Page 145 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 145

Relief w łomżyńskim muzeum jest rzeźbiarską „reprodukcją”   s. 75, il. 130], w kościele parafialnym pw. św. Anny w Radziłowie
                  otwartej Matki Boskiej Sejneńskiej, datowanej na lata ok. 1400–  [ibidem, s. 54, il. 142], w  kaplicy cmentarnej w  Kobylinie
                  1430 [Ciecholewski, 1977, s. 135–136, 143, 144; Ciecholewski,   Borzymach [KZSP, 1986, s. 46, il. 200], w kościele parafialnym
                  1980, s. 257, 266–267], z  pewnymi zmianami dotyczącymi   pw. św. Barbary w Porębie [KZSP, 1974, s. 17, il. 44] czy w kościele
                  nie tylko stylu i  proporcji. Nie tylko nie ukazano istotnych   parafialnym pw.  Nawiedzenia NMP  w  Starym Lubotyniu
                  zewnętrznych motywów, przede wszystkim Dzieciątka, lecz także   [ibidem, s. 12, il. 45]. Kościół i klasztor reformatów w Zarębach
                  opuszczono wizerunki adorantów, zmieniono kształt cokołu pod   Kościelnych wzniesiono w  latach ok. 1765–1774 (konsekracja
                  Trójcą Świętą, na który przeniesiono motyw z  zewnętrznego   w 1792 r.), zatem rzeźba Ukrzyżowanego nie mogła należeć do
                  oglądu figury – sierp księżyca z maską lunarną, obracając go przy   jego pierwotnego, późnobarokowego wszak wyposażenia. Jednak
                  tym o  180°. Niewykluczone, iż dokonano tych kompozycyjno-  po kasacie reformatów kościół ten stał się od lat 1864–1866
                  ikonograficznych modyfikacji nie w  bezpośrednim odwołaniu   parafialnym, przejmując tę funkcję od drewnianego kościoła pw.
                  do oryginału, który może już od ok. 1720 r. prezentowany był   św. Stanisława Biskupa w Zarębach. Parafię przy nim erygowano
                  w formie zamkniętej. Pośrednikiem mógł być przekaz graficzny.   w  1449  r.  Pierwsza  drewniana  świątynia  spłonęła  w  1462  r.,
                  Jedyny znany ks. Wacławowi z  Sulgostowa miał mieć formę   zastąpiona kolejną, może ok. 1512 r. Po przeniesieniu parafii do
                  miedziorytniczej ilustracji o  formacie 9 x 6 cm, załączonej do   świątyni poreformackiej stała się ona jej filią. Wprawdzie budowla
                  dzieła Jana Drewsa Methodus Peregrinationis menstruae Marianae   spłonęła w  1881 r., jednak krucyfiks mógł zostać przeniesiony
                  ad imagines Deiparae Virg…, wydanego w 1684 r. w Wilnie. Warto   do  poreformackiego  przed  tą  datą.  Nadto  obecna  murowana,
                  przytoczyć tu opis tej ryciny: „M. B. w koronie, głowa w światłości,   neogotycka budowla z lat 1892–1900 ma w swym wyposażeniu
                  otoczonej promieniami; na piersiach Duch Św. w postaci gołąbka,   elementy starsze, z  XVI–XVIII w., najpewniej pochodzące
                  w promieniach. Z pod korony rozchodzi się płaszcz czyli purpura,   z drewnianej poprzedniczki.
                  którą rękami M.B. podtrzymuje, odsłaniając Boga Ojca, który   literatura: KZSP, 1986, s. 102, il. 202.
                  w postaci siedzącej obydwoma rękami krzyż, na którym Chrystus
                  rozpięty; w  dole półksiężyc, w  górze firanki i  dwie po bokach
                  lampy. Podpis: Colitur Senae in Lithuania apud PP. Praedicatores
                  in Districtu Grodnensi” [Wacław z Sulgostowa, 1902, s. 592-593].
                  Mimo kilku drobnych różnic opis ten zgadza się z kompozycją
                  omawianego tu reliefu. Styl płaskorzeźby, mimo pewnych
                  cech ludowości, pozwala widzieć w nim dzieło końca XVII lub
                  początku XVIII w. Datą post quem powstania reliefu mógłby być
                  rok 1684, zaś ante quem – czas około roku 1720.
                     literatura: dzieło niepublikowane.



                  Chrystus Ukrzyżowany


                     nr inwentarzowy:    MD/RZ/35
                     autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     datowanie:     pierwsza połowa XVI w. (ok. 1512 r.?)
                     pochodzenie:    kościół parafialny (poreformacki) pw.
                                    Najświętszego Imienia Jezus w Zarębach
                                    Kościelnych
                     wymiary:       wys. 65, szer. 13 cm
                     technika wykonania:  drewno rzeźbione, polichromowane
                     opis:  Ciało Jezusa (opracowane także na odwrocie),
                  o  atletycznym torsie i  bardzo smukłych nogach, jest mocno
                  wyprężone. Stopy przebito jednym dużym gwoździem, a ramiona
                  (niezachowane od barków) miały układ ukośny. Biodra okrywa
                  pofałdowana przepaska, przewiązana na miejscu narządów
                  płciowych, z  dużym,  opadającym niemal do kolan końcem.
                  Dużą, pochyloną w lewą stronę głowę wieńczy korona cierniowa
                  z ciasno splecionych gałęzi. Szeroką i zaostrzoną ku dołowi twarz,
                  okoloną długimi włosami i  zarostem, cechuje krótki, zadarty
                  nos. Zachowane partie polichromii wykazują kolory: karnacja
                  – jasnocielisty z karminem kropli krwi, włosy i zarost – czarny,
                  przepaska – czerwony (?).
                     W Katalogu zabytków sztuki w Polsce krucyfiks został określony
                  jako „ludowy, o reminiscencjach gotyckich”. Rzeczywiście, należy
                  on do późnogotyckiego typu krucyfiksów wyprężonych, które na
                  ziemiach historycznej Polsce może wywodzą się od krucyfiksów
                  autorstwa Wita Stwosza (krakowskich i norymberskich) i zdają
                  się liczebnie dominować w pierwszej połowie XVI w. nad typem
                  Ukrzyżowanego, ukazanego z ugiętymi nogami [Walanus, 2006,
                  il. 1, 5, 21, 28, 38-42, 47, 48, 89, 108, 129-132, 137, 138, 144, 154,
                  156, 158, 164, 168, 169, 172], także na Mazowszu [Dobrzeniecki,
                  1964, il. 32, 34, 38-44]. Inny, spokojny typ perizonium, odmienny
                  od Stwoszowskich i  postwoszowskich krucyfiksów z  raczej
                  dynamiczną i dramatyczną interpretacją tego motywu [Walanus,
                  2006, il. 1, 5, 6, 21, 28, 38, 42, 46, 89, 129, 131, 132, 134, 138.
                  140, 143-145, 147-150, 154, 156, 158, 164] oraz niewysoki
                  poziom wykonawstwa sugerują lokalny, mazowiecki warsztat. Na
                  Mazowszu Wschodnim zachowało się do dziś stosunkowo dużo
                  krucyfiksów o cechach późnogotyckich, pozwalających datować
           144    się na pierwszą połowę XVI w., np. uszkodzony, w  kościele
                  parafialnym pw. św. Jana Chrzciciela w  Wiźnie [KZSP, 1982,
           RZEŹBA
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150