Page 294 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 294

Strona tytułowa mszału z 1611 r. wydanego   Strona tytułowa formularzy mszalnych dla  Strona tytułowa formularzy mszalnych dla świę-
          w oficynie Giunti (czerwona lilia – sygnatura   świętych z 1732 r., wydanych w Kolegium   tych z 1653 r., w oficynie Plantiniana, w Antwerpii,
          drukarska oficyny Iunti), w Wenecji, MD/KS/01.  Jezuickim w Braniewie, MD/KS/01.   MD/KS/03.


































          Strona tytułowa mszału z 1846, z oficyny   Strona tytułowa mszału z 1878, z oficyny,   Strona tytułowa mszału z 1923, wydawca Alfredi
          Haeredes Balleonios, z Wenecji, MD/KS/07.  Friderici Pustet, Ratyzbona, Nowy Jork,   Mame et Filiorum, w Tours, MD/KS/29.
                                            Cincinnati,  MD/KS/14.


          Joannis Moreti (wdowy i dzieci Jana Moretusa). Drukarnia   wklejone są pojedyncze druki pochodzące z różnych później-
          Plantiniana-Moretusa istniała od 1563 do 1876 roku . Z tego   szych lat. Takie samo rozwiązanie można obserwować w in-
                                                      6
          wydawnictwa  pochodzi  również mszał z  Kuleszy Kościel-  nych XVII-, XVIII- i XIX-wiecznych mszałach. Nawet w XX
          nych (MD/KS/03) wydany w 1680 roku. Ostatnia część, „Mi-  wieku występują kartki uzupełniające dołożone do księgi.
          sae Sanctorum”, została wydana przez Towarzystwo Jezuso-
          we z Braniewa (łac. Brunsberga) w 1732 roku . Te trzy części   Duża liczba ksiąg liturgicznych pochodzi z  wydawnictwa
                                                7
          zostały wspólnie oprawione. Użytkowanie mszału wymagało   Fryderyka Pusteta. Fryderyk Pustet (1798–1882) , syn
                                                                                                                8
          aktualizacji, zwłaszcza formularzy świętych, dlatego w tomie   introligatora,  założył  swoją pierwszą drukarnię w  1822,
                                                                 a  cztery lata później przeniósł ją do Ratyzbony. Rozwój
                                                                 drukarni zawdzięczał drukowaniu głównie pism teologicz-
          6.  https://en.wikipedia.org/wiki/Plantin-Moretus_Museum
          (22.09.2016).                                          nych. Pozwoliło to na otwarcie własnej papierni w pobliżu
          7.  Jezuici osiedlili się w braniewskim klasztorze pofranciszkańskim   Ratyzbony. Jednak prawdziwy sukces oficyny nastąpił dzię-
          w  1564 r., od 1565 r. otworzyli bibliotekę, a  kolejnym krokiem było   ki synowi, również Fryderykowi, który w 1870 roku uzyskał
          uruchomienie w  1589 r. drukarni, która od początku pozostawała   tytuł Typographus S.R. Congregationis i Watykan zlecił mu
          w ścisłym kontakcie z seminarium i stolicą biskupią. W 1697 r. została   drukowanie edycji wszystkich typów dzieł liturgicznych.
          przejęta na własność przez jezuitów, a w 1744 powiększona o zasób zli-
          kwidowanej drukarni cystersów w Oliwie. Przestała działać w 1773 r.,                                          293
          https://thesaurus.cerl.org (20.09.2016).               8.  https://en.wikipedia.org/wiki/Pustet (24.02.2017).  KSIĄŻKI
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299