Page 51 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 51

zwiastowanie


                                                                             nr inwentarzowy:    MD/M/23
                                                                             autor/ warsztat:    malarz nieznany
                                                                             datowanie:     1894 (data na kamiennym cokole w prawym
                                                                                            dolnym rogu kompozycji)
                                                                             pochodzenie:    z dawnego ołtarza głównego katedry
                                                                                            pw. św. Michała Archanioła w Łomży
                                                                             inskrypcje:    brak
                                                                             wymiary:       360 x 185 cm
                                                                             technika wykonania:  olej, płótno

                                                                             opis:  Obraz ma formę pionowego prostokąta o  ściętych
                                                                          górnych narożach. Kompozycja przedstawia rozgrywającą się
                                                                          w bliżej nieokreślonym wnętrzu scenę zwiastowania. Po lewej
                                                                          stronie płótna ukazana została stojąca z pochyloną głową Maria.
                                                                          Postać ubrana jest w jasnoróżową suknię z długimi rękawami
                                                                          i niebieski płaszcz spowijający całą sylwetkę. Spod skraju szat
                                                                          widoczne są stopy obute w  sandały. Ukazana profilowo twarz
                                                                          odznacza się wysokim czołem, prostym nosem, wąskimi
                                                                          ustami i  cienkimi  brwiami.  Długie  jasne  włosy opadają  na
                                                                          plecy. Skrzyżowane na piersi dłonie charakteryzują się długimi,
                                                                          szczupłymi palcami. Przed Marią unosi się na obłoku archanioł
                                                                          Gabriel, ubrany w  jasnokremową tunikę przewiązaną w  pasie
                                                                          i  różowy płaszcz. Ciężar ciała opiera się na prawej nodze,
                                                                          lewa, ugięta w kolanie, wsparta jest na wyższej partii obłoku.
                                                                          Twarz anioła ukazana jest w trzech czwartych, okolona długimi
                                                                          pasmami rudych włosów. Ręce Gabriel unosi na wysokość
                                                                          pasa, prawą dłoń kieruje w stronę Marii. Z pleców wyrasta mu
                                                                          para wydatnych skrzydeł. Ponad postaciami unosi się otoczona
                                                                          promienistą aureolą biała gołębica. Rozpoczynający się przy
                                                                          niej snop żółtego światła biegnie w kierunku głowy Marii. Pod
                                                                          obłokiem, na którym stoi Gabriel, znajduje się niski stolik. Jego
                                                                          blat przykrywa częściowo rozwinięty  rulon pokryty  pismem.
                                                                          Przed  meblem,  na  podłodze  z  białych  i  różowych  kafli,  leży
                                                                          płaska, czerwona poduszka. W  głębi, pod szarą ścianą, stoi
                                                                          wazon z kwiatem lilii i gałązką róży. Wzdłuż dolnej krawędzi
                                                                          kompozycji biegnie kamienny cokół.
                                                                             Obraz pochodzi z  dolnej kondygnacji dawnego ołtarza
                                                                          głównego fary w  Łomży. Wkrótce po namalowaniu w  1894
                                                                          r. zastąpił  znajdujące się  tu wcześniej  manierystyczne
                                                                          przedstawienie  zwiastowania  z  ok.  1627  (obecnie  w  Pałacu
                                                                          Biskupim w Łomży). Po demontażu nastawy w 1959 pozbawione
                                                                          krosna płótno przechowywane było w  złych warunkach.
                                                                          W  nieznanym czasie wycięto z  kompozycji znaczną część
                                                                          postaci archanioła Gabriela, zapewne by wykonać mniejszy
                                                                          obraz. Ubytek ten zrekonstruowano w  trakcie konserwacji
                                                                          w 1999 r., jednakże ze względu na bardzo słabej jakości fotografie
                                                                          archiwalne obrazu nie sposób było wiernie oddać pierwotną
                                                                          formę tej partii dzieła.
                                                                             Obraz nie ma sygnatury, która pozwoliłaby bezsprzecznie
                                                                          ustalić autora obrazu. Być może był nim Aleksander Skiwski,
                                                                          który w  latach 1891–94 wykonał niezachowaną polichromię
                                                                          sklepień i ściany tęczowej łomżyńskiej fary.
                                                                             literatura: dzieło niepublikowane
























            50
     ołtarz z łomży
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56