Page 58 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 58

Seweryn Oleszczyński, Mikołaj Ian Manugiewicz Biskup Diecezyi   Mikołaj Ian Manugiewicz Biskup Diecezyi Augustowskiey,
          Augustowskiey, litografia, 1834, Biblioteka Narodowa,    MD/M/09, po 1829–połowa XIX w.
          syg. G.10172/III, źródło: https://polona.pl/item/26136844/0/.



          Diecezjalnym w  Łomży. Datowane na czwartą ćwierć      na stan zachowania dużej liczby obrazów. Wiele z  nich
          XIX w. ikony z soboru św. Trójcy w Łomży Dorota Wal-   jest zmienionych kolorystycznie, warstwę malarską przy-
          czak związała ze środowiskiem petersburskim, co wydaje   krywają ściemniałe werniksy i zabrudzenia, liczne obrazy
          się uzasadnione zarówno analogiami stylistycznymi, jak   zostały w  nieznanym czasie przemalowane. Uniemożli-
          i stałymi kontaktami politycznymi i handlowymi Łomży   wia to właściwą ocenę pierwotnej formy malarskiej, a co
          ze stolicą Cesarstwa Rosyjskiego.                      za tym idzie skazuje na niepowodzenie próby określenia
                                                                 autorstwa. Sukcesywnie prowadzone w Łomży prace kon-
          Nieznane jest obecnie pochodzenie czterech portretów   serwatorskie pozwalają nie tylko przywrócić obrazom stan
          szlacheckich (MD/M/17A-MD/M/17D), namalowanych         zbliżony do pierwotnego, ale także podjąć na nowo bada-
          najprawdopodobniej w latach 40. XIX w. Zapewne są to   nia proweniencyjne i atrybucyjne.
          członkowie jednej rodziny, należącej do ziemiaństwa osia-
          dłego na północnym Mazowszu lub Podlasiu. Być może
          w trakcie prac konserwatorskich możliwe będzie uczytel-                                      Karolina Zalewska
          nienie herbu na sygnecie mężczyzny (MD/M/17B), co uła-          Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.
          twiłoby identyfikację.                                          Edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 2008 r.
                                                                          prowadzi firmę specjalizującą się w kwerendach archiwal-
                                                                          nych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwa-
          Niewielka część obrazów ze zbioru Muzeum Diecezjalne-           torskich, projektów architektonicznych i muzealnych.
          go w Łomży ma precyzyjnie określone autorstwo. Wśród
          sygnowanych obrazów znajdują się Św. Rozalia Kazimierza
          Mireckiego (MD/M/03) i  wspomniane wcześniej obrazy
          Ludwika Jabłońskiego i Stanisława Jakuba Rostworowskie-
          go. Dwaj pierwsi z wymienionych malarzy działali w War-
          szawie, Jabłoński zapewne stale, Mirecki w latach 80. i 90.
          XIX w. Rostworowski, pochodzący z  Kowalewszczyzny
          położonej w  parafii Waniewo, po studiach w  Petersbur-
          gu i pobycie w Rzymie na resztę swojego krótkiego życia
          osiadł w Krakowie. Zapewne w środowisku warszawskim,
          wśród artystów XIX stulecia należy szukać autora wyso-
          kiej klasy Ukrzyżowania z Nowej Wsi Kościelnej.

          W większości pozostałych obrazów domyślać się możemy
          autorstwa lokalnych malarzy, niekiedy zbliżających się po-
          ziomem do twórców ludowych (Św. Barbara MD/M/71,
          Św. Antoni  Padewski MD/M/67, portret bp. Polikarpa
          Marciejewskiego MD/M/14). Rozstrzyganie kwestii atry-                                                         57
          bucyjnych jest obecnie znacznie utrudnione ze względu                                                         MALARSTWO
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63