Page 149 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 149
Św. Kazimierz
nr inwentarzowy: MD/RZ/42
autor /warsztat: nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
datowanie: XVIII w.
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Stanisława biskupa
w Białaszewie (daw. woj. łomżyńskie;
woj. podlaskie, pow. grajewski)
wymiary: wys. 145 cm
technika wykonania: drewno rzeźbione z reliktami polichromii i złoceń
opis: Wysmukła postać ujęta jest niemal frontalnie, stoi na
niewysokim cokole i wysuwa prawą nogę ku przodowi. Ramiona
(brak od łokci) wysuwa ku przodowi. Święty ubrany jest w długą
szatę sięgającą cokołu i odsłaniającą czubki butów, nad kolanem
tworzącą mięsiste fałdy. Ma ona szerokie rękawy oraz obszerny,
sięgający połowy piersi, futrzany kołnierz. Na zwróconej w lewą
stronę głowie święty nosi wielką mitrę książęcą. Pociągłą,
bezbrodą twarz, okoloną długimi, opadającymi na ramiona
włosami, cechują duże oczy, duży i prosty nos, szerokie usta
o opuszczonych kącikach. Włosy postaci są ciemnobrązowe, zaś
na szacie oraz mitrze zachowały się częściowo złocenia.
Młodzieńcza twarz, mitra książęca i szata z futrzanym
kołnierzem pozwalają utożsamić postać ze św. Kazimierzem
Jagiellończykiem (zob. MD/RZ/22). W brakujących ramionach
święty mógł trzymać jeden ze swoich częstych atrybutów: lilię,
krucyfiks lub berło. Smukłe proporcje figury, dynamiczny
modelunek włosów i fałdów szat wskazują na wiek XVIII jako
na czas powstania. Jej styl jest analogiczny do rzeźby św. biskupa,
zapewne Wojciecha (zob. MD/RZ/43), pochodzącego
z Białaszewa, a znajdującego się również w łomżyńskim Muzeum
Diecezjalnym. Trudno wskazać miejsce ich wykonania, ale
pewnie był to warsztat lokalny, mazowiecki. Podobnie wysmukłe
proporcje mają np.: figury św. Mikołaja i św. Jana Chrzciciela
148
RZEŹBA