Page 87 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 87

Kołomyjka                                               Młodej Polski, m. in. Józef Mehoffer, Kazimierz Sichulski,

                                                                          Władysław Jarocki i  Fryderyk Pautsch. Szerokimi, szybkimi
                     nr inwentarzowy:  MD/M/68                            uderzeniami pędzla Axentowicz oddał dynamikę i  atmosferę
                     autor/warsztat:   malarz nieznany wg Teodora Axentowicza   radosnej, wiejskiej zabawy.  Stosując inną od  francuskich
                                    (1859–1938)                           impresjonistów technikę, malarz zbliżył się do osiąganego
                     datowanie:     po 1895 r.                            przez nich efektu wrażeniowego zapisu rzeczywistości. Poprzez
                     pochodzenie:   nieznane                              fragmentaryczne ukazanie postaci na skrajach kompozycji dał
                     wymiary:       80,5 x 103,5 cm                       Axentowicz efekt „przypadkowego kadru”, przeniesionego do
                     technika wykonania:  olej, płótno                    malarstwa drugiej połowy XIX w. z fotografii. Kołomyjka została
                                                                          powtórzona przez artystę kilkukrotnie w  technice akwareli
                     opis: Obraz ma formę poziomego prostokąta. Na tle bielonej   (m.in. prace w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu
                  wiejskiej chałupy, do muzyki granej przez wiejską kapelę, tańczą   i  Muzeum Narodowego w  Krakowie). Co najmniej dwie
                  dwie pary ubrane w stroje ludowe. Tancerz na pierwszym planie   autorskie repliki kompozycji przechowywane były do 1939 r.
                  ubrany jest w  białą koszulę spiętą brązowym paskiem, białe   w prywatnych zbiorach w Warszawie (olej na płótnie) i Łodzi
                  spodnie i czarne buty sięgające kolan. Jego bosa partnerka ma   (technika nieznana).
                  białą koszulę i spódnicę, brązową zapaskę i wianek z kwiatów   Autor łomżyńskiej wersji Kołomyjki z pewnością ustępował
                  i wstążek na jasnych włosach. Para ukazana fragmentarycznie   Axentowiczowi umiejętnościami malarskimi. Pozwolił sobie
                  w  głębi po lewej stronie ma analogiczne ubiory. Na osi   jednak na pewne zmiany w stosunku do oryginału. Przesunął
                  kompozycji, w świetle drzwi chaty, widoczni są dwaj mężczyźni   nieco w  prawo kadr kompozycji, pomijając w  ten sposób
                  w żółtych kapeluszach. Jeden z nich, stojący po prawej, gra na   trzecią parę tańczących, znajdującą się przy lewej krawędzi
                  tamburynie. Pod oknem, po prawej stronie drzwi siedzą na   płótna. Dodał za to końcowy fragment ławki po prawej stronie,
                  długiej ławce czterej mężczyźni. Pierwszy z lewej, w ciemnym   w całości malując postać czwartego, siedzącego Hucuła. Zabieg
                  kapeluszu, białej koszuli i czarnej kapocie gra na basie. Następny   ten miał na celu zapewne „poprawienie” nieakademickiej
                  to skrzypek, ubrany na biało, w żółtym, słomianym kapeluszu.   „fotograficznej” kompozycji, której nowatorstwo nie było
                  Pozostali dwaj, w  ciemnych kapotach i  nakryciach głowy,   zrozumiałe dla kopisty. Sądząc po zgaszonej kolorystyce,
                  przyglądają się tańczącym parom.                        opartej na tonach beżów i  brązów, i  podkreślaniu konturów,
                     Omawiana kompozycja jest kopią powstałego w  1895 r.   autor  omawianego  dzieła  opierał  się  raczej  na  drukowanej
                  obrazu Kołomyjka autorstwa Teodora Axentowicza. Namalowany   wersji obrazu (np. z „Tygodnika Ilustrowanego” z 1901 r.) niż
                  w 1895 r. w Paryżu, a znajdujący się obecnie w zbiorach Muzeum   na oryginale Axentowicza, operującego swobodnymi plamami
                  Narodowego w Warszawie pierwowzór powstał pod wpływem   żywego koloru.
                  fascynacji folklorem Huculszczyzny, jakiej uległo wielu malarzy   literatura: dzieło niepublikowane.


























































            86
       MALARSTWO
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92