Page 148 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 148

Sfera w  rączce Dzieciątka oraz wykonywany przezeń gest   późnośredniowieczne przedstawienia św. Jerzego o takim obliczu.
          błogosławieństwa wskazują na temat ikonografii Chrystusa   Na św. Michała zdają się jednak jednoznacznie wskazywać ślady
          zwany Salvator Mundi i zapowiadają jego wiekuiste panowanie.   po mocowaniu skrzydeł na odwrocie rzeźby.
          W prawej dłoni Marii znajdowało się zapewne berło królewskie,   Śmiałe rzuty dynamicznie i  przestrzennie potraktowanych
          a  na jej głowie korona: regalia mówiące o  królewskości. Ostro   draperii szat świętego wojownika  wskazują na  związki
          łamane fałdy  szat Marii  wskazują na  późny gotyk  jako czas   z   późnogotycką  rzeźbą  południowej  części  obszaru
          powstania figury. W  ukształtowaniu płaszcza, odsłaniającego   niemieckojęzycznego. Eksponentami tego nurtu w  Królestwie
          szatę spodnią, dostrzec można chęć uprzestrzennienia figury –   Polskim na przełomie XV i XVI w. był na południu Wit Stwosz
          dalekie i prowincjonalne echo poszukiwań późnogotyckiej rzeźby   i  jego warsztat, na północy zaś Hans Brandt oraz gdańskie
          południowej części obszaru niemieckojęzycznego (zob. MD/  warsztaty Mistrza Michała z Augsburga i Mistrza Pawła. Pewne
          RZ/1). Parafia w Jasienicy, obejmująca też miejscowość Złotoria,   ogólne analogie w  sposobie traktowania szat można dostrzec
          erygowana została pw. św. Rocha w  1502 r. w  ramach diecezji   w  małopolskiej rzeźbie nurtu postwoszowskiego [Walanus
          płockiej. Po pożarze pierwszej (?) drewnianej świątyni w 1716 r.   2006, il. 10, 11, 35, 116, 117]. Może to sugerować małopolskie
          wystawiono  nową,  również  drewnianą.  W  1804  r.  dokonano   pochodzenie twórcy figury z Radziłowa. Rzeźba mogła należeć do
          podziału dawnej parafii  – kościół w  Jasienicy stał się  filialnym   pierwotnego wyposażenia radziłowskiego kościoła [zob. nr kat 33
          dla świątyni w  Złotorii. Ta spłonęła w  1816 r. i  wtedy scalono   i 33A] i wypełniać wnętrze otwartej nastawy ołtarzowej (korpus
          obie parafie, ustanawiając jej siedzibę w  Jasienicy. Obecny,   lub awers jednego ze skrzydeł) lub też zdobić jej zwieńczenie.
          murowany kościół jasienicki wystawiono w  latach 1873–1880,   W  korpusie tej nastawy mogła znajdować się dochowana na
          konsekrowano w 1883 r. Można więc przyjąć, iż figura pochodzi   radziłowskiej  plebanii  płaskorzeźbiona  grupa  Zaśnięcia  Marii
          z  pierwotnego wyposażenia jasienickiej świątyni i  stanowiła   [Szymański, 1951, il. 49; KZSP, 1982, il. 136]. Oba dzieła, jak się
          najpewniej wypełnienie korpusu nastawy ołtarzowej (np. typu   wydaje (podobne opracowanie włosów postaci), wyszły z  tego
          Sacra Conversazione z  trzema figurami –  Maria z  patronem   samego warsztatu. Stanisław Szymański wskazał na pewne
          świątyni i  inną postacią świętą). Powstała na początku XVI w.   podobieństwa do grupy Zwiastowania z  Kleczkowa (zob. MD/
          (ok. 1502 r.?), zapewne w  jakimś prowincjonalnym warsztacie.   RZ/4-5) oraz zaginionego reliefu z  przedstawieniem Zesłania
          Na Mazowszu zachowało się sporo rzeźb późnogotyckich –   Ducha Świętego z Iłży [Szymański, 1951, il. 50].
          w tym dużą część stanowią wyobrażenia Marii z Dzieciątkiem,   literatura: Szymański, 1951, s. 62-64, il. 46; KZSP 1982, s. 55,
          zwłaszcza z pierwszych dekad XVI w. W obecnym stanie badań   il. 135.
          jednak nie da się wśród nich określić jakichś wyrazistych grup
          warsztatowych ani też wskazać miejsca działalności ich twórców
          (Warszawa? Płock?).
            literatura: KZSP, 1974, s. 11, il. 41.



          Św. Archanioł Michał lub św. Jerzy


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/41
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Małopolska?)
            datowanie:      koniec XV w. (po 1482 r.)
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Barbary w Radziłowie
                            (daw. woj. łomżyńskie; woj. podlaskie,
                            pow. grajewski), obecnie znajdującego się
                            w Kramarzewie
            wymiary:        wys. 74 cm.
            technika wykonania:  drewno rzeźbione z reliktami polichromii

            opis: Postać ujęta jest niemal frontalnie, stoi na niewysokim,
          okrągłym cokole. Prawą rękę (brak dłoni z częścią przedramienia)
          unosi wysoko, lewą (podobny ubytek) wysuwa ku przodowi. Głowę,
          okoloną długimi, falującymi włosami opadającymi na ramiona,
          opuszcza. Twarz o kształcie zaostrzonego dołem owalu cechują
          wypukłe gałki oczne, długi i  prosty nos, spiczasty podbródek.
          Święty ubrany jest w zbroję (płytową?) – kirys zakończony jest
          fartuchem sięgającym połowy uda, oraz narzucony na ramiona,
          przodem otwarty i  sięgający cokołu płaszcz. Jego poły, jedna
          przełożona  przez  prawe  ramię,  druga  zebrana  przy  lewym,
          tworzą ostre i  mięsiste fałdy. Na twarzy świętego zachowały
          się pozostałości koloru cielistego oraz karminu (usta), a  także
          czerwieni na płaszczu.
            Figura przedstawia niewątpliwie jednego ze świętych
          wojowników czczonych w chrześcijaństwie łacińskim: w prawicy
          trzymał on zapewne lancę lub nagi miecz. W  grę wchodzą tu
          św. Jerzy i św. Michał Archanioł. Pierwszego z nich najczęściej
          wyobrażano konno, gdy walczy ze smokiem tratowanym przez
          swego rumaka. Znane są jednak także późnośredniowieczne
          rzeźbione wyobrażenia piesze Jerzego walczącego ze smokiem,
          np. drewniana figurka z  ok. 1400 r. (Gdańsk, Muzeum
          Narodowe), dzieło warsztatu austriacko-bawarskiego [Jakubek-
          Raczkowska  2007,  nr  kat.  33].  Za  identyfikacją  ze  św.  Jerzym
          opowiedział się Stanisław Szymański. Zawsze natomiast pieszo
          ukazywano św. Michała walczącego z demonem (lub demonami),
          np. drewniana figura z ok. 1520 r., dzieło gdańskiego warsztatu
          Mistrza Michała z  Augsburga, pochodzące z  kościoła św. Jana
          w Gdańsku (Gdańsk, Muzeum Narodowe) [ibidem, nr kat. 63].
          Młodzieńcza i  pozbawiona zarostu twarz postaci z  Radziłowa
          sugeruje to drugie rozwiązanie, aczkolwiek znane są też                                                       147
                                                                                                                        RZEŹBA
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153