Page 94 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 94

i granatową mantykę (ubiór mnisi) oraz biały epitrachil zdobiony   opis:  Ikona w  formie  tonda otoczonego metalową ramą
          czerwonymi  krzyżami  równoramiennymi.  Prawą  rękę  starzec   ozdobioną ornamentem geometrycznym, z  symetrycznie
          trzyma na sercu, a  w  lewej, opuszczonej wzdłuż ciała trzyma   rozmieszczonymi rozetkami. Na biało-szarym tle przedstawiono
          czotki (prawosławny różaniec). Oblicze mężczyzny jest poorane   ustawione  na kamiennym postumencie  mary,  na których
          zmarszczkami.  Jego  charakterystycznym  punktem  są  wąski,   nieruchomo spoczywa młoda kobieta, odziana w  niebieską
          stosunkowo krótki nos, wysokie czoło i  wygięte, blisko siebie   szatę, zakrywającą także głowę. Kobieta ma ręce skrzyżowane na
          położone brwi. Twarz świętego zdobi siwa, gęsta, rozdwojona   piersiach i jest do pasa okryta czarną tkaniną. Ponad marami stoi
          pośrodku broda oraz długie, siwe włosy, rozdzielone pośrodku   wysoki, młody mężczyzna, odziany w białą tunikę. Prawą dłoń
          przedziałkiem i sięgające ramion. Wokół głowy świętego znajduje   z palcami ułożonymi w znak błogosławieństwa mężczyzna kieruje
          się zdobiony ornamentalnie nimb. Z  obu stron głowy starca   w dół, w stronę leżącej, a lewą podtrzymuje na ramieniu niemowlę,
          w dwóch polach umieszczono dekoracyjną inskrypcję objaśniającą   owinięte białą tkaniną. Z prawej strony kompozycji na pierwszym
          w języku starocerkiewnosłowiańskim. Święty stoi na piaszczystej   planie widoczna jest grupa pięciu mężczyzn, zwróconych
          glebie, za nim widoczna jest rzeka i zarys kompleksu zabudowań   twarzami w kierunku mar. Czterech z nich stoi, a jeden klęczy.
          z wyraźnie odznaczającymi się kopułami cerkiewnymi.    Na tylnym planie po lewej stronie kompozycji, za wezgłowiem
            Ikona należy do najbardziej rozpowszechnionego przed-  mar znajduje się analogiczna grupa, licząca sześciu mężczyzn,
          stawienia kanonicznego św.  Serafina z  Sarowa. Postać świętego   z których pięciu stoi, a jeden klęczy. Na pierwszym planie po lewej
          nawiązuje do portretu wykonanego przez malarza Sieriebriako-  stronie widoczna jest złożona ciemnoczerwona tkanina – jest to
          wa w 1828 r., na pięć lat przed śmiercią świętego. Identyfikację   maforion, zdjęty przez kobietę. Wokół głów wszystkich postaci na
          św. Serafina umożliwiają także inskrypcja objaśniająca oraz typo-  ikonie występują nimby. Po prawej i lewej stronie nad głowami
          we atrybuty – ubiór mnisi, czotki, zarys monasteru w tle. Zgar-  mężczyzn znajduje się inskrypcja objaśniająca.
          biona postać Serafina nawiązuje do rzekomego pobicia świętego   Ikonografia przedstawienia jest typowa dla prawosławnej
          przez rozbójników. Ikona przedstawia dość wysoką wartość ar-  ikonografii Zaśnięcia Marii. Kompozycję można zidentyfikować
          tystyczną, światłocieniowy modelunek twarzy i  rąk oraz flory-  zarówno dzięki obecności inskrypcji, jak i dzięki typowej ikonografii
          styczno-geometryczna dekoracja pola ikony, naśladująca emalię   – leżąca na marach pogrzebowych Matka Boska w  otoczeniu
          komórkową, wskazują, że obraz powstał najpewniej w ostatnim   jedenastu apostołów, ponad którą stoi Chrystus, trzymający
          ćwierćwieczu XIX w. lub na początku wieku XX w środowisku   w  ramionach eidolon – niemowlę symbolizujące duszę Marii.
          petersburskim.                                         Dzięki typowemu sposobowi przedstawiania możliwa jest także
            literatura: dzieło niepublikowane                    identyfikacja postaci św. Jana, który jako jedyny został pokazany
                                                                 jako bezbrody młodzieniec. Pomimo typowości kompozycji
                                                                 nietypowa pozostaje okrągła forma ikony, chociaż od początków
          Ikona Zaśnięcie Marii                                  XIX w. na terenie Rosji powstawały już niekiedy ikony w formie
                                                                 tonda. Ikona została wykonana w stylu malarstwa akademickiego
                                                                 z  silnym modelunkiem światłocieniowym. Stonowane barwy
            nr inwentarzowy:  MD/M/69                            i łagodne rysy postaci wskazują, że dzieło mogło powstać w czwartej
                                                                 ćwierci XIX w., najpewniej w środowisku petersburskim.
            autor/warsztat:  nieznany                               literatura: dzieło niepublikowane
            datowanie:      czwarta ćwierć XIX w.
            pochodzenie:    sobór Świętej Trójcy w Łomży
            inskrypcje:
            wymiary:        średnica 60 cm
            technika wykonania:   olej na blasze














































                                                                                                                        93
                                                                                                                        MALARSTWO
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99