Page 153 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 153

Złotnictwo w zbiorach
                  łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego –



                  czas i miejsce powstania, formy i znaczenia      Paweł Freus
                  Bogaty zasób sprzętów kościelnych w zbiorach Muzeum nie   Tradycje gotyckie w  złotnictwie trwały bardzo długo,
                  był dotąd przedmiotem badań. Tylko cześć z dzieł została   o czym przekonuje np. monstrancja z Jedwabnego z 1616 r.
                  ujęta przez inwentarze topograficzne zabytków. Siłą rzeczy   (MD/ZL/M/102). Najbliższy sylwetą i  detalem kielichowi
                  zatem wzmianki o nich są lakoniczne i okazały się w toku   z Zambrowa jest kielich jasienicki, o jedenaście lat później-
                  badań nie zawsze trafne. Wśród dzieł dominują naczynia   szy od daty widniejącej na czarze zambrowskiego. Kielich
                  mające w liturgii bezpośredni kontakt z pokarmami eucha-  z Zambrowa wyróżnia zastosowanie filigranu do dekoracji
                  rystycznymi. Najliczniejsze są kielichy mszalne, puszki na   koszyczka oraz obecność inskrypcji fundacyjnej na czarze.
                  komunikanty i monstrancje. Do naczyń non sacra należą   Pewne elementy zdobienia naszego kielicha przypominają
                  relikwiarze, krzyże ołtarzowe, ampułki i  różne naczynka.   dzieła poznańskiego złotnika Mikołaja Auerhana, czynnego
                  Dzieła reprezentują niemal wszystkie epoki w dziejach sztu-  w latach 1477–1498. Jak świadczy inskrypcja, kielich pozy-
                  ki polskiej – od późnego średniowiecza po XX w.         skany z Jasienicy (MD/ZL/K/74) został ufundowany przez
                                                                          Fabiana z Kleparza, kanonika katedralnego płockiego, dla
                  Chyba najstarszym z naszych gotyckich vasa sacra jest kie-  „ecclesiae slotoriensis” (?), w  którym fundator był pleba-
                  lich z Drozdowa (MD/ZL/K/73). Powstał około roku 1500,   nem. Zapewne chodzi tutaj o wieś Złotorię (woj. mazowiec-
                  najpewniej w  trzeciej ćwierci XVI w. ozdobiono go ryta-  kie, pow. Ostrów Mazowiecka), znaną jako Stara Złotoria.
                  mi w stylu renesansowym. Rzeczywiście motywy roślinne   W 1816 r. kościół w Złotorii spłonął po raz kolejny. Zdecy-
                  przywodzą na myśl symetryczny ornament kandelabrowy     dowano się go nie odbudowywać, a miejscowość włączono
                  epoki Odrodzenia. Temat arma Christi widoczny na sto-   do parafii jasienickiej. Zapewne wtedy też przeniesiono nasz
                  pie naczynia wskazuje na tożsamość historycznej ofiary   kielich. Ma on dobre proporcje, ładną sylwetę i precyzyjny
                  Chrystusa i  jej eucharystyczne powtórzenie. Fundatorów   detal, z którym kontrastuje niewysoki poziom artystyczny
                  kielicha można szukać wśród właścicieli Drozdowa. Od co   rytej dekoracji.
                  najmniej 1417 r. (pierwsza wzmianka o wsi z 1404 r.), od
                  Smisłowa z Zakliczewa herbu Modzele, wieś ta należała do   Dziełem problematycznym, jeśli chodzi o jego datowanie,
                  Drozdowskich, aż do śmierci chorążego wiskiego Tomasza   jest krzyż relikwiarzowy z Łomży (MD/ZL/R/85). Jego typ
                  Drozdowskiego ok. 1741–1742 r. Autorzy Katalogu zabyt-  i budowa morfologiczna sugerują czas powstania przypada-
                  ków sztuki w Polsce sądzą, że czara z koszyczkiem kielicha   jący na pierwsze dekady XVI w. Na Mazowszu zachowało
                  z Zambrowa (MD/ZL/K/132) powstały w 1544 r. jako uzu-   się kilka późnogotyckich pacyfikałów w formie krzyża, jed-
                  pełnienie trzonu i stopy z 1500 r. w ramach naprawy, która   nak formy późnogotyckie w tym typie sprzętu liturgicznego
                  kosztowała – wedle inskrypcji na czarze – aż 52 floreny. Nie   utrzymywały się długo, nawet do pierwszej połowy XVII
                  wydaje się to przekonujące. Nic nie stoi na przeszkodzie, by   stulecia. Warto dodać, że puszkowe, puklowane nodusy
                  uznać nasz kielich za dzieło jednorodne, powstałe w 1544 r.    w  połączeniu z  graniastymi, często ażurowymi stopami
                                                                          odnajdujemy także w gotycyzujących monstrancjach wie-
                                                                          życzkowych powstałych na przełomie XVI i XVII w., a na-
                                                                          wet w drugiej połowie XVII stulecia. Mogłoby to sugerować
                                                                          późniejszą datę powstania naszego krzyża – na drugą poło-
                                                                          wę XVI lub nawet na początek XVII w. Zwłaszcza że na ten
                                                                          czas można datować renesansowy ornament na stopie oraz
                                                                          plakiety z wizerunkami ewangelistów na rewersie krzyża.
                                                                          Pewne podobieństwo do krzyża w Radzyniu Chełmińskim
                                                                          sugeruje Toruń jako miejsce powstania naszego dzieła.

                                                                          Innym, pewnym już przykładem trwania form gotyckich
                                                                          w  okresie nowożytnym jest monstrancja z  Jedwabnego
                                                                          (MD/ZL/M/102), datowana w  inskrypcji fundacyjnej na
                                                                          rok 1616. Należy ona do typu monstrancji retabulowych,
                                                                          wykształconych w  późnym gotyku, popularnych zwłasz-
                                                                          cza w  czwartek ćwierci XV i  pierwszej połowie XVI w.
                                                                          Swoją nazwę typ ten wziął od struktury późnogotyckiego
                                                                          skrzydłowego retabulum ołtarzowego. Monstrancja z  Je-
                                                                          dwabnego jest przykładem swoistego „neogotyku”, które-
                                                                          go nasilenie przypadło na czas około 1600 r. W programie
                                                                          treściowym monstrancji jedwabieńskiej występuje dość
                                                                          częsta w  tym kontekście Maria z  Dzieciątkiem. Jej obec-
                                                                          ność podkreśla zapewne ścisły związek między wcieleniem
                                                                          i odkupieniem oraz rolę Matki Bożej w dziele zbawienia.


                                                                                 Kielich mszalny, MD/ZL/K/73, warsztat nieokreślony, ok. 1500 r.
           152                                                            i 3. ćw. XVI w.; późnogotycki z renesansową dekoracją, z kościoła
       ZŁOTNICTWO                                                         pw. św. Jakuba Apostoła w Drozdowie.
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158