Page 99 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 99

Rzeźba w ekspozycji stałej
                  Muzeum Diecezjalnego w Łomży –



                  czas powstania, warsztaty, ikonografia, funkcja       Paweł Freus
                  Proweniencja                                            m.in. w dynamicznie ukształtowanych, jakby ostro łamanych
                  Nieduży liczebnie zbiór rzeźby w ekspozycji stałej Muzeum   draperiach szat. Niewątpliwie w łomżyńskim zbiorze rzeźby
                  Diecezjalnego w Łomży reprezentuje bez wyjątku tematykę   późnogotyckiej najcenniejsza, od dawna przyciągająca uwa-
                  religijną, a pochodzenie dzieł związane jest z samą Łomżą   gę badaczy, jest grupa Zwiastowania Marii z Kleczkowa. Wy-
                  oraz z kościołami parafialnymi i przydrożnymi kapliczkami   raźnie widoczne są w niej echa krakowskiej twórczości Wita
                  w jej okolicach. Figury pochodzą głównie z kościołów w Bia-  Stwosza (ok. 1438/48–1533), czytelne zwłaszcza w  obliczu
                  łaszewie, Jasienicy, Kleczkowie, Radziłowie i Romanach oraz   Marii, które mocno przypomina twarz Matki Boskiej w sce-
                  z kapliczek w Wiźnie. Niestety w większości z nich nie za-  nie jej Zaśnięcia i Wniebowzięcia w szafie słynnego ołtarza
                  chowały się do naszych czasów pierwotne warstwy wykoń-  mariackiego w Krakowie z lat 1477–1489. Jednak układ szat
                  czeniowe: grunty, złocenia ani polichromie. W  niektórych   Marii i Gabriela, zwłaszcza Madonny, odbiega swym raczej
                  obiektach znacznemu uszkodzeniu uległa forma rzeźbiarska,   dekoracyjnym zadrobnieniem od monumentalnych draperii
                  a powierzchnia figur została w dużej mierze zmieniona przez   rzeźb Stowszowskich, w których odgrywały ważną rolę eks-
                  warstwy nowych gruntów i przemalowań o niskiej wartości   presyjno-symboliczną. Także w innych motywach dostrzec
                  artystycznej. Utrudnia to poważnie precyzyjne ustalenie cza-  można elementy obce sztuce mistrza z Krakowa i Norym-
                  su ich wykonania, autorów, a także nawet tematów i funkcji.  bergi. Opadłe kąciki oczu, podkreślonych fałdkami na po-
                                                                          wiekach, obu postaci oraz jakby nabrzmiała twarz archanioła
                  Zagadnienia stylistyczne                                zdają się reminiscencjami sztuki czynnego w południowo-

