Page 85 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 85

Sąd nad Chrystusem w Jerozolimie                        wspomnianymi rycinami, znajdują się m.in. w zakrystii kościoła
                                                                          Mariackiego w Krakowie (obraz olejny z 1610), kościele Bożego
                                                                          Ciała w  Krakowie (monumentalny obraz Łukasza Porębskiego
                     nr inwentarzowy:  MD/M/66                            z 1626), w kapitularzu klasztoru kamedułów na Bielanach (obraz
                     autor/warsztat:  nieznany                            autorstwa  Jana  Koyma  z  końca  lat  40.  XVII  w.),  w  klasztorze
                     datowanie:     druga połowa XVIII w.–początek XIX w.  Sióstr Wizytek w Krakowie (obraz z pierwszej połowy XVIII w.
                     pochodzenie:   katedra pw. św. Michała Archanioła w Łomży  i polichromia naścienna z 1732); ambicie katedry w Oliwie (obraz
                     fragment inskrypcji tytułowej: Sąd nad Jezusem w Jeruzalem/ Zbiór   ołtarzowy). Temat ten obecny był także w malarstwie ikonowym,
                                    Starszyzny Żydowskiej… [Obraz pokrywają   czego dowodzą dwa XVII-wieczne przykłady z lwowskich cerkwi
                                                                          pw. Zaśnięcia Bogurodzicy i Swietych Piatnic [Gronek, 2010].
                                    liczne inskrypcje umieszczone w dolnej części   Późny, bo datowany na początek XIX w. przykład ryciny
                                    kompozycji, ponad głowami postaci i na   ilustrującej zdarzenia z  Jerozolimy zachował się w  zbiorach
                                    trzymanych przez nie kartach. Obecnie ze   łomżyńskiego klasztoru benedyktynek [Rupiewicz, 2011, s. 12]
                                    względu na stan zachowania obrazu nie wszystkie   i  mógł  stanowić  inspirację  dla  powstania  obrazu  ze  zbiorów
                                    fragmenty inskrypcji są w pełni czytelne]  Muzeum Diecezjalnego w Łomży.
                     wymiary:       91,5 x 139 cm                            literatura: KZSP, 1982(2), s. 24.
                     technika wykonania:  olej, płótno
                     opis:  Obraz ma formę poziomego prostokąta. W  obszernej
                  sali, ograniczonej znajdującą się w głębi kolumnadą, rozgrywa się
                  wielopostaciowa scena. W centrum kompozycji, pod baldachimem
                  opatrzonym kartuszem z  inskrypcją, stoi mężczyzna w  stroju
                  arcykapłana. Prawą ręką starzec wskazuje stojącego z boku Jezusa,
                  odzianego w białą tunikę. Naprzeciw niego przy okrągłym stoliku
                  zasiada  w  fotelu  mężczyzna  trzymający  przed  sobą  zapisaną
                  kartę. Po obu stronach arcykapłana zasiadają w dwóch rzędach
                  mężczyźni ubrani w obszerne tuniki, drapowane płaszcze i zawoje
                  na głowach. Ponad postaciami znajdują się tabliczki z imionami.
                  Kompozycje zamykają po bokach podesty z ozdobnymi fotelami.
                  Po lewej zasiada młody mężczyzna z diademem na głowie i berłem
                  w  ręku. U  stóp jego siedziska znajduje się karta z  inskrypcją.
                  Po prawej widoczny jest siwobrody kapłan trzymający na
                  kolanach kartę z tekstem. Dół kompozycji wypełnia podzielony
                  na mniejsze pola biały pas z inskrypcjami.
                     Obraz przedstawia sąd nad Jezusem w Jerozolimie. U źródeł
                  tego tematu ikonograficznego, określanego łacińskim terminem
                  Iudicium Sanguinarium, leżą rzekome odnalezienia w  XVI w.
                  wyroków Piłata [Rupiewicz, 2010, 2011, 2013, 2015a, 2015b].
                  Odkrycia te zaowocowały licznymi apokryfami i  powstaniem
                  kompozycji graficznych m.in. autorstwa Matthesa Raucha,
                  Georgiusa  Langa,  Balthasa  Braumillera,  Andreasa  Fischera,
                  Liboriusa  Schlintzinga,  Adriaena  Collaerta,  Egberta  van
                  Panderena, Ambrosiusa Franckena i Isaaka Bruna. Rozbudowane,
                  malarskie  kompozycje  sądu  nad  Chrystusem,  inspirowane











































            84
       MALARSTWO
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90