Page 55 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 55

Malarstwo ze zbiorów
                  Muzeum Diecezjalnego



                  w Łomży  Karolina Zalewska
                  Na kolekcję malarstwa eksponowanego w Muzeum Die-
                  cezjalnym w Łomży składają się obrazy powstałe od prze-
                  łomu XVII i XVIII w. do początku XX stulecia. W zbiorze
                  tym dominuje sztuka powstała w kręgu kościoła katolic-
                  kiego: obrazy religijne i portrety duchowieństwa. Pocho-
                  dzą one głównie z  terenów czterech historycznych die-
                  cezji: płockiej, wigierskiej, augustowskiej (sejneńskiej)
                  i łomżyńskiej, a znajomość historycznych przemian struk-
                  tur kościelnych Mazowsza i Podlasia wydaje się istotna dla
                  zrozumienia specyfiki łomżyńskiej kolekcji muzealnej.


                  Za najstarsze dzieła na wystawie uznać należy niewielkich
                  rozmiarów przedstawienie Chrystusa Bolesnego z Kołaków
                  Kościelnych (MD/M/20) oraz obraz Matki Boskiej z Dzie-
                  ciątkiem w typie Matki Boskiej Śnieżnej (MD/M/25). Dłu-
                  gie trwanie sztuki późnobarokowej w  prowincjonalnym
                  malarstwie  schyłku  XVIII  i  pierwszych  dekadach  XIX  w.
                  obserwować można  na przykładzie  kilku obrazów:  nie-
                  zwykle interesującego ikonograficznie  Sądu nad Chrystu-
                  sem w Jerozolimie (MD/M/66), przedstawienia (pierwotnie
                  zapewne predelli) z klęczącymi przedstawicielami stanów
                  świeckich i duchownych (MD/M/22) oraz opartego na gra-
                  ficznym wzorze z połowy XVIII w. Wniebowzięcia Najświęt-
                  szej Marii Panny (MD/M/02). Świadectwem przynależno-
                  ści Łomży i północnego Mazowsza do diecezji płockiej (od
                  średniowiecza do końca XVIII w.) jest obecność w zbiorach
                  Muzeum portretu Jana Chojeńskiego (MD/M/08), biskupa    Louis Courtin, Jan Ligber, Michał Karpowicz biskup wigierski, 1807,
                  płockiego w latach 1535–1537. Obraz ten, powstały zapew-  miedzioryt w: F.M. Karpowicz, Kazania i inne dzieła [...], t. 1: Kazania
                                                                          postne, Warszawa 1807, frontispis, Biblioteka Narodowa, syg. G.9954/III,
                  ne w XVIII stuleciu, mógł należeć do większej galerii por-  źródło: polona.pl/item/5853958/0/.
                  tretów biskupich lub upamiętniać sylwetkę Chojeńskiego
                  jako dobroczyńcy konkretnej parafii.

                  16 marca 1799 r. mocą bulli Saepe factum est została po-
                  wołana do życia diecezja wigierska. Pierwszym jej bi-                        Portret bp. Michała Franciszka Karpowicza,
                  skupem papież Pius VI mianował ks. Michała Francisz-                                                MD/M/06,
                  ka  Karpowicza.  Terytorium  nowej  jednostki  kościelnej                                  po 1817–połowa XIX w.
                  ustanowiono na terenie zaboru pruskiego ze 149 parafii
                  przynależnych do tej pory do diecezji wileńskiej, łuckiej
                  i żmudzkiej. Siedzibą biskupią stał się pokamedulski klasz-  ryskiego wymusiło reorganizację struktur kościelnych na
                  tor w Wigrach, a rolę pałacu ordynariusza diecezji pełnił   terenie północnego Mazowsza i Podlasia. 28 października
                  budynek w południowo-zachodnim narożu zespołu, okre-    1925 bullą Vixdum Poloniae unitas papież Piusa XI ery-
                  ślany obecnie jako Dom Królewski. Konsekwencją zawar-   gował diecezję łomżyńską, powstałą z terenów pozostałej
                  tego w 1807 r. pokoju tylżyckiego było uszczuplenie gra-  w ówczesnych granicach polskich diecezji sejneńskiej, do
                  nic diecezji o 53 parafie, które znalazły się poza terenem   której zostały dołączone trzy dekanaty z diecezji płockiej:
                  Księstwa Warszawskiego i  zostały przyłączone do Rosji.   Czyżew, Ostrołęka (bez parafii Goworowo) i Ostrów Ma-
                  W wyniku ustaleń kongresu wiedeńskiego w 1815 r. die-   zowiecka.
                  cezja wigierska znalazła się w granicach Królestwa Kon-
                  gresowego, a 1818 r. uległa likwidacji. Wydana 30 czerw-  Z jedenastu portretów ordynariuszy, sufraganów i kanoników
                  ca 1818 przez papieża Piusa VII bulla Ex imposita nobis   diecezji wigierskiej oraz augustowskiej większość zapewne
                  powołała do życia diecezję augustowską (sejneńską), po-  pochodzi z rezydencji biskupiej w Sejnach. Obrazy te należa-
                  łożoną w granicach województwa augustowskiego. W jej    ły do budowanej konsekwentnie przez ponad stulecie galerii
                  skład weszły parafie dawnej diecezji wigierskiej oraz trzy   portretów duchownych. Odmienną proweniencję posiada
                  dekanaty z  diecezji płockiej (Łomża, Wąsosz i  Wizna).   portret Stanisława Kostki Choromańskiego (MD/M/15), bi-
                  Pierwszym biskupem, który na stałe rezydował w Sejnach,   skupa pomocniczego sejneńskiego, który został namalowa-
                  był Paweł Straszyński, powołany na duszpasterza diecezji   ny dla upamiętnienia poświęcenia kościoła Trójcy Przenaj-
                  w 1837 r. Po jego śmierci dziesięć lat później biskupstwo   świętszej w Raczkach koło Suwałk. Poszczególne wizerunki
                  nie posiadało swojego duszpasterza aż do 1863 r., kiedy   duchownych różnią się klasą artystyczną, sposobem uję-
            54    to wakujące miejsce zajął Konstanty Ireneusz Łubieński.   cia modeli, wymiarami i kształtem. Są to dzieła anonimo-
       MALARSTWO  Zakończenie I wojny światowej i zawarcie w 1923 r. pokoju   wych zazwyczaj malarzy zapewne w  większości lokalnych.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60