Page 59 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 59

Ewangelista Marek


                                                                             nr inwentarzowy:  MD/M/01
                                                                             autor/warsztat:  nieznany
                                                                             datowanie:     XVIII–1. poł. XIX w.
                                                                             pochodzenie:   Smolany k. Sejn
                                                                             inskrypcje:    INITIUM / SANCTI /EVANGE /SECUNDU / MAR / CUM.
                                                                             wymiary:       96,5 x 65 cm
                                                                             technika wykonania:  olej, płótno
                                                                             opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Na ciemnobrą-
                                                                          zowym tle przedstawiony został w ujęciu do kolan stary mężczy-
                                                                          zna, zwrócony ku lewej krawędzi kompozycji. Ubrany jest w czer-
                                                                          woną tunikę z wąskim, wykładanym kołnierzykiem i brązowym
                                                                          paskiem w talii. Przez lewe ramię przerzucona jest poła zielonego
                                                                          płaszcza. Ukazana w trzech czwartych twarz charakteryzuje się
                                                                          ciemnymi oczami, prostym nosem, wysokim czołem, rzadkimi
                                                                          siwymi włosami oraz bujną brodą. W prawej dłoni, uniesionej na
                                                                          wysokość piersi, mężczyzna trzyma stosinę pióra, lewą przyciska
                                                                          do boku otwartą księgę pokrytą tekstem. W prawym dolnym rogu
                                                                          kompozycji widoczna jest w półcieniu głowa lwa.
                                                                             Obraz jest konwencjonalnym ujęciem św.  Marka. Postać
                                                                          jednoznacznie identyfi kuje tekst umieszczony na otwartych
                                                                          stronach księgi i  lew widoczny u  boku świętego. Być może
                                                                          pierwotnie dzieło należało do zespołu przedstawień czterech
                                                                          ewangelistów. Obraz powstał zapewne w  warsztacie lokalnego
                                                                          malarza  dysponującego  ograniczonymi  umiejętnościami
                                                                          technicznymi. Poza świętego jest nienaturalna, fałdy szat sztywne,
                                                                          a modelunek światłocieniowy słabo wydobywa wolumen fi gury.
                                                                          Utrudnia to datowanie dzieła, które mogło powstać zarówno
                                                                          w XVIII w., jak i w pierwszej połowie następnego stulecia, kiedy
                                                                          formy późnobarokowe były nadal popularne na prowincji.
                                                                             Kościół pw. Izydora Oracza w Smolanach został wzniesiony
                                                                          w latach 1834–39 z inicjatywy Michała Habermana. Wyposażył on
                                                                          całkowicie nową świątynię i osadził w niej reformatów przybyłych
                                                                          z Zarąb Kościelnych. Klasztor istniał tu jednak tylko do 1873 r.,
                                                                          kiedy to został zamknięty w  ramach represji po powstaniu
                                                                          styczniowym. Nie wiadomo, czy obraz św.  Marka powstał
                                                                          bezpośrednio dla kościoła w Smolanach, czy został przywieziony
                                                                          tu przywieziony z innej świątyni.
                                                                             literatura: dzieło niepublikowane
































                  Karolina Zalewska

                  MALARSTWO



                  katalog
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64