Boska z Dzieciątkiem, MD/RZ/01, pierwsza ćwierć XVI w.
           RZEŹBA  z kościoła parafialnego pw. Nawiedzenia NMP w Romanach
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110