Page 83 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 83

Matka Boska z Dzieciątkiem                              bernardyńskim w  Tykocinie. Z  pewnością przedstawienia nie
                                                                          było jeszcze w świątyni w 1632 r., kiedy sporządzono inwentarz
                  (Matka Boska Śnieżna)                                   wystroju kościelnego. Zapewne pojawił się w niej u schyłku XVII
                                                                          lub na początku XVIII w., brak jednak przekazów źródłowych,
                                                                          które  pomogłyby  doprecyzować  tę  datę.  W  latach  1749–1777
                     nr inwentarzowy:  MD/M/25                            obraz znajdował się w ołtarzu głównym kościoła bernardyńskiego.
                     autor/warsztat:  nieznany                            Otoczony był wówczas szczególnym kultem przez lokalną
                     datowanie:     XVIII w.                              szlachtę, która przed nim składała śluby i chrzciła swoje dzieci.
                                                                          Z  czasem wokół obrazu narosły liczne wota, głowy postaci
                     pochodzenie:   nieznane                              zwieńczyły srebrne korony, a w dłoni Matki Boskiej pojawiło się
                     wymiary:       84,5 x 57 cm                          srebrne berło.
                     technika wykonania:  olej, płótno                       23 września 1791 r. poświęcono kaplicę bernardynów,
                                                                          zlokalizowaną w  skrzydle nowego klasztoru. Ponieważ kaplica
                     opis:  Obraz ma kształt pionowego prostokąta. Kompozycja   ta była mniejsza od poprzedniej świątyni zakonnej (bernardyni
                  przedstawia Matkę Boską z  Dzieciątkiem na neutralnym,   planowali  wznieść  duży  kościół  przy  murach  klasztoru),  we
                  brązowym tle. Maria jest ukazana do wysokości kolan, w ujęciu   wnętrzu zmieściły się tylko 3 ołtarze. Prawdopodobnie wówczas
                  frontalnym, z twarzą lekko zwróconą ku prawej stronie płótna.   zakonnicy przekazali obraz Matki Boskiej Szlacheckiej do
                  Ma na sobie czerwoną szatę, ozdobioną wokół płytkiego dekoltu   kościoła parafialnego w Tykocinie. Zapewne w intencji braci miał
                  i mankietów wąską złotą lamówką. Głowę, ramiona, piersi i plecy   to być tylko czasowy depozyt, jednak obraz na trwałe związał
                  okrywa ciemnoniebieski maforion ze złotą bordiurą, krzyżem na   się z nowym miejscem i pozostaje tu do dziś. 4 września 1794 r.
                  czole i sześcioramienną gwiazdą na prawym ramieniu. W pociągłej   odbyła się w mieście zbiórka srebra na „nagłą potrzebę i ratunek
                  twarzy Marii odznaczają się cienkie brwi, okrągłe oczy, prosty   ojczyzny”. Wówczas zapewne zdjęto z  obrazu wszystkie cenne
                  nos, pełne usta i  wyraźnie zaznaczony podbródek. Na lewym   wota i koszulki. W 1870 r., za proboszcza Kaliksta Kruszewskiego,
                  przedramieniu  Marii  siedzi  Dzieciątko  Jezus,  podtrzymywane   obraz odnowiono i  przesłonięto mniej kosztowną, drewnianą,
                  drugą ręką matki na wysokości kolan. Obie dłonie Marii krzyżują   złoconą i  srebrzoną koszulką. Na jej odwrocie zachowała się
                  się w nadgarstkach.                                     częściowo pamiątkowa inskrypcja fundacyjna.
                     Dzieciątko  przedstawiono  w  ujęciu  trzy  czwarte.  Jezus  jest   literatura: dzieło niepublikowane
                  ubrany w  jasnoróżową szatę o  łódkowatym dekolcie obszytym
                  złotą lamówką i  szerokich, luźnych rękawach. Spod dolnego
                  skraju szaty wystają stopy obute w złote sandały. Zwróconą ku
                  górze głowę Dzieciątka okalają drobne loki blond włosów. Prawą,
                  lekko zgiętą w  łokciu rękę Jezus trzyma uniesioną przed sobą
                  w  geście błogosławieństwa.  Lewą, mocnej ugiętą, przytrzymuje
                  przy sobie księgę w ciemnej oprawie, ozdobioną chrystogramem.
