Page 150 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 150

z  pocz. XVIII w. w  kościele parafialnym pw. Wniebowzięcia
          NMP w  Śniadowie (woj. podlaskie, pow. łomżyński) [KZSP,
          1982, il. 156-157]; powstałe w 1753 r. figury w ołtarzu głównym
          kościoła parafialnego pw. św. Wojciecha w Szczepankowie (woj.
          podlaskie, pow. łomżyński) [ibidem, il. 164-167] czy figury
          z drugiej i trzeciej ćwieci XVIII w., zachowane w łomżyńskich
          kościołach benedyktynek i kapucynów [ibidem, il. 168-171]. Obie
          rzeźby z Białaszewa powstały może w związku z wyposażaniem
          nowej drewnianej świątyni w tej miejscowości na początku XVIII
          stulecia (zob. MD/RZ/12) i stanowiły wystrój dużej nastawy. Jeśli
          był to ołtarz główny, to zapewne w partii centralnej znajdowało
          się wyobrażenie (malowane?) św. Stanisława, a dwie zachowane
          figury uzupełniały program treściowy o  kolejnych świętych
          patronów Królestwa Polskiego.
            literatura: KZSP, 1988, s. 2, il. 79.



          Św. biskup (Wojciech?)


            nr inwentarzowy:    MD/RZ/43
            autor /warsztat:    nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      XVIII w.
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Stanisława biskupa
                            w Białaszewie (daw. woj. łomżyńskie;
                            woj. podlaskie, pow. grajewski)
            wymiary:        wys. 155 cm
            technika wykonania:  drewno rzeźbione z reliktami polichromii i złoceń
            opis:  Wysmukła postać ujęta jest niemal frontalnie, stoi
          na niskim cokole, wysuwając lewą nogę ku przodowi. Oba
          ramiona (brak od łokci) wysuwa przed siebie, prawe unosi wyżej.
          Święty  odziany  jest  w  drobno plisowaną  albę, sięgającą  cokołu
          i  odsłaniającą lewy but, oraz narzuconą na ramiona, spiętą
          pod szyją, z  przodu otwartą kapę, sięgającą niemal cokołu. Jej
          lewa poła dynamicznym rzutem zakryła lewe kolano hierarchy.
          Na głowie święty dźwiga wysmukłą mitrę biskupią. Jego pociągła
          twarz, okolona długimi włosami oraz długą, zmierzwioną brodą,
          cechują duże oczy i duży, prosty nos. Na kapie i mitrze zachowały
          się ślady złoceń, na mitrze – także błękitu i czerwieni (bolusa?).
            Postać wyobrażała jednego ze świętych biskupów, najpewniej
          jednego z  dwóch świętych hierarchów – patronów Królestwa
          Polskiego. Broda wskazuje na św. Wojciecha. W ramionach mógł
          on trzymać swoje atrybuty: krzyż patriarchalny oraz narzędzia
          męczeństwa – wiosło i włócznię (zob. MD/RZ/25 i 28). Smukłe
          proporcje figury, dynamiczny modelunek fałdów szat, włosów
          a zwłaszcza brody, wskazują na wiek XVIII jako na czas powstania.
          Jej styl jest analogiczny do rzeźby św. Kazimierza (zob. MD/
          RZ/42), pochodzącego z Białaszewa, a znajdującego się również
          w łomżyńskim Muzeum Diecezjalnym. Trudno wskazać miejsce
          ich  wykonania,  ale  pewnie  ich  twórcą  był  warsztat  lokalny,
          mazowiecki. Podobnie  wysmukłe proporcje mają  np.: figury
          św. Mikołaja i św. Jana Chrzciciela z pocz. XVIII w. w kościele
          parafialnym w  Śniadowie [KZSP, 1982, il.  156-157], powstałe
          w  1753 r. figury w  ołtarzu głównym kościoła parafialnego
          w  Szczepankowie [ibidem, il. 164-167] czy figury z  drugiej
          i trzeciej ćwierci XVIII w. zachowane w łomżyńskich kościołach
          benedyktynek i  kapucynów [ibidem, il. 168-171]. Podobnie
          skomponowana  (rzut  poły  kapy  na  lewe  kolano)  jest  rzeźba
          wyobrażająca św. biskupa (Wojciecha?) z  ok. 1700 r. w  ołtarzu
          głównym kościoła parafialnego pw. św. Kazimierza w  Nowych
          Piekutach (woj. podlaskie, pow. wysokomazowiecki) [KZSP, 1986,
          il. 216], a pochodzący z kościoła parafialnego pw. św.  Michała
          Archanioła w Płonce Kościelnej (woj. podlaskie, pow.  białostocki).
          Podobieństwo to może sugerować wykorzystanie przez ich
          twórców wspólnego wzoru, np. graficznego. Obie figury
          z Białaszewa powstały może w związku z wyposażaniem nowej
          drewnianej świątyni w  tej miejscowości na początku XVIII
          stulecia (zob. MD/RZ/12) i stanowiły wystrój dużej nastawy. Jeśli
          był to ołtarz główny, to zapewne w partii centralnej znajdowało
          się wyobrażenie (malowane?) św. Stanisława, a dwie zachowane
          figury uzupełniały program treściowy o  kolejnych świętych
          patronów Królestwa Polskiego.
            literatura: KZSP, 1988, s. 2, il. 78.
                                                                                                                        149
                                                                                                                        RZEŹBA
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155