Page 31 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 31

badania czterech drewnianych rzeźb                      Drewno
                                                  17
                  Badaniom poddano wszystkie warstwy technologiczne       Analiza obrazów TC pozwala zapoznać  się z  wewnętrz-
                  rzeźb. Zastosowano głównie badania nieinwazyjne. Podsta-  ną budową rzeźby, jej konstrukcją i  techniką wykonania.
                  wą postępowania była obserwacja obiektów w świetle wi-  Na  przekrojach widoczne są wady technologiczne drew-
                  dzialnym i w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem   na, usłojenie oraz kształt narzędzia użytego przez rzeźbia-
                  UV. Na przykładzie trzech goryckich rzeźb z  postaciami   rza. W figurze Archanioła Gabriela z Kleczkowa wykryto
                  kobiecymi widać zróżnicowaną luminescencję powierzchni   dużą wadę drewna. Na tomogramach przekroi pionowych
                  materiałów. Rzeźba Marii z grupy Zwiastowania wykazuje   i poziomych przez głowę widoczne jest pęknięcie drewna
                  luminescencję w kolorze szarożółtym (fot. 14). Widać, że   i dwa rdzenie (fot. 16). Każdy rdzeń ma odrębny układ słoi,
                  warstwa położona jest nierównomiernie, miejscami grubiej,   oddzielony wrośniętym płatem kory, tzw. zakorkiem. Kon-
                  co pokazuje intensywność świecenia. Taki obraz UV  jak   sekwencją mimośrodowego układu rdzeni jest nierówno-
                                                                 18
                  i  dalsze badania (GC/MS)  potwierdziły obecność wosku   mierna słoistość drewna . Dwurdzeniowość jest wynikiem
                                                                                               19
                  pszczelego. Nieco inny poziom świecenia wykazuje rzeźba   rozgałęzienia drewna pod małym kątem. Wadzie tej zazwy-
                  Marii z Dzieciątkiem z Roman (fot. 15). Jej powierzchnia zo-  czaj towarzyszy spłaszczenie pnia – w tym przypadku zo-
                  stała zabezpieczona cienką warstwą o luminescencji podob-  stało ono wykorzystane przez autora do stworzenia rzeźby
                  nej do rzeźby Marii z Kleczkowa – niewątpliwie jest to cienka   o większej szerokości względem głębokości. Efektem takiej
                  warstwa wosku. Dodatkowo widać charakterystyczne, bar-  budowy jest nierównomierna praca i powstawanie pęknięć
                  dzo jasne świecenie partii karnacji – białych pigmentów –   drewna, które były flekowane kawałkami innego drewna.
                  bieli ołowiowej. Na zdjęciu tej rzeźby w luminescencji, wy-
                  konanym podczas prac konserwatorskich w 2016 roku, wi-  Drewno w trakcie opracowywania rzeźbiarskiego zamocowa-
                  dać ciemne miejsca dawnych retuszy leżące pod warstwą   ne było na specjalnym stelażu. Śladem tego są otwory od góry
                  zabezpieczenia na lewej połowie twarzy oraz fioletowe miej-  głowy widoczne w przekrojach TC (fot. 17 i 18) rzeźby Archa-
                  sca nowych retuszy. Zupełnie inną luminescencję wykazuje   nioła Gabriela (średnica 3 cm i głębokość 9 cm) oraz w rzeź-
                  rzeźba Marii Salome z Turośli (fot. 13). Zdjęcie wykonane   bie Marii z Kleczkowa (średnica 3 cm i głębokość 9,5 cm). Po-
                  w  trakcie oczyszczania przedstawia niebieskie świecenie   dobny otwór w głowie widać na tomogramach rzeźby Marii
                  warstwy przemalowania. Powierzchnia ta pokryta jest far-  Salome z Turośli (średnica 2,3 cm i głębokość 8 cm) (fot. 20).
