Page 58 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 58
Seweryn Oleszczyński, Mikołaj Ian Manugiewicz Biskup Diecezyi Mikołaj Ian Manugiewicz Biskup Diecezyi Augustowskiey,
Augustowskiey, litografia, 1834, Biblioteka Narodowa, MD/M/09, po 1829–połowa XIX w.
syg. G.10172/III, źródło: https://polona.pl/item/26136844/0/.
Diecezjalnym w Łomży. Datowane na czwartą ćwierć na stan zachowania dużej liczby obrazów. Wiele z nich
XIX w. ikony z soboru św. Trójcy w Łomży Dorota Wal- jest zmienionych kolorystycznie, warstwę malarską przy-
czak związała ze środowiskiem petersburskim, co wydaje krywają ściemniałe werniksy i zabrudzenia, liczne obrazy
się uzasadnione zarówno analogiami stylistycznymi, jak zostały w nieznanym czasie przemalowane. Uniemożli-
i stałymi kontaktami politycznymi i handlowymi Łomży wia to właściwą ocenę pierwotnej formy malarskiej, a co
ze stolicą Cesarstwa Rosyjskiego. za tym idzie skazuje na niepowodzenie próby określenia
autorstwa. Sukcesywnie prowadzone w Łomży prace kon-
Nieznane jest obecnie pochodzenie czterech portretów serwatorskie pozwalają nie tylko przywrócić obrazom stan
szlacheckich (MD/M/17A-MD/M/17D), namalowanych zbliżony do pierwotnego, ale także podjąć na nowo bada-
najprawdopodobniej w latach 40. XIX w. Zapewne są to nia proweniencyjne i atrybucyjne.
członkowie jednej rodziny, należącej do ziemiaństwa osia-
dłego na północnym Mazowszu lub Podlasiu. Być może
w trakcie prac konserwatorskich możliwe będzie uczytel- Karolina Zalewska
nienie herbu na sygnecie mężczyzny (MD/M/17B), co uła- Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.
twiłoby identyfikację. Edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 2008 r.
prowadzi firmę specjalizującą się w kwerendach archiwal-
nych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwa-
Niewielka część obrazów ze zbioru Muzeum Diecezjalne- torskich, projektów architektonicznych i muzealnych.
go w Łomży ma precyzyjnie określone autorstwo. Wśród
sygnowanych obrazów znajdują się Św. Rozalia Kazimierza
Mireckiego (MD/M/03) i wspomniane wcześniej obrazy
Ludwika Jabłońskiego i Stanisława Jakuba Rostworowskie-
go. Dwaj pierwsi z wymienionych malarzy działali w War-
szawie, Jabłoński zapewne stale, Mirecki w latach 80. i 90.
XIX w. Rostworowski, pochodzący z Kowalewszczyzny
położonej w parafii Waniewo, po studiach w Petersbur-
gu i pobycie w Rzymie na resztę swojego krótkiego życia
osiadł w Krakowie. Zapewne w środowisku warszawskim,
wśród artystów XIX stulecia należy szukać autora wyso-
kiej klasy Ukrzyżowania z Nowej Wsi Kościelnej.
W większości pozostałych obrazów domyślać się możemy
autorstwa lokalnych malarzy, niekiedy zbliżających się po-
ziomem do twórców ludowych (Św. Barbara MD/M/71,
Św. Antoni Padewski MD/M/67, portret bp. Polikarpa
Marciejewskiego MD/M/14). Rozstrzyganie kwestii atry- 57
bucyjnych jest obecnie znacznie utrudnione ze względu MALARSTWO