Page 57 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 57

Jan Nepomucen Głowacki, Portret biskupa Stanisława Choromańskiego,   Portret biskupa Stanisława Choromańskiego,
                  litografia, 1833-1841, Biblioteka Narodowa, syg. G.9707/III,    MD/M/15, ok. połowy XIX w.
                  źródło: https://polona.pl/item/1405991/0/.



                  Sygnowany jest wyłącznie  portret  bp.  Konstantego  Irene-  z pewnością nie był pierwotnym miejscem ekspozycji tego
                  usza Łubieńskiego autorstwa I. Zaorskiego. Utrwalając na   XIX-wiecznego płótna. Inne  Ukrzyżowanie, namalowa-
                  płótnach wizerunki biskupów, artyści posiłkowali się wcze-  ne w  1885 w  Rzymie przez Stanisława Rostworowskiego
                  śniejszymi obrazami (portret bp. Michała Franciszka Kar-  (MD/M/19), zdobiło przez lata wnętrze zakrystii kościoła
                  powicza MD/M/06), rycinami (portrety bp. Jana Klemensa   parafialnego w Waniewie. Z głównego ołtarza najpierw fary,
                  Gołaszewskiego MD/M/07 i Stanisława Kostki Choromań-    a  następnie katedry łomżyńskiej trafiły do muzeum dwa
                  skiego MD/M/15) oraz fotografiami (portrety Konstantego   obrazy, niewątpliwie różnych autorów, powstałe pod koniec
                  Ireneusza Łubieńskiego MD/M/11 i  Antoniego Baranow-    XIX w. Zwiastowanie (MD/M/23) i Św. Roch (MD/M/04).
                  skiego MD/M/13). Galeria portretów biskupów sejneń-
                  skich w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Łomży nie jest   Siedem umieszczonych na ekspozycji ikon pochodzi
                  kompletna. Brakuje wizerunków drugiego ordynariusza     z  soboru św. Trójcy w  Łomży (MD/M/21-MD/M/21E,
                  diecezji Ignacego Stanisława Czyżewskiego oraz ostatniego   MD/M/69). Prawosławna parafia istniała w  Łomży od
                  – Antoniego Karasia. Wiadomo, że w Sejnach znajdował się   1834 r. Pierwotnie cerkiew zlokalizowana była w  wyna-
                  portret biskupa Czyżewskiego, o ile można sądzić ze słabej   jętym domu, jednak stopniowy wzrost znaczenia miasta
                  przedwojennej reprodukcji, namalowany przez tego same-  wpłynął na zwiększenie liczby ludności wyznania pra-
                  go malarza, który wykonał konterfekty Michała Franciszka   wosławnego. Łomża, położona na szlaku łączącym War-
                  Karpowicza i Jana Klemensa Gołaszewskiego .             szawę z  Petersburgiem, od 1837 r. była stolicą guberni
                                                         1
                                                                          augustowskiej, a  od 1866 guberni łomżyńskiej. W  mie-
                  Wiele obrazów umieszczonych obecnie na stałej ekspozycji   ście i  jego najbliższej okolicy zlokalizowanych było kil-
                  Muzeum Diecezjalnego trafiało do Łomży na długo przed   ka garnizonów wojsk, stale rosła także liczba rosyjskich
                  otwarciem placówki muzealnej. Przechowywane były do     urzędników. Budowę eklektycznej, trójnawowej świątyni
                  tego czasu w Pałacu Biskupim lub ozdabiały wnętrze kate-  prowadzono w latach 1873–1877 . W czasie remontu skle-
                                                                                                       2
                  dry. Przez lata zatarciu uległa ich proweniencja, co utrudnia   pienia w 1893 r. polichromię wnętrza, wzorowaną na wy-
                  obecnie odtworzenie miejsca i kontekstu, w jakim pierwot-  stroju malarskim cerkwi Zbawiciela w Moskwie, wykonał
                  nie  się  znajdowały.  Spośród  wielkoformatowych  obrazów   moskiewski malarz Paweł Jakowlew, wówczas oficer bie-
                  religijnych, pochodzących zapewne z nastaw ołtarzowych,   łozierskiego pułku piechoty. W 1915 r., w czasie działań
                  tylko w przypadku kilku płócien da się określić ich wcze-  wojennych, cerkiew została uszkodzona. Po odzyskaniu
                  śniejsze lokalizacje. Z Zaręb Kościelnych pochodzi przed-  przez Polskę niepodległości sobór został przejęty przez
                  stawienie św. Jana Nepomucena (MD/M/05), namalowane     katolików i przekształcony w kościół pw. Wniebowzięcia
                                                                                                3
                  w 1878 r. przez Ludwika Jabłońskiego. Dużych rozmiarów   Najświętszej Marii Panny . Cerkiewne wyposażenie uległo
                  Ukrzyżowanie (MD/M/24) zdobiło po II wojnie światowej   rozproszeniu po innych świątyniach Łomży i tylko część
                  ołtarz główny w  drewnianej świątyni w  Nowej Wsi Ko-   z pierwotnego wystroju udało się zgromadzić w Muzeum
                  ścielnej. Trafiło tam z Pałacu Biskupiego w Łomży, który
                                                                          2.   G. Sosna, A. Troc-Sosna, Zapomniane dziedzictwo. Nie istniejące
            56    1.   Ks. J. Złotkowski, Figura łaskami słynąca Matki Boskiej i kościół   już cerkwie w dorzeczu Biebrzy i Narwi, Białystok 2002, s. 121.
       MALARSTWO  sejneński, Sejny 1938, s. 51.                           3.   Ibidem, s. 126.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62