                  bą, bez warstwy zabezpieczenia.                         Również w rzeźbie Marii z Dzieciątkiem z Roman widocz-
                                                                          ne są otwory służące do przytrzymania drewna w  trakcie
                  Kolejne badanie nieinwazyjne przed pracami konserwa-    rzeźbienia. Otwór bliżej tyłu głowy wypełniony kołkiem ma
                  torskimi stanowiła tomografia komputerowa (TC). Jest to   średnicę 1,5 cm i głębokość 6 cm (fot. 19). Obrazy tomografii
                  badanie promieniami rentgenowskimi, mające znaczną      pozwalają umiejscowić i dokładnie określić również wymiary
                  przewagę nad zwykłą fotografią rentgenowską, ponieważ   pozostałych otworów występujących w rzeźbie Marii Salome
                  daje przestrzenny obraz obiektu i  pozwała uzyskać prze-  z Turośli (fot. 20), służących przypuszczalnie do jej mocowa-
                  kroje przez rzeźbę pod dowolnym kątem. Promienie rent-  nia: otwór pośrodku głowy na głębokość 5,5 cm i średnicę
                  genowskie przechodzą przez warstwy danej substancji lub   ok. 1 cm; od dołu rzeźby na głębokość 13 cm o średnicy 2 cm;
                  są przez nią wchłaniane. Zależy to przede wszystkim od   od tyłu poniżej połowy wysokości otwór na głębokość 9 cm
                  grubości warstwy i ciężaru atomowego pierwiastków, z któ-  o średnicy ok. 2 cm.
                  rych składa się substancja. Im większa jest masa atomowa,
                  tym większe jest pochłanianie promieni, a obraz na TC staje   Tomografia pozwala prześledzić technikę wykonania – na
                  się tym jaśniejszy. Drewno, które składa się głównie z węgla   przekrojach poprzecznych widoczny jest kształt narzędzia
                  (masa atomowa ≈ 12) i tlenu (masa atomowa ≈ 16), łatwo   służącego do wybierania drewna od strony odwrocia (fot. 21,
                  przepuszcza fale rentgenowskie (ciemny obraz) w  odróż-  22). Widać także, jak głęboko drewno zostało wybrane. Miej-
                  nieniu od warstw zaprawy zawierającej wapń (masa ato-   scami rzeźbiarz pozostawił naprawdę niewielką grubość ma-
                  mowa ≈ 40), nie mówiąc już o pigmentach zawierających   terału, jak w przypadku rzeźby Marii Salome z Turośli (mi-
                  ołów (masa atomowa ≈ 207), takich jak biel ołowiowa czy   nimalna grubość drewna to parę mm). Miejsca takie były
                  minia, tak często stosowanych w dawnych warsztatach. Od-  szczególnie narażone na uszkodzenia i powstawanie ubytków
                  powiednia  modyfikacja  parametrów  obrazu  TC  pozwala   formy, które w trakcie kolejnych konserwacji uzupełniano fle-
                  obserwować wybrane zagadnienia.                         kami. Na tomogramach wykonanych przed konserwacją wi-
                                                                          doczny jest dokładny zakres uzupełnień formy rzeźbiarskiej,
                                                                          szczególnie rozległy w rzeźbie Marii Salome (fot. 20, 23). To-
                                                                          mogramy pozwalają łatwo wyróżnić wszystkie uzupełnienia
                                                                          oraz zaobserwować sposób ich montażu. W rzeźbie Matki
                                                                          Bożej z Dzieciątkiem z Roman widać domontowaną wtórnie
                  17.  1. Matka Boska Apokaliptyczna z Dzieciątkiem – z kościoła   lewą rękę Dzieciątka. Została ona wykonana z drewna, do-
                     w Romanach, ok. 1500 r., MD/RZ 01,                   łożona na styk na wysokości łokcia i przymocowana gwoź-
                     2. Grupa Zwiastowania, z kościoła w Kleczkowie ok. 1500 r.,    dziem. Aby wyrównać wysokość dodanego elementu z ory-
                     MD/RZ/04 i 05,                                       ginałem, położono na niego grubą warstwę zaprawy (fot. 26).
                     3. Chrystus Zmartwychwstały, z kościoła pobernardyńskiego
            30       w Ostrołęce, ok. 1740 r., MD/RZ/13;
                     4. Maria Salome, z kościoła w Turośli, ok. 1400 r., MD/RZ/15,
         badania  18.  B. Slánský, op. cit., s. 47–59.                    19.  F. Krzysik, Nauka o drewnie, Warszawa 1975, s. 39, 181.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36