                  Głowy obu postaci otaczają nimby wydobyte z tła zróżnicowanymi
                  odcieniami brązu.
                     Obraz jest wzorowany jest na ikonie  Salus Populi Romani
                  (Ocalenie Ludu Rzymskiego) z kaplicy  Borghese bazyliki Matki
                  Boskiej Większej w Rzymie. Przedstawienie to, określane również
                  jako Matka Boska Śnieżna, wiązane jest z legendą o śnie papieża
                  Liberiusza i patrycjusza Jana. W nocy 3 sierpnia 352 r. Maryja
                  nakazała im budowę kościoła tam, gdzie następnego dnia będzie
                  leżał świeży śnieg. Miejscem tym okazało się wzgórze Eskwilinu.
                  Od cudownego zdarzenia bazylikę tu wzniesioną określano także
                  jako della Neve. Umieszczona wewnątrz świątyni cudowna ikona
                  otoczona była wielką czcią przez lud rzymski i w drugiej połowie
                  XVI w. związana została z kultem różańcowym. 7 października
                  1571 r. miała miejsce słynna bitwa morska pod Lepanto. Wojska
                  Świętej Ligi dowodzone przez Jana Austriackiego starły się z flotą
                  turecką. Nagła zmiana wiatru, która przechyliła szalę zwycięstwa
                  na rzecz chrześcijan, powiązana została ze wstawiennictwem
                  Matki Boskiej. Tego samego dnia bowiem w Rzymie, w procesji
                  różańcowej, w  której uczestniczył papież Pius V, niesiono
                  ikonę  Salus Populi Romani. Utożsamiono wówczas obraz
                  z przedstawieniem Matki Boskiej Zwycięskiej.
                     Kopie cudownego wizerunku, często pobłogosławione
                  przez  samego  papieża,  do Rzeczypospolitej  przywozili  biskupi
                  i  dominikanie, którzy popularyzowali kult Matki Boskiej
                  Różańcowej. Jednym z najważniejszych dla Polaków powtórzeń
                  rzymskiego pierwowzoru był obraz przywieziony w 1600 r. przez
                  kardynała Maciejowskiego i  znajdujący się obecnie w  kościele
                  dominikanów w  Krakowie. Odegrał on w  dziejach Polski
                  podobną rolę co oryginał w Italii. 3 października 1621 r. ikonę
                  niesiono w  błagalnej procesji różańcowej w  intencji ojczyzny
                  i wojsk broniących Rzeczypospolitej. Modlitwom przewodniczył
                  wówczas biskup krakowski Marcin Szyszkowski. Trzy dni
                  później pod Chocimiem zawarto rozejm z oblegającymi miasto
                  wojskami tureckimi. I  tym razem zwycięstwo to powiązano
                  z  wstawiennictwem Matki Boskiej Różańcowej, co wpłynęło
                  bezpośrednio na rozpowszechnienie ikony Matki Boskiej Śnieżnej
                  na terenie całej Rzeczypospolitej.
                     Ze względu na podobieństwo licznych detali być może obraz
                  z  Muzeum Diecezjalnego w  Łomży należy uznać za swobodną
                  kopię cudownego wizerunku Matki Boskiej Szlacheckiej
                  z kościoła św. Trójcy w Tykocinie. Fundację tykocińskiego obrazu
            82    wiąże się z osobą Katarzyny z Sapiehów Branickiej (1674–1720),
                  od 1686 żony Stefana Mikołaja Branickiego. Pierwotnie wizerunek
       MALARSTWO  umieszczony był w  starym, nieistniejącym już dzisiaj kościele
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88