Page 38 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 38

37. Zdjęcie makro fragmentów zieleni z rzeźby Archanioła Gabriela   38. Przekrój przez warstwy malarskie z rzeźby Archanioła Gabriela
          z grupy Zwiastowania, widoczne miejsce pobrania próbki, której   (fot. 37) – zdjęcie mikroskopowe.
          stratygrafia widoczna jest na sąsiednim zdjęciu.       Widoczny układ warstw od góry:
                                                                 1. gruba, przezroczysta, jasna warstwa zabezpieczenia woskowego;
                                                                 2. cienka, zielona – przypuszczalnie żywiczan miedzi – warstwa
                                                                   wtórna;
                                                                 3. jasnożółta – mieszanina bieli ołowiowej, żółcieni ołowiowo-
                                                                   cynowej leży na białej zaprawie kredowej.




                                                                 Wykonano  analizę  spoiw  (FTIR,  GC/MS)  najstarszych
                                                                 warstw malarskich występujących na badanych rzeźbach.
                                                                 Niestety nie dały one jednoznacznych wyników. Spoiwa
                                                                 temperowe, a  takich można było się spodziewać, ulegają
                                                                 w  niestabilnych warunkach klimatycznych częściowemu
                                                                 rozkładowi. Dodatkowo kolejne warstwy przemalowań zo-
                                                                 stały wykonane farbami olejnymi, których spoiwo przesią-
                                                                 kło do starszych warstw. Również liczne warstwy wtórnych
         39. Zdjęcie makro fragmentów polichromii z lewego rękawa płaszcza
         Marii z grupy Zwiastowania, miejsce pobrania próbki do badań   zabezpieczeń, w tym przesączenie woskiem, spowodowały,
         stratygraficznych.                                      że nie można jednoznacznie oznaczyć pierwotnego spoiwa
                                                                 malarskiego.

                                                                 Zakończenie
                                                                 Pomyślność zabiegów konserwatorskich zależy od pełnego
                                                                 rozpoznania dzieła sztuki. Efekt prac konserwatorskich i ich
                                                                 zakres są uzależnione od badań, pozwalających określić nie
                                                                 tylko stan zachowania, lecz także technikę wykonania ele-
                                                                 mentów pierwotnych i wtórnych. Tak więc im dokładniej
                                                                 uda się opisać zjawiska, które wpłynęły na stan zachowania
                                                                 zabytku, oraz ustalić charakterystykę użytych materiałów,
                                                                 tym lepiej można przeciwdziałać procesom destrukcyjnym.
          viS
                                                                 Analizy technologiczne przyczyniają się zawsze do posze-
          BSE                                                    rzenia naszej wiedzy o  dawnych warsztatach malarskich.
                                                                 Opisane  powyżej  badania  obrazów  pozwoliły  zrozumieć
                                                                 charakter powstałych zniszczeń i  ich przyczyny. Istotna
                                                                 dla konserwacji była wiedza o zastosowaniu przez malarzy
                                                                 gotowych farb o  spoiwie olejno-żywicznym, zmniejszają-
                                                                 cych odporność na działanie rozpuszczalników używanych
                                                                 w trakcie zabiegów konserwatorskich. W przypadku bada-
                                                                 nia rzeźb udało się określić kolorystykę najstarszych zacho-
                                                                 wanych warstw polichromii oraz rozpoznać cechy budowy
                                                                 drewnianej formy. Analiza stanu zachowania wewnętrznej
                                                                 struktury drewna stała się wskazówką dla opracowania za-
                                                                 leceń konserwatorskich.
         40. Przekrój przez warstwy malarskie z lewego rękawa sukni Marii
         z grupy Zwiastowania (fot. 39) – zdjęcie mikroskopowe oraz obraz
         BSE. Widoczny układ chronologiczny warstw od góry:                                                 Anna Żurek
         1. gruba, przezroczysta – zabezpieczenie woskowe;                   Konserwator  malarstwa  i  rzeźby  polichromowanej,
         2. ugrowa – glinokrzemiany i związki żelaza;                        absolwentka ASP w Warszawie Wydział Konserwacji
         3. błękitna –smalta;                                                i Restauracji Dzieł Sztuki, specjalizuje się w badaniach   37
         4. niebieska – azuryt.                                              konserwatorskich dzieł sztuki.             badania
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43