Page 39 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 39

ołtarz główny                                                               Zdjęcie archiwalne, ołtarz główny z katedry
                                                                                              w Łomży, fot. IS PAN, neg. 9261

                  katedry w łomży Renata Sulewska



                  Ołtarz główny katedry w  Łomży powstał w  latach 1620–  kapy i infuły. Ustawiony ponad figurą św. Jana Chrzciciela –
                  1627 z fundacji Marcina Ślaskiego . W prezbiterium kate-  św.  Stanisław (?) – trzymał w  ręku pastorał. Umieszczony
                                                 1
                                              2
                  dry ustawiony był do 1959 roku , kiedy to został zdemonto-  nad św. Wawrzyńcem arcybiskup z  paliuszem na ramio-
                  wany i przewieziony do miejscowości Łoje Gręzko . Przed   nach i metropolitalnym krzyżem w prawej dłoni  to zapewne
                                                               3
                                                                                                                   8
                  2000 rokiem zachowane fragmenty ołtarza (figury: św. Jana   św. Wojciech. Wystrój rzeźbiarski ołtarza uzupełniały figury
                  Chrzciciela, św. Wawrzyńca, arcybiskupa, zapewne św. Woj-  aniołów, duża – Michała Archanioła – wieńczyła nastawę ,
                                                                                                                             9
                  ciecha, anioła oraz konsola i fragment uszaka) zostały po-  dwie małe były ustawione na „wieżyczkach” uszaków górnej
                  nownie przewiezione do Łomży, gdzie trzy pierwsze z nich   kondygnacji. Dwa inne anioły, półleżące, ukazane ze złożo-
                  są prezentowane w Muzeum Diecezjalnym . Rekonstrukcja   nymi do modlitwy rękami, ułożone były antytetycznie tuż
                                                        4
                  form głównej, katedralnej nastawy możliwa jest dzięki za-  nad obrazem głównym, pod gzymsem, na którym wspierała
                  chowanym fragmentom i fotografiom .                     się druga kondygnacja nastawy.
                                                   5
                  Dwukondygnacyjne, architektoniczne retabulum zajmowało   Ołtarz łomżyński łączył rozwiązania o  charakterze
                  środkową część trójbocznego zamknięcia prezbiterium świą-  manierystycznym z wczesnobarokowymi. Do tych pierwszych
                  tyni. Dolną kondygnację ołtarza dzieliły na trzy pola czte-  można zaliczyć:  przerwanie belkowania, przesunięcie
                  ry korynckie kolumny ustawione na tle pilastrów. W polu   gzymsów wieńczących belkowanie i pole środkowe, a także
                  środkowym, szerszym, umieszczony był obraz  Zwiastowa-  brak kontynuacji podpór w obu kondygnacjach. Barokowy
                                                         6
                  nie (dziś w Muzeum Diecezjalnym w Łomży) , w bocznych,   charakter nadawało nastawie wyraźne zaakcentowanie jej
                  w hemisferycznie zamkniętych niszach stały figury świętych –   symetrycznej i  przestrzennej struktury – wyeksponowanie
                  w  lewej św.  Jana Chrzciciela ubranego w  skórę,  w  prawej   podpór, umieszczenie na jednej osi wewnętrznych
                  św. Wawrzyńca w dalmatyce. Na kolumnach wspierało się   kolumn kondygnacji dolnej i  zewnętrznych pilastrów
                  belkowanie, całkowicie przerwane nad polem środkowym.   górnej, rozmieszczenie po bokach mocnych elementów
                  Jego  silnie wysunięty gzyms podpierały umieszczone  na   architektonicznych, przez co, paradoksalnie, zaakcentowana
                  osiach kolumn oraz po bokach duże, fantazyjnie powycina-  została oś środkowa przecinana najsłabszymi elementami
                  ne konsole. Pole środkowe dolnej kondygnacji było zwień-  poziomymi .
                                                                                    10
                  czone własnym gzymsem, umieszczonym powyżej gzymsów
                  belkowania,  stanowiącym  równocześnie  podstawę  dla  par   Na architektoniczną strukturę łomżyńskiego ołtarza złożyły
                  hermowych, kanelowanych pilastrów ujmujących pole kon-  się rozwiązania stosowane w  kilku różnych typach wcze-
                  dygnacji górnej wypełnione obrazem ukazującym św.  Ro-  śniejszych nastaw znanych z  terenu Rzeczypospolitej.
                  cha  (obecnie w Muzeum Diecezjalnym w Łomży). Nasta-    Ukształtowanie belkowania dolnej kondygnacji można wy-
                     7
                  wę wieńczył wsparty na pilastrach przerwany, segmentowy   wieść z  grupy manierystycznych retabulów, spotykanych
                  naczółek. Obie kondygnacje ołtarza ujmowały dekoracyjne   w różnych regionach Polski, nawiązujących do trójprzelo-
