Page 61 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 61

Wniebowzięcie
                  Najświętszej Marii Panny



                     nr inwentarzowy:  MD/M/02
                     autor/warsztat:  J.S.
                     datowanie:     1812
                     pochodzenie:   nieznane
                     inskrypcje:    Dnia 30. Mca/ Julij 1812. Ru/ J.S.
                     wymiary:       217 x 126,5 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno
                     opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. W  dolnej
                  części kompozycji znajduje się otwarty sarkofag z  wyłożonym
                  na zewnątrz białym całunem. Po lewej stronie w głębi widoczni
                  są trzej apostołowie. Po prawej stronie grobowca dwaj aniołowie
                  podtrzymują ukośnie ustawione wieko. W centrum kompozycji
                  unosi się na obłokach Matka Boska. Ubrana jest w różową suknię
                  spiętą pod biustem dekoracyjną klamrą, błękitny płaszcz, sandały
                  i bladoróżową chustę okrywającą jasne włosy. Uniesioną głowę
                  otacza  promienisty  nimb  z  jedenastoma  gwiazdami.  Po  prawej
                  stronie Marii stoi anioł o  młodzieńczych rysach twarzy. Jego
                  ciało osłania drapowany płaszcz spływający z  lewego ramienia
                  i  owinięty wokół bioder. Nagi tors zdobią ukośnie ułożona
                  taśma z klejnotem i szeroki pas z ozdobną klamrą. Stopy obute
                  są w sandały. Ponad ramionami rozłożone są szerokie skrzydła.
                  Głowa otoczona puklami długich, jasnych włosów skierowana jest
                  w stronę Marii. Niebiański wysłannik prawą dłonią podtrzymuje
                  rękę Madonny, lewą wskazuje jej miejsce w brązowym rydwanie.
                  Siedzisko pojazdu obite jest czerwoną tkaniną i  zwieńczone
                  muszlą. Za prawym ramieniem  Marii wznosi się aniołek
                  trzymający lilię. W górnej części kompozycji unosi się para nagich
                  putt z różanymi girlandami w dłoniach.
                     Zgodnie z inskrypcją w prawym dolnym rogu płótna obraz
                  powstał w 1812 r., a jego autorem jest nieznany obecnie z imienia
                  i  nazwiska malarz posługujący się sygnaturą J.S. Kompozycja
                  dzieła oparta została na rycinie Josefa Antona Zimmermanna
                  z  Missale Romanum opublikowanego w  Augsburgu w  1751  r.
                  (niekompletny egzemplarz tego mszału zachował się m.in.
                  w Werejkach na Grodzieńszczyźnie) [Michalczyk, 2016, s. 153].
                  Rycina Zimmermanna stanowi lustrzane odbicie w stosunku do
                  graficznego pierwowzoru Gottfrieda Bernharda Göza i Johanna
                  Davida Curigera, powstałego przed 1737, pomija także pewne
                  jego fragmenty, jak grupa aniołów podtrzymująca Marię na
                  wysokości jej nóg [Michalczyk, 2016, s. 213]. Na Podlasiu
                  znane musiały być obie wersje graficzne, czego dowodem jest
                  Wniebowzięcie z  cerkwi parafialnej w  Rybołach, datowane na
                  koniec XVIII w., a pochodzące być może z cerkwi w Kożanach
                  lub starszej, nieistniejącej obecnie cerkwi w Rybołach. Obraz ten
                  powtarza układ stron z ryciny Göza i Curigera, pomija jednak
                  dolną część kompozycji z przedstawieniem otwartego sarkofagu
                  i skupionych przy nim apostołów i aniołów.
                     Obrazy Wniebowzięcia z Ryboł i Łomży łączy nieporadność
                  anatomiczna i  problemy z  modelunkiem światłocieniowym.
                  W obecnym stanie zachowania trudno je jednak uznać za dzieła
                  tego samego artysty. Widoczne są znaczne różnice w opracowaniu
                  twarzy i  detali, chociażby różanej girlandy w  górnej części
                  kompozycji. Odmienna jest  także  kolorystyka  obu  płócien:
                  intensywna w  przypadku obrazu z  Ryboł, mocno rozbielona
                  w wersji łomżyńskiej.
                     literatura: dzieło niepublikowane

















            60
       MALARSTWO
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66