Page 35 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 35

Spękania widoczne na rzeźbach z grupy Zwiastowania nie   składająca się najprawdopodobniej z bieli ołowiowej i błękitu
                  wynikają z budowy drewna i są przypuszczalnie wynikiem   pruskiego. Pigment ten zwany tak od koloru mundurów pru-
                  warunków klimatycznych, w jakich rzeźby przebywały.     skich żołnierzy, jest żelazocyjankiem żelazowym otrzymawa-
                                                                          nym sztucznie od początku XVIII w. Najstarsza warstwa to biel
                  By określić gatunek drewna, konieczne było pobranie nie-  ołowiowa z dużymi błękitnymi ziarnami szkła kobaltowego,
                  wielkich próbek. Przygotowano z nich preparaty pozwala-  znanej od średniowiecza smalty. Możliwe, że jest to pierwotne
                  jące obserwować mikroskopowo cechy morfologii drewna.   opracowanie kolorystyczne płaszcza.
                  Wszystkie badane rzeźby zostały wykonane z drewna lipo-
                  wego, powszechnie używanego jako materiał rzeźbiarski.  Badania SEM EDS na stratygrafii warstw malarskich z chu-
                                                                          sty Marii Salome z Turośli ukazały występowanie typowych
                  Warstwy malarskie                                       dla gotyku pigmentów takich jak azuryt – szlachetny mine-
                  Rekonstrukcja trójwymiarowa TC rzeźb pokazuje rozmiesz-  rał w kolorze błękitnym czy otrzymywana sztucznie i sto-
                  czenie warstw malarskich – jasne świecenie miejsc z warstwa-  sowana między XIII a XVIII w. żółcień cynowo-ołowiowa.
                  mi zaprawy i pigmentów odróżnia się od drewna. Widać to
                  wyraźnie na rzeźbie Archanioła Gabriela, gdzie obecne na   Bardzo ciekawa okazała się analiza układu stratygraficz-
                  zdjęciu zachowane fragmenty czerwieni pokrywają się z obra-  nego warstw malarskich i  złoceń na rzeźbie Chrystusa
                  zem jasnych miejsc na TC (fot. 34). Czerwień ta w dalszych   Zmartwychwstałego z Ostrołęki (fot.  31–33). Odkrywki
                  badaniach fizykochemicznych została określona jako minia –   konserwatorskie oraz obserwacja w świetle VIS i UV nie
                  pigment zawierający ołów, pochodzący najprawdopodobniej   dały pełnego rozpoznania nawarstwień występujących na
                  z  oryginalnego opracowania malarskiego. Analiza obrazów   rzeźbie. Dlatego konieczne było wykonanie szlifów straty-
                  TC  pozwoliła  ustalić  miejsca  występowania  zachowanych   graficznych. Pobrano próbkę z  perizonium oraz karnacji
                  śladowo warstw malarskich, niewidocznych przed pracami   i wykonano analizę SEM EDS oraz składu poszczególnych
                  konserwatorskimi, leżących pod warstwą zabrudzeń i zabez-  warstw  metodą  mikrochemiczną.  W  karnacji  występują
                  pieczeń. Niewielkie ilości polichromii ujawniły się na obrazach   cztery warstwy chronologiczne: wierzchnia wykonana bie-
                  TC rzeźby Marii z grupy Zwiastowania (fot. 36). Zachowanym   lą cynkową, pod nią warstwa różowa bieli cynkowej z do-
                  fragmentom polichromii wykonano zdjęcia makroskopowe    mieszką minii, jeszcze starsze opracowanie w  kolorze ja-
                  i przebadano je w celu ustalenia użytych pierwotnie materia-  snoróżowym składające się z  bieli cynkowej (datująca na
                  łów. Na rzeźbie Archanioła Gabriela zachowały się fragmen-  po 1834 roku) oraz czerwieni chromowej (stosowanej od
                  ty zieleni, zabezpieczone grubą warstwą wosku (fot. 37, 38).   XIX w.). Najstarsza warstwa leżąca na kremowej zaprawie
                  Zieleń  –  przypuszczalnie  wtórnie  użyty  żywiczan  miedzi  –   wykonana bielą ołowiową, była jaśniejsza i  chłodniejsza
                  położona jest w cienkiej warstwie na jasnej żółcieni cynowo-  w odcieniu od warstw przemalowań. W przypadku perizo-
                  -ołowiowej, leżącego na białej zaprawie kredowej. Na więcej   nium stratygrafia ukazała pod wierzchnim opracowaniem
                  warstw chronologicznych natrafiono na rzeźbie Marii z grupy   wykonanym szlagmetalem (stop miedzi i cynku), dwa star-
                  Zwiastowania. Na lewym rękawie sukni widoczna jest warstwa   sze złocenia złotem płatkowym.
                  ugrowa – pigment żelazowy, pod którym widać wcześniejsze
                  opracowanie błękitne, wykonane smaltą, leżące na najstarszym
                  opracowaniu, również błękitnym, namalowanym azurytem
                  (fot. 39, 40). Azuryt jest minerałem, po rozdrobnieniu uży-
                  wanym do malowania, popularnym w średniowieczu, w póź-
                  niejszych latach zastąpionym tańszymi pigmentami. Można
                  przypuszczać, że w tym przypadku natrafiono na pierwotne
                  opracowanie kolorystyczne płaszcza Marii.


                  Obraz 3D w TC rzeźby Marii Salome z Turośli pokazała, że pod
                  wierzchnią warstwą malarską, złożoną z pigmentów o niskiej
                  masie atomowej i położonych w cienkiej warstwie, występują
                  zachowane śladowo powłoki malarskie zawierające pierwiastki
                  ciężkie (fot. 28–30). Badania próbek potwierdziły występowa-
                  nie na sukni Marii Salome z Turośli, która suknia pierwotnie
                  była w kolorze jasnoczerwonym, minii i bieli ołowiowej. Nato-
                  miast przekrój warstw malarskich z obecnie zielonego płaszcza
                  pokazał trzy opracowania kolorystyczne. Analiza SEM EDS
                  składu pierwiastkowego tych warstw pozwoliła je rozpoznać.
                  Wierzchnie zielone opracowanie z widocznym na stratygrafii   30. Przekrój przez warstwy malarskie próbki z chusty
                  fioletowym podmalowaniem zostało wykonane farbami zawie-  Marii Salome z Turośli – zdjęcie mikroskopowe.
                  rającymi biel barytową i biel cynkową (stosowane od ok. poł.   Widać wierzchnią warstwę żółcieni cynowo-ołowiowej,
                                                                          a pod nią warstwę bieli ołowiowej oraz duże kryształy azurytu.
                  XIX w.) oraz barwniki syntetyczne (produkowane od 2. poł.   Warstwa ta jest błękitna. Przypuszczalnie obie warstwy są
            34    XIX w.). To opracowanie malarskie zostało wykonane na wtór-  pierwotne –  próbka została pobrana na granicy dwóch opracowań
         badania  nej zaprawie kredowej. Pod nią leży ciemnoniebieska warstwa   kolorystycznych.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40