Page 49 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 49

Św. roch


                     nr inwentarzowy:   MD/M/04
                     autor/ warsztat:    malarz nieznany
                     datowanie:     koniec XIX w.
                     pochodzenie:    z dawnego ołtarza głównego katedry
                                    pw. św. Michała Archanioła w Łomży
                     inskrypcje:    (nieczytelna sygnatura w lewym dolnym rogu
                                    kompozycji) 92 lub 32
                     wymiary:       190 x 150 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno

                     opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta zamkniętego od
                  góry łukiem pełnym. Na pejzażowym tle przedstawiono dwóch
                  mężczyzn. Pierwszy z nich, ukazany po prawej stronie kompozycji,
                  unosi się z pozycji leżącej. Jego nogi okrywa czerwona draperia,
                  a nagą pierś ukośnie biegnąca biała tkanina. Prawa ręka postaci
                  złożona jest na piersi, lewa wspiera wyprostowany tułów. Ukazaną
                  profi lowo twarz cechują regularne rysy. Mężczyzna ma krótkie
                  blond włosy i sumiaste wąsy. Jego głowa jest  zwrócona w kierunku
                  klęczącego przy nim towarzysza, odzianego w strój pielgrzyma:
                  ciemnozieloną tunikę, beżowy płaszcz z  przypiętą na prawym
                  ramieniu muszlą i kapelusz o szerokim rondzie, zsunięty na plecy.
                  Uniesioną lekko głowę postaci otacza nimb, twarz okalają długie
                  brązowe włosy i ciemny zarost. Lewa ręka świętego spoczywa na
                  plecach siedzącego przed nim mężczyzny, prawa dłoń uniesiona
                  jest w geście błogosławieństwa. Tło wypełniają w dolnej części
                  niskie krzewy, w górnej niebo.
                     Obraz pochodzi z  górnej kondygnacji dawnego ołtarza
                  głównego fary w Łomży. W nieznanym czasie zastąpił znajdującą
                  się tu wcześniej kompozycję z  przedstawieniem Trójcy Świętej
                  z ok. 1627 r. Po demontażu manierystycznej nastawy w 1959 r.
                  wizerunek św. Rocha zawieszono w południowej nawie katedry
                  łomżyńskiej, skąd  przeniesiono go do  Muzeum  Diecezjalnego.
                  Nie jest znana data namalowania obrazu ani nazwisko jego
                  autora. Widoczna w  lewym dolnym rogu płótna sygnatura
                  nie jest możliwa do odczytania bez przeprowadzenia prac
                  konserwatorskich. Wydaje się, że kończy się ona liczbą 92 lub 32.









                                                                             Malarska forma każe szukać autora obrazu w  środowisku
                                                                          warszawskim końca XIX w., być może pośród uczniów Wojciecha
                                                                          Gersona. Dzieło mogło powstać ok. 1894 r., czyli w tym samym
                                                                          czasie, co przedstawienie zwiastowania umieszczone w  dolnej
                                                                          kondygnacji retabulum. Fundacje nowych płócien ołtarzowych
                                                                          wiązałyby się z  prowadzonymi wówczas w  łomżyńskiej farze
                                                                          pracami konserwatorskimi. W  latach 1891–94 powstała,
                                                                          nieistniejąca już dzisiaj, polichromia sklepień i  ściany
                                                                          tęczowej,  której  autorem  miał  być  Aleksander  Skiwski.  Malarz
                                                                          wzmiankowany był w  1917 r. jako twórca portretu Henryka
                                                                          Sienkiewicza dla Towarzystwa  Naukowego Warszawskiego.
                                                                          Wobec braku wiedzy na temat innych dzieł tego artysty trudno
                                                                          jednoznacznie potwierdzić lub wykluczyć jego autorstwo obrazu
                                                                          św. Rocha. W latach 1932–34, w kościele św. Michała Archanioła,
                                                                          przeprowadzane były prace remontowe i restauratorskie związane
                                                                          z  podniesieniem świątyni do rangi katedry. Omawiany obraz
                                                                          mógł być wówczas konserwowany.
                                                                             Św.  Roch  (ok.  1350–ok.  1377)  po  śmierci  obojga  rodziców
                                                                          i  rozdaniu majątku ubogim opuścił rodzinne Montpellier i  udał
                                                                          się do Rzymu. We włoskim miasteczku Acquapendente zatrzymała
                                                                          go epidemia dżumy. Troskliwie opiekował się wówczas jego
                                                                          mieszkańcami, dokonując licznych uzdrowień. W  Wiecznym
                                                                          Mieście Roch spędził trzy lata, poświęcając się opiece nad chorymi
                                                                          i  ubogimi. W  drodze powrotnej do domu, w  trakcie pobytu
                                                                          w  Piacenzie sam zaraził się dżumą. Opuścił wówczas miasto
                                                                          i w samotności zmagał się z chorobą. Po cudownym uzdrowieniu
                                                                          wyruszył w dalszą drogę. W miasteczku Angera został uznany za
                                                                          szpiega. Poddany torturom zmarł w więzieniu. Łomżyński obraz
            48                                                            przedstawia św. Rocha jako pielgrzyma, dokonującego cudu
                                                                          uzdrowienia zadżumionego.
     ołtarz z łomży                                                          literatura: dzieło niepublikowane
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54