Page 30 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 30

9. Portret bpa M.J. Manugiewicza, lico obrazu przed konserwacją,   10. Portret bpa J.K. Gołaszewskiego, lico obrazu przed konserwacją,
          zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.  zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.











































          11. Portret bpa M.F. Karpowicza, lico obrazu przed konserwacją,   12. Portret bpa P. Straszyńskiego, lico obrazu przed konserwacją,
          zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.  zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.



          świecenia werniksu sugeruje użycie żywicy mastyksowej.   Obserwacje w  luminescencji  UV  prowadzono  również  na
          Z kolei portret bpa Manugiewicza był ponownie retuszowa-  etapie usuwania wierzchniego werniksu, co pozwoliło kon-
          ny po założeniu werniksu – widoczne są liczne retusze war-  trolować zabiegi konserwatorskie. W trakcie prac ujawniła się
          stwy malarskiej (ciemne miejsca na zdjęciu UV) oraz inny   druga, starsza warstwa werniksu. Werniks ten wykazał inny
          kolor świecenia powierzchni wskazujący raczej na użycie   kolor świecenia – możliwe, że jest to warstwa najstarszego
          werniksu damarowego .                                  opracowania powierzchni obrazów. Dwie warstwy werniksu
                             16
                                                                 widoczne są również na przekroju próbki, którą obserwowa-
                                                                 no w świetle widzialnym i luminescencji UV, spodnia war-  29
          16.  B. Slánský, Techniki malarstwa. Tom II, 1965, s. 47–59.  stwa werniksu świeci znacznie jaśniej od wierzchniej (fot. 8).  badania
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35