                  W tym niedużym zbiorze poziomem artystycznym wyróż-     niemieckim Würzburgu wybitnego rzeźbiarza Tilmana Rie-
                  niają się dzieła rzeźbiarstwa późnośredniowiecznego – po-  menschneidera (ok. 1459/62–1531). To połączenie wpływów
                  wstałe w  XV i  pierwszej połowie XVI w. Najwcześniejsze   dwóch odległych środowisk – Małopolski i Frankonii – nie
                  z nich reprezentują tzw. gotyk międzynarodowy około roku   jest niczym niezwykłym w  rzeźbie środkowoeuropejskiej
                  1400 (obejmujący zjawiska sztuki europejskiej od 1380 do   późnego gotyku. Można przyjąć, że twórca grupy Zwiastowa-
                  1440 r.), zwany także stylem miękkim ze względu na spo-  nia z Kleczkowa wykształcił się w Krakowie, w orbicie dzieł
                  sób  miękkiego kształtowania obfitych draperii szat oraz   Wita Stwosza, choć niekoniecznie w jego warsztacie (mistrz
                  pięknym –  ze  względu na  wyraźną  tendencję  do idealiza-  opuścił Kraków dla Norymbergi w 1496 r.). Następnie odbył
                  cji twarzy, zwłaszcza kobiecych, pełne wdzięku pozy i gesty   wędrówkę czeladniczą, która zawiodła go do Południowych
                  oraz liryczny nastrój. Są to figury świętych niewiast z Turośli   Niemiec, gdzie zetknął się z licznymi dziełami Riemenschne-
                  i Białaszewa. W pierwszej z wymienionych rzeźb dekoracyj-  idera i jego prężnego warsztatu. Nasz rzeźbiarz był zapewne
                  ne potraktowanie drobnych fałdów szat świętej oraz manie-  czynny w Królestwie Polskim, ale – wobec braku dzieł o ana-
                  ryczny wyraz dziewczęcego oblicza wskazują na ostatnią fazę   logicznym indywidualnym stylu – nie sposób stwierdzić,
                  gotyku międzynarodowego około roku 1400, która przypadła   gdzie dokładnie działał.  Grupa  Zwiastowania  z  Kleczkowa
                  na okres ok. 1420–1440. Odosobniona w tej części Mazow-  może być zatem zarówno importem z Krakowa, jak i dziełem
                  sza figura z Turośli jest najpewniej importem z obszaru pań-  twórcy tam wykształconego, ale czynnego na prowincji, np.
                  stwa krzyżackiego w Prusach, które należało w tym czasie do   na Mazowszu, może tym wypadku w Warszawie. Najwcze-
                  wiodących centrów sztuki Europy Środkowo-Wschodniej.    śniejsze przykłady oddziaływania ołtarza mariackiego po-
                  Trudno jednak wskazać w rzeźbie pruskiej jakąś bliższą dla   chodzą z Małopolski i Śląska z lat 1491–1492 i niewątpliwie
                  naszej figury analogię. Rzeźba do Turośli dostała się zapewne   po tym czasie powstało Kleczkowskie Zwiastowanie. Źródła
                  w późniejszym okresie (parafia powstała dopiero w XIX w.),   historyczne dotyczące parafii w Kleczkowie sugerują, że rzeź-
                  może z  jednego ze znaczniejszych kościołów parafialnych   by związane są z wyposażaniem tamtejszego nowego kościo-
                  o średniowiecznej metryce w diecezji płockiej. Ze względu na   ła, wznoszonego w cegle w latach 1512–1518. Może najbliższą
                  mały wolumen i wydrążenie od tyłu można sądzić, że figura   datującą wskazówką jest fakt, że do czasu całkowitego znisz-
                  z Turośli najpewniej przytwierdzona była do zaplecka, któ-  czenia świątyni w Kleczkowie przez Niemców w 1944 r. w jej
                  rym mogło być tło kwatery nastawy ołtarzowej. Wraz z inny-  wnętrzu znajdowały się późnogotyckie stalle z datą 1521 (lub
                  mi figurami świętych wypełniać mogła korpus retabulum, np.   1523). Kleczkowskie Zwiastowanie powstało zatem w pierw-
                  w przedstawieniu Marii z Dzieciątkiem czy koronacji Marii,   szej ćwierci XVI w., może około roku 1520. Zapewne było
                  lub mogła być umieszczona na awersie (stronie wewnętrznej)   wypełnieniem korpusu niedużego retabulum ołtarzowego,
                  skrzydeł ołtarzowych.                                   od początku przeznaczonego dla kleczkowskiej fary.


                  Uszkodzona figura z  Białaszewa, może pomyślana jako
                  wolnostojąca, reprezentuje tę samą fazę gotyku międzyna-  Jedna z trzech Marii myrrofor (Maria Salome lub
                  rodowego, co rzeźba w Turośli, jednak forma rzeźbiarska   Maria Kleofasowa, MD/RZ/15, druga ćwierć XV w.
                  sugeruje jej lokalny, mazowiecki charakter. Do Białaszewa   z kościóła parafialnego pw. św. Jana Chrzciciela w Turośli
                  dostała się także wtórnie, parafia i kościół białaszewski bo-
                  wiem powstały w pierwszej połowie XVI w.                na następnych stronach:
                                                                          Maria i Archanioł Gabriel tworzący grupę Zwiastowania Marii,
                  Więcej dzieł reprezentuje stylistykę późnego gotyku, zamyka-  MD/RZ/04 i MD/RZ/05, Kraków (?), warsztat łączący wpływy rzeźby
                  jącą się mniej więcej między połową XV a pierwszą połową   Wita Stwosza i Tilmana Riemenschneidera, pierwsza ćwierć XVI w.
                                                                          (ok. 1520 r.?), z kościoła parafialnego pw. św. Wawrzyńca.
            98    XVI w., charakteryzującą się w rzeźbie natężeniem realizmu   Zdjęcia archiwalne IS PAN BR0000002035 i IS PAN BR0000002036
           RZEŹBA  (np. w  twarzach), z  nasileniem ekspresji, wyrażającym się   oraz po konserwacji w 2016 roku.
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104