Page 295 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 295

Strona tytułowa mszału z 1896 roku, z oficyny Friderici Pustet,
                  Ratyzbona, Nowy Jork, Cincinnati MD/KS/24. Strona dekorowana
                  chromolitografią.
                                                                          Strona z mszału z 1611 r., MD/KS/01.  Widać dwuwierszowe inicja-
                                                                          ły proste oraz ozdobne, drzeworytnicze, na wysokość 6. wierszy.
                                                                          W tekście są wstawione drzeworyty ze scenami biblijnymi. Strona jest
                                                                          numerowana, ale zachowała jeszcze stosowany przed numerowaniem
                                                                          stron zapis kolejnego fragmentu tekstu na zakończeniu strony. Mimo
                  Pomiędzy 1865 a 1898 rokiem powstały nowe oficyny Fri-  iż strona została w późniejszym czasie zmniejszona, widać, że nie
                  derici Pustet & Co. w  Nowym Jorku, Cincinnati (Ohio),   zastosowano żadnych ramek wokół łamów.
                  Kolonii, Wiedniu oraz w Rzymie . W zbiorach znajdują się
                                               9
                  mszały pochodzące z kolejnych lat rozwoju oficyny – wydane   Teksty w mszale rzymskim komponowane są w układzie
                  w Ratyzbonie, Nowym Jorku i Cincinnati: MD/KS/12 – 1869,   dwułamowym, podzielone na rubryki (łac. ruber – czer-
                  MD/KS/14 –1878, MD/KS/16 – 1880, MD/KS/18 – 1881,       wony) i nigryki (łac. niger – czarny) – drukowane w od-
                  MD/KS/19 – 1882, MD/KS/22 –1892, MD/KS/24 –1896;        powiednich kolorach. Rubryki zawierają komentarze
                  wydane w Ratyzbonie, Rzymie i Nowym Jorku: MD/KS/26     i wskazówki, natomiast nigryki są przeznaczone do odczy-
                  – 1899 i MD/KS/27 – 1900 oraz wydany w Ratyzbonie, Rzy-  tania podczas sprawowania mszy. Strony początkowo były
                  mie, Nowym Jorku i Cincinnati MD/KS/28 z 1907 roku.     otoczone jedynie prostymi liniami – pojedynczymi bądź
                                                                          podwójnymi. Na przykładzie XIX-wiecznych mszałów wi-

                  Zdobienia a rozwój technik drukarskich                  dać, że gdy pokonano problemy techniczne w drukowaniu
                                                                          grafik, rozwinęła się znacznie forma winiety. Ornamenty-
                  Mszał  jako najważniejsza  z  ksiąg liturgicznych  charak-  ka bordiur zmieniała się poprzez formy neobarokowe z ro-
                  teryzuje się bogatą oprawą graficzną, rozbudowanymi     caille’ami (MD/KS/07 z 1846 roku) i klasycyzujące (MD/
                  inicjałami, ilustracjami oraz pomniejszymi elementami   KS/10 z 1859, MD/KS/11 z 1865) do secesyjnych wpisa-
                  dekoracyjnymi. Estetyka pierwszych drukowanych msza-    nych z prostą ramkę (MD/KS/19 z 1882), by w XX w. po-
                  łów wzorowana była na wcześniejszych, bogato ilumino-   wrócić do prostej ramki bądź z niej zrezygnować.
                  wanych manuskryptach. Opracowane starannie z pięknie
                  wymalowanymi inicjałami rękopisy charakteryzowały się   Wersety rozpoczynają się prostym inicjałem na dwa wier-
                  zazwyczaj wysokim poziomem artystycznym. Oglądając      sze – powiększoną literą z  czcionki podstawowej. Nato-
                  zbiór starodruków z czasów od XVII do XX wieku, może-   miast rozdziały rozpoczynają się od ozdobnych inicjałów,
                  my prześledzić zmiany, jakie dokonały się w opracowaniu   wysokich czasem nawet na 7–9 wierszy. W  większości
                  typograficznym. Obejmują przede wszystkim stylistykę    omawianych tu ksiąg są one wpisane w kwadrat, zazwy-
                  uwarunkowaną modą, obowiązującymi trendami, jak rów-    czaj drukowane w dwóch kolorach. Belka litery jest jed-
                  nież rozwojem technik drukarskich, na tle których, przez   nobarwna, natomiast tło inicjału wewnątrz pola kwadratu
                  stulecia, zasadnicze elementy księgi nie uległy zmianie.  jest wypełnione bądź ornamentem roślinnym, bądź sce-
           294                                                            ną figuralną. Stylistyka inicjałów zmieniała się zgodnie
           KSIĄŻKI  9.  www.verlag-pustet.de (24.02.2017).                z modą i oczekiwaniem odbiorców.
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300