Page 107 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 107

Wczesny barok reprezentują spójne stylistycznie trzy figury   dniowiecza po XIX–XX w.) tego tematu: Chrystusa ujętego
                  pochodzące z dawnego ołtarza głównego katedry w Łomży.   w  całej postaci, zazwyczaj frontalnie, w  starszych przed-
                  To retabulum było fundacją Marcina Ślaskiego, zrealizo-  stawieniach w ujęciu statycznym, w nowszych – zazwyczaj
                  waną w latach 1620–1627. Na swoim miejscu znajdowało    w  dynamicznej pozie, z  charakterystycznym atrybutem
                  się do 1959 r., gdy zostało zdemontowane i przekazane do   w lewym ręku – chorągwią rezurekcyjną (labarum).
                  miejscowości Łoje-Gręzko (woj. podlaskie, pow. grajewski),
                  a jego pozostałości wróciły w 2000 r. do Muzeum Diece-  Spotykamy  Chrystusa  wśród  rzeźb  łomżyńskich  także
                  zjalnego  w  Łomży.  Oprócz  trzech  dużych  statui  świętych   jako syna na ramieniu Matki w licznych i wartościowych
                  (z pierwotnych czterech) wyobrażających Jana Chrzciciela   przedstawieniach Madonny z Dzieciątkiem. Do ikonografii
                  oraz zapewne Wawrzyńca i Wojciecha ocalała figurka anio-  późnośredniowiecznej tego tematu należą figury z Roman
                  ła i dekoracyjny uszak (boczny element dolnej kondygnacji   i Jasienicy oraz może także z Białaszewa. W tym ostatnim
                  nastawy). Rzeźby powstały niewątpliwie w okresie fundacji   przypadku jednak nie można wykluczyć, wobec znaczne-
                  retabulum, czyli w latach 20. XVII stulecia, zapewne w ja-  go uszkodzenia figury, iż wyobrażała ona nie Matkę Boską
                  kimś mazowieckim warsztacie, może czynnym w Warsza-     z  Jezusem na ręku, lecz jedną z  tzw. Głównych Świętych
                  wie. Brak jednak dla nich stylistycznych analogii. Ich pozba-  Dziewic (Virgines Capitales), do których w średniowieczu
                  wione większej dynamiki ujęcie, poza bardziej poruszoną   najczęściej zaliczano: Katarzynę z  Aleksandrii, Barbarę
                  postacią Jana wzorowaną na drzeworycie Albrechta Dürera   z  Kapadocji oraz (w  wyborze) Małgorzatę, Dorotę, Apo-
                  z 1504 r., dobrze pasuje do tej fazy prowincjonalnego baro-  lonię czy Urszulę. W takim odczytaniu w brakujących ra-
                  ku w Koronie Polskiej.                                  mionach święta niewiasta mogła trzymać atrybuty swego
                                                                          męczeństwa, oprócz stereotypowej gałęzi palmowej, np.
                  Bardziej  ożywione  są  figury  ukazujące  najprawdopodob-  miecz (Katarzyna i Barbara), strzałę (Urszula) czy koło (Ka-
                  niej św. Elżbietę Węgierską (nieznanego pochodzenia),   tarzyna), oraz inny swoisty motyw, np. kielich (Barbara),
                  św. wojownika z  Roman, św. dominikanina (nieznanego    miniaturę wieży (Barbara), kosz z kwiatami (Dorota) czy
                  pochodzenia),  św. Jana Chrzciciela  lub Chrystusa Zmar-  miniaturowego smoka (Małgorzata). Nowożytnym przykła-
                  twychwstałego z Kleczkowa, św. Elżbietę z Kleczkowa oraz   dem przedstawienia Marii z Dzieciątkiem jest figura pozy-
                  św. Piotra z Kleczkowa. Można je datować ogólnie na dru-  skana z seminarium w Łomży, z kolei cechy rzeźby ludowej
                  gą połowę XVII w. Na przełomie XVII i XVIII w. powsta-  z okresu XIX–XX w. ma figura z Wizny. Barokowa rzeźba
                  ły z kolei rzeźby: Matka Boska z Dzieciątkiem pozyskana   z Łomży, wraz ze średniowieczną Madonną z Roman, na-
                  z łomżyńskiego seminarium, św. Piotr z katedry w Łomży   wiązują do ikonografii Marii Apokaliptycznej (Assunta),
