Page 112 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 112

atrybutów wskazujących na jednego z powszechnych świę-
          tych dominikańskich (np. Tomasza z Akwinu), popularność
          Odrowąża w nowożytnym kulcie i sztuce Rzeczpospolitej
          oraz jeden z  aspektów jego biografii – próba nawracania
          pogańskich Prusów (sąsiadujących wszak z Mazowszem) –
          sugerują odczytanie tej postaci jako przedstawienia św. Jac-
          ka. Mogła ona zdobić wnętrze jednego z dominikańskich
          kościołów Mazowsza, chociażby wspomnianych wyżej Sejn.

          Na ziemiach dawnej rzeczpospolitej od drugiej ćwierci
          XVIII w. aż po XIX–XX w. intensywnie czczony był także
          praski kanonik z późnego średniowiecza Jan Nepomucen
          (zm. 1393). Według legendy jako spowiednik królowej od-
          mówił on żądaniu króla Czech Wacława IV złamania tajem-
          nicy spowiedzi, za co poniósł męczeńską śmierć utopiony
          z  mostu Karola w  nurtach Wełtawy. Jego lokalny, czeski
          kult rozwijał się wprawdzie już od późnego średniowiecza,
          ale wielką popularność zyskał po wyniesieniu na ołtarze
          w 1729 r. Szczególnym kultem cieszył się w krajach habs-
          burskich, ale szybko przejęły go też ościenne kraje katolic-
          kie – w tym I Rzeczpospolita. Świętego Jana Nepomucena
          najczęściej ukazywano w  szatach kapłańskich a  do jego
          atrybutów należał adorowany w rękach krucyfiks. W łom-
          żyńskim zbiorze tego męczennika reprezentują trzy figury:
          barokowa, nieznanego pochodzenia oraz dwie o  cechach
          ludowych – z Jasienicy i z Wizny. Mimo braku trzymanych
          pierwotnie w rękach atrybutów strój świętego nie pozosta-
          wia wątpliwości co do ikonograficznej identyfikacji.

          Do tematów rzadkich należy zaliczyć przedstawienie jednej
          z przyrodnich sióstr Marii, Myrrofor znanych z ewangelicz-
          nej narracji o wizycie Trzech Niewiast u Grobu Chrystu-
          sa, reprezentowane przez figurę z Turośli. Święta niewiasta
          trzyma charakterystyczny atrybut – naczynie na wonności.
          Innym z identyfikujących atrybutów postaci jest także pod-
          wika, co sugeruje, że przedstawia ona nie św. Marię Mag-
          dalenę – według jej żywotów do śmierci niezamężną, lecz
          jedną z  dwóch przyrodnich, apokryficznych sióstr Matki
          Boskiej: Marię Salome, córkę św. Anny i  Salomasa, żonę
          Zebedeusza i matkę św. Jana Ewangelisty i św. Jakuba Star-
          szego lub Marię Kleofasową, córkę św. Anny i  Kleofasa,
          żonę Alfeusza i matkę św. Jakuba młodszego, św. Barnaby,
          św. Szymona Zeloty i św. Judy Tadeusza. Temat Trzech Marii
          u Grobu wywodzi się z Ewangelii synoptycznych. Ich przed-
          stawienia, najczęściej jednak w obrębie sceny Zmartwych-
          wstania Chrystusa (Trzy Marie u Grobu), wyobrażano od
          późnego antyku chrześcijańskiego po późne średniowiecze.
          Napis na cokole figury z Turośli identyfikuje ją jako Marię
          Salome, ale nie można wykluczyć możliwości, iż wyobrażo-
          no tu Marię Kleofasową.












                      Nieokreślony święty (św. Piotr lub św. Jan Chrzciciel?),
                              MD/RZ/17, XVIII w., pochodzenie nieznane.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117