Page 81 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 81

Ukrzyżowanie


                     nr inwentarzowy:  MD/M/24
                     autor/warsztat:  nieznany
                     datowanie:     XIX w.
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. Narodzenia NPM w Nowej
                                    Wsi Kościelnej, wcześniej w Domu Biskupim
                                    w Łomży
                     inskrypcje:    I.N./ R.I.
                     wymiary:       258 x 143 cm
                     technika wykonania:  olej, płótno

                     opis: Obraz ma formę pionowego prostokąta. Na tle wieczornego
                  nieba, oświetlony diagonalnym snopem światła, ukazany został
                  krzyż z rozpiętym na nim Chrystusem. Scena ujęta jest z lekkiego
                  ukosa  i  ukazuje  lewy  bok  Jezusa.  Otoczona  cierniową  koroną
                  i  świetlistym nimbem głowa Zbawiciela jest lekko przechylona
                  na prawe ramię. Na uniesionych wysoko ramionach, szczupłym
                  torsie  i  ugiętych nogach podkreślona została  muskulatura.
                  Biodra  przesłania  wąskie  perizonium  podtrzymywane  sznurem
                  widocznym na prawym boku. Wsparte na podnóżku stopy
                  złożone są razem i przybite jednym gwoździem. Z ran na czole,
                  dłoniach, stopach i torsie płyną niewielkie strużki krwi.
                     Sądząc z  monumentalnych wymiarów płótna, obraz
                  pierwotnie zdobił nastawę ołtarzową. W nieznanym czasie trafił
                  do Domu Biskupiego z  Łomży. W  1948 r. został przekazany
                  do nowo wzniesionego, drewnianego kościoła w  Nowej Wsi
                  Kościelnej koło Ostrołęki. Dzieło umieszczono tam w  ołtarzu
                  głównym. W  1987 r., po zbudowaniu nowego kościoła, starą
                  świątynię przeniesiono do wsi Lelis, a  obraz przekazano do
                  Muzeum Diecezjalnego w Łomży.
                     Izabella Galicka i Hanna Sygietyńska sugerowały, że obraz jest
                  zapewne XVIII–XIX-wieczną kopią barokowego Ukrzyżowania,
                  namalowanego w kręgu sztuki hiszpańskiej XVII stulecia. [KZSP,
                  1983, s. 17]. W tym czasie nokturnowe przedstawienia samotnego
                  Chrystusa konającego na krzyżu pojawiały się w twórczości wielu
                  artystów, m. in. Petera Paula Rubensa (ok. 1610, Koninklijk
                  Museum voor Schone Kunsten w Antwerpii), Antona van Dycka
                  (1628–1630, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu), Francisco
                  de Zurbarána (1627, Art Institute w Chicago), Diego Velázqueza
                  (1631–1632, Prado w  Madrycie), Bartolomé Estebana Murilla
                  (ok.  1677,  Prado w  Madrycie). Do  tradycji  tych  przedstawień
                  nawiązywały Ukrzyżowania z drugiej połowy XVIII w. Antona
                  Raphaela Mengsa (1761–1769, Palacio Real w  Aranjuez)
                  i Francisco Goi (1780, Prado w Madrycie).
                     Ten   typ   sprzyjającego  kontemplacji  wizerunku
                  Ukrzyżowanego był niezwykle popularny w polskim malarstwie
                  religijnym XIX stulecia, zwłaszcza jego drugiej połowy. Przykłady
                  takich kompozycji spotkać można w wielu świątyniach Podlasia.
                  Do najpiękniejszych przedstawień należy pochodzący z 1868 r.,
                  sygnowany przez Rafała Hadziewicza, obraz z ołtarza głównego
                  kościoła w  Jabłoni Kościelnej [KZSP, 1986, s. 41, fig. 175].
                  W podobnym czasie powstały płótna nierozpoznanych malarzy
                  z kościołów Trójcy Św. w Supraślu [KZSP, 2016, s. 217, fig. 925]
                  i  parafialnego w  Juchnowcu Kościelnym [KZSP, 2016, s. 103,
                  fig. 926]. Do wspomnianej grupy zaliczyć należy Ukrzyżowanie
                  Stanisława  Jakuba  Rostworowskiego,  namalowane  w  Rzymie
                  w  1885 r. i  przekazane  do  rodzinnej  parafii  Rostworowskich
                  w Waniewie (MD/M/19).
                     literatura: KZSP, 1983, s. 17, fig. 61.


















            80
       MALARSTWO
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86