Page 30 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 30
9. Portret bpa M.J. Manugiewicza, lico obrazu przed konserwacją, 10. Portret bpa J.K. Gołaszewskiego, lico obrazu przed konserwacją,
zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv. zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.
11. Portret bpa M.F. Karpowicza, lico obrazu przed konserwacją, 12. Portret bpa P. Straszyńskiego, lico obrazu przed konserwacją,
zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv. zdjęcie w luminescencji wzbudzonej promieniowaniem Uv.
świecenia werniksu sugeruje użycie żywicy mastyksowej. Obserwacje w luminescencji UV prowadzono również na
Z kolei portret bpa Manugiewicza był ponownie retuszowa- etapie usuwania wierzchniego werniksu, co pozwoliło kon-
ny po założeniu werniksu – widoczne są liczne retusze war- trolować zabiegi konserwatorskie. W trakcie prac ujawniła się
stwy malarskiej (ciemne miejsca na zdjęciu UV) oraz inny druga, starsza warstwa werniksu. Werniks ten wykazał inny
kolor świecenia powierzchni wskazujący raczej na użycie kolor świecenia – możliwe, że jest to warstwa najstarszego
werniksu damarowego . opracowania powierzchni obrazów. Dwie warstwy werniksu
16
widoczne są również na przekroju próbki, którą obserwowa-
no w świetle widzialnym i luminescencji UV, spodnia war- 29
16. B. Slánský, Techniki malarstwa. Tom II, 1965, s. 47–59. stwa werniksu świeci znacznie jaśniej od wierzchniej (fot. 8). badania