                  uszaki. Na belkowaniu, na wysokości drugiej kondygnacji,   towego łuku triumfalnego (niekiedy jeszcze zachowujących
                  na osi pól bocznych stały figury świętych biskupów – zapew-  elementy tryptyku), w których belkowanie wieńczące dolną
                  ne patronów Królestwa Polskiego – ubranych w alby, komże,   kondygnację nastawy nad polem środkowym jest cofnięte,
                                                                          a nad bocznymi wyłamane i łączy umieszczone niżej pod-
                  1.  Katalog zabytków sztuki w Polsce (dalej: KZSP), Seria nowa (dalej: Sn),   pory w  pary . Tego rodzaju rozwiązanie kompozycji na-
                                                                                     11
                  t. 9: Województwo łomżyńskie, z. 1: Łomża i okolice, red. M. Kałamajska-  stawy prezentuje zachowany w katedrze łomżyńskiej ołtarz
                  -Saeed, Warszawa 1982, s. 22; R. Sulewska, Dłutem wycięte. Snycerstwo
                  północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004, s.
                  187. Leon Rzeczniowski podaje, że pod ustawionymi w ołtarzu figurami   8.  Zob. fotografię wzmiankowaną w przypisie 5.
                  św. Jana Chrzciciela i św. Wawrzyńca znajdowała się data 1627 według   9.  L. Rzeczniowski, op. cit., s. 38.
                  niego odnosząca się albo do wzniesienia nastawy, albo do jego odnowie-  10.  R. Sulewska, op. cit., s. 188.
                  nia. To pierwsze jest bardziej prawdopodobne (L.  Rzeczniowski, Dawna   11.  Jako  przykłady  takich  rozwiązań  można  wskazać  ołtarze  z  terenu
                  i teraźniejsza Łomża, Warszawa 1861, s. 47).            Prus Królewskich, np. nastawy: główna z kościoła św. Katarzyny w Gdań-
                  2.  T. Grabowski,  Historia powstania Muzeum Diecezjalnego w  Łom-  sku (1609–1613), Wniebowzięcia NMP w katedrze Pelplinie (1619), głów-
                  ży, „Studia Ełckie” 2014, nr 2, s. 246. Według Katalogu zabytków sztuki   na w kościele pw. św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim
                  w Polsce ołtarz został rozmontowany w roku 1957 (KZSP, Sn, t. 9, z. 1, op.   (1627) i w świątyni w Góralach (pocz. XVII wieku) oraz Chełmoniach
                  cit., s. 22).                                           (1602) – zob. R. Sulewska, op. cit., kat. 7, 30, 59, 73, 100, il. 26, 90, 135. Takie
                  3.  KZSP, Sn, t. 9, z. 1, op. cit., s. 22.              rozwiązania pojawiają się także na terenie Mazowsza, np. ołtarze główne
                  4.  T. Grabowski, op. cit., s. 246.                     w kościołach w: Malużynie (1. poł. XVII wieku) – KZSP, t. 10: Dawne wo-
                  5.  Negatyw nr 9261, Zbiory Fotografii i Rysunków Pomiarowych, In-  jewództwo warszawskie, red. I. Galicka, H. Sygietyńska , z. 1, s. XIII, 41,
                  stytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (dalej: Zbiory Foto-  il. 46; i Cieksynie (ok. 1600) – KZSP, t. 10: op. cit.,,z. 16: Płońsk i okolice,
                  grafii IS PAN).                                         opracowanie autorskie I. Galicka, H. Sygietyńska, T. Mroczko, wstępną in-
                  6.  Obraz widoczny na fotografiach ołtarza, który można datować na wiek   wentaryzację przeprowadził D. Kaczmarzyk, Warszawa 1979, s. XIII, 6, il.
                  XIX lub początek XX, zastąpił przedstawienie o tym samym temacie. Pier-  53. Podobne przykłady można wskazać z województwa świętokrzyskiego,
                  wotny obraz, chociaż przemalowany, zachował się w kaplicy w Pałacu Bi-  np. ołtarz główny w kościele pw. św. Małgorzaty w Chybicach (1. poł. XVII
                  skupim w Łomży (zob. KZSP, Sn, t. 9, z. 1, op. cit., s. 30–31, il. 78).  wieku) – KZSP, t. 3: Województwo kieleckie, red. J.Z. Łoziński, B. Wolff,
                  7.  W czasie kiedy inwentaryzację kościoła przeprowadzał Kazimierz   z. 2:  Powiat iłżecki, Warszawa 1957, s. 2, il. 27), małopolskiego, np.  oł-
                  Stronczyński, w górnej kondygnacji ołtarza znajdował się obraz ukazu-  tarz w kościele w Sękowej, czy wielkopolskiego np. ołtarz główny w ko-
                  jący Trójcę Świętą (K. Stronczyński, Kazimierza Stronczyńskiego opisy   ściele w Krzywinie (1628) – KZSP, t. 5: Dawne województwo poznańskie,
            38    i widoki zabytków w Królestwie Polskim (1844–1855), t. 5–6, Warszawa   red. T. Ruszczyńska, A. Sławska, z. 10: Dawny powiat kościański, oprac.
                  2014, (t. 6: Gubernia Augustowska, oprac. J. Studzińskiego przy udziale
                                                                          T.  Ruszczyńska, A. Sławska, wstępną inwentaryzację przeprowadzili
     ołtarz z łomży  G. Michalskiej, R. Kunkla), s. 397).                 P.  Skubiszewski, E. Struszyńska, Warszawa 1980, s. 57, il. 141).
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44