                  oraz relief z Sejn. Na pełne XVIII stulecie należy datować   do której atrybutów zalicza się gloria z promieni (ślady po
                  figury świętych: nierozpoznanego króla z Łomży, Piotra po-  niej widnieją na odwrocie figury z Roman) i sierp księżyca
                  zyskanej z Domu Biskupiego w Łomży, Kazimierza i bisku-  u stóp (Romany i Łomża). Temat Assunty w okresie nowo-
                  pa – obie z Białaszewa, Kazimierza i biskupa – obie z daru   żytnym kojarzony był także z ideą Niepokalanego Poczęcia
                  ks. Prałata Nagórskiego; nadto przedstawienia personifika-  Marii. Warto podkreślić, że barokowa figura przypomina
                  cji cnót: jednej rzekomo z katedry w Łomży i dwóch naj-  kompozycję słynnej Patronki Bawarii (Patrona Bavariae),
                  pewniej pochodzących z Kleczkowa oraz rzeźby Chrystusa   czczonej od pierwszej połowy XVII w. jako opiekunki ba-
                  Zmartwychwstałego z Czerwina i Drozdowa. XVIII-wiecz-   warskiej domeny Wittelsbachów. Jej najbardziej prominent-
                  ne figury charakteryzuje silne dynamizowanie póz za po-  ne rzeźbiarskie przedstawienia znajdują się w Monachium
                  mocą kontrapostu, ekspresyjne gesty i poruszone fałdy szat.   i ukazują Madonnę z Dzieciątkiem stojącą na sierpie księ-
                  Dostrzegalne w nich pewne cechy ludowego prymitywizmu   życa. Maria trzyma synka na lewym ramieniu, w prawym
                  doszły silniej do głosu w dwóch figurach o tradycjach jesz-  ręku dzierżąc berło. Obie postacie mają na głowach wysokie
                  cze późnobarokowych: św. Stanisława pozyskanej z obszaru   korony zamknięte. Figura z Łomży wydaje się echem iko-
                  Łomży, św. Jana Nepomucena z Jasienicy oraz św. Jana Ne-  nografii Patrona Bavariae, co nie dziwi w świetle głośnego
                  pomucena (nieznanego pochodzenia). Mogły one powstać    zamążpójścia córki króla Zygmunta III Wazy i siostry Wła-
                  jeszcze w wieku XVIII, ale bardziej prawdopodobne jest na-  dysława IV Anny Katarzyny Konstancji za Filipa Wilhelma
                  stępne stulecie. Rzeźby te stanowią w łomżyńskim zbiorze   Wittelsbacha, wkrótce palatyna reńskiego. Do ślubu doszło
                  wprowadzenie do grupy figur ludowych, które można ogól-  w 1642 r. w Warszawie. Dla porządku należy jednak pod-
                  nie datować na wiek XIX lub początek następnego: św. Jan   kreślić, iż podobną formułę ikonograficzną – z tą zasadni-
                  Nepomucena i Marii z Dzieciątkiem  – obie z Wizny.      czą różnicą, że Madonna ukazana jest na tronie – reprezen-
                                                                          tują przedstawienia Patronki Węgier (Sancta Maria Patrona
                  Ikonografia                                             Regni Hungariae).

                  Tematycznie zespół rzeźb w  łomżyńskim muzeum repre-
                  zentuje dużą część przekroju ikonografii chrześcijańskiej,
                  w tym tematy najważniejsze. Głównie są to przedstawienia
                  reprezentacyjne. Chrystusa odnajdujemy przede wszystkim
                  jako Ukrzyżowanego – z  Zarębów Kościelnych i  Szcze-
                                                                                 Chrystus Zmartwychwstały, MD/RZ/13, około połowy XVIII w.
                  pankowa. Przedstawienia Chrystusa Zmartwychwstałego          z kościoła parafialnego (pobernardyńskiego) pw. św. Antoniego
           106    – z Płoniaw, Andrzejewa, Czerwina, Drozdowa i Jedwab-           w Ostrołęce, skąd wtórnie, w okresie między 1983 a 1994 r.,
           RZEŹBA  nego – tworzą reprezentatywny przegląd (z okresu od śre-  dostała się do kościoła parafialnego pw. Trójcy Świętej w Czerwinie.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112