Page 293 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 293

Kolekcja mszałów od XVII do XX
                  w. z księgozbioru Muzeum

                  Diecezjalnego w Łomży


                                              Monika Karwowska-Gorek


                  W Muzeum Diecezjalnym w Łomży wśród eksponatów pre-
                  zentowanych w salach aranżacji plebanii znajduje się biblio-
                  teczka, zawierająca w większości księgi liturgiczne. Księgi
                  pochodzą z różnych parafii diecezji łomżyńskiej, głównie
                  z parafii Kulesze, o czym świadczą owalne, odbite fioleto-
                  wym  tuszem  pieczątki „Z  Biblioteczki  Plebannej Kulesz-
                  skiej”. Dodatkowo w kilku egzemplarzach możemy trafić na
                  informacje, iż były one własnością ks. Józefa Ikomoroszko   Ozdobne tenacula, haftowane, wyszywane czy montowane
                  oraz ks. Józefa Januszewskiego. Inne mszały pochodzą z pa-  na drewnianym kołku.
                  rafii w miejscowościach Śniadowo, Kołaków, Sejny, Brańsz-
                  czyk, Jabłonka Kościelna, Czerwin, Pszczelina i Łomża.
                                                                          sanctorum) oraz mszy wotywnych . Aby łatwiej posługiwać
                                                                                                        2
                  Księgozbiór zawiera: rytuały, pontyfikały, antyfonarze,   się księgą podczas nabożeństwa, stosowane były rejestry –
                  graduały i  pisma teologiczne. Jednak najciekawszą nie-  przyklejane do krawędzi kart oraz zakładki – tekstylne ta-
                  wątpliwie  częścią  jest  dziewiętnaście  mszałów  powsta-  siemki złączone zazwyczaj ozdobnym tenaculum . Ze wzglę-
                                                                                                                    3
                  łych od XVII do XX wieku. Najstarszy „Mszał Rzymski”    du na rangę, jaką miał mszał, jego znaczenie podkreślano
                  z  1611 roku, który został poddany pracom konserwa-     bogatą oprawą, zdobioną tłoczeniami często z użyciem złotej
                  torskim w  2016 roku, pochodzi ze zbiorów parafialnych   foli oraz złoconymi lub barwionymi obcięciami.
                  w Kołakach Kościelnych . Najnowszy „Canon Missae” (ka-
                                        1
                  non Mszy) został wydrukowany w 1950 roku i pochodzi
                  z Łomży.                                                Oficyny
                                                                          Zbiór Muzeum Diecezjalnego w Łomży zawiera starodruki
                                                                          pochodzące z  różnych europejskich oficyn wydawniczych.
                                                                          Najstarszy mszał z 1611 roku (MD/KS/01) drukowany był
                                                                          w częściach w trzech różnych oficynach. Część główna msza-
                                                                          łu została wydana w  Wenecji, w  drukarni Iuntas (oficyna
                                                                          Giunta) . Wenecka drukarnia Giunti była znana z wydaw-
                                                                                 4
                                                                          nictw i eksportu tekstów liturgicznych w katolickiej Europie.
                                                                          Sygnaturą oficyny Giunti (Iunta) jest czerwona lilia, widocz-
                                                                          na na stronie tytułowej książki. W polskich bibliotekach ko-
                                                                          ścielnych znajdują się inne przykłady „Missale Romanum”
                                                                          z oficyny Giunti.  Kolejna część, „Patroni i Święta Królestwa
                                                                                        5
                                                                          Polskiego dostosowane do Mszału Rzymskiego”, wydana zo-
                                                                          stała również w 1611 roku, jednak w innej oficynie. Pochodzi
                                                                          z Antwerpii, z drukarni założonej przez Christopha Planti-
                                                                          na (1514–1589), po którego śmierci przejął ją Jan Moretus.
                  Mszał Rzymski z 1881, Friderici Pustet, Ratyzbona, Nowy Jork,
                  Cincinnati, MD/KS/18, 9 rejestrów czerwonych i ciemnoniebieskich,   Opisywany druk powstał po śmierci Jana Moretusa o czym
                  naprzemiennie oraz sześć zakładek połączonych tenaculum.   świadczy napis na stronie tytułowej: Apud Viduam & Filios
                  Widać złocenia na obcięciach bloku.


                  Mszał jest najważniejszą księgą liturgiczną w obrządku łaciń-  2.  Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław, Warszawa, Kraków 1971,
                                                                          s. 1570.
                  skim, powstał on z ujęcia w jedną księgę wszystkich tekstów   3.  Tenaculum, inaczej rejestr introligatorski, w średniowieczu służył
                  koniecznych do mszy św. Najstarsze mszały, manuskrypty,   do oznaczania rozdziałów lub ważniejszych miejsc w książce. Był to pa-
                  pochodzą z początku VIII w. Mszał według rytu rzymskiego   sek wszyty do górnej kapitałki przytrzymujący większą liczbę zakładek,
                  promulgował 14 lipca 1570 roku Pius V. Kolejne edycje ty-  które wystawały poza dolne obcięcie księgi. Stosowane do dziś głównie
                  piczne były związane z wprowadzanymi poprawkami przez   w mszałach i księgach liturgicznych. Występuje również jako oddzielny
                                                                          rejestr niezintegrowany z księgą, a zakładki mogą być zamontowane do
                  następnych papieży. Każdy mszał jest poprzedzony odpo-  drewnianego kołka lub ozdobnego uchwytu tekstylnego.
                  wiednimi bullami papieży w  zależności od roku wydania.   4.  Rodzina Giunti pochodziła z Florencji. Lucantonio Giunta (1457–
                  Mszał według rytu rzymskiego składa się z: rubryk (Rubricae   1538) zaczął drukować pod swoim nazwiskiem w 1489 r. w Wenecji.
                  generales i Rubricae missalis romani), kalendarium, części   Jego brat Filippo Giunta (1450–1517) uruchomił drukarnię we Florencji
                  stałych mszy św. (Ordo Missae), kanonu mszy św. (Canon   w 1497 roku, http://rodydrukarskie.prv.pl (20.09.2016).
                                                                          5.  A. Górniak,  Potrydenckie  mszały  weneckie  z  XVI  i  XVII  wieku
                  Missae), formularzy mszalnych dla świąt, poszczególnych   w polskich bibliotekach kościelnych, „Fides: Biuletyn Bibliotek Kościel-
                  i  wspólnych świętych  (Proprium sanctorum i  Commune   nych” 2012, nr 2 (35), s. 149–201. Podobny tom można znaleźć w zbio-
                                                                          rach WSD Włocławek, nr XVII.Q.7018 – Missale Romanum, Venetiis:
                                                                          apud Iuntas, 1611, stron 562, druk dwubarwny, nuty czarne, ilustracje
           292    1.  Parafia prawdopodobnie istniała już w 1438 r. Pierwsze informacje   całostronicowe – miedzioryty – Ukrzyżowanie w bordiurze złożonej
                  o jej funkcjonowaniu pochodzą z 1463 r. W historii parafii istniało kil-
                                                                          z drobnych postaci biblijnych, a także z motywów geometrycznych i ro-
           KSIĄŻKI  ka kościołów drewnianych, z których ostatni spłonął w 1825 r.  ślinnych, Wszyscy Święci oraz liczne inicjały z dekoracją roślinną.
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298