Page 155 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 155

Towarzyszą jej Książęta Apostołów – święci Piotr i Paweł,
                                                                          którzy zdają się wskazywać na apostolskość Kościoła rzym-
                                                                          skokatolickiego jako szafarza sakramentu Eucharystii.

                                                                          Cechy późnogotyckie odnaleźć można także w naczyniach,
                                                                          które w  swej sylwecie i  ornamentyce zaliczyć można do
                                                                          wczesnej fazy baroku. Taką cechą jest sześciolistna stopa,
                                                                          z wyraźnym podziałem na pola, którą znajdujemy w kieli-
                                                                          chu z Troszyna (MD/ZL/K/53), powstałym najpewniej na
                                                                          początku XVII w. Uderza w tym naczyniu brak ornamental-
                                                                          nej dekoracji. Jedyną ozdobą są herby i inskrypcje imienne
                                                                          w  języku niemieckim. Wedle nich naczynie jest fundacją
                                                                          bliżej nieznanych: Jadwigi Zimmerman, Katarzyny Uhel-
                                                                          mersen oraz Hermana Samsona. Sugeruje to, że kielich po-
                                                                          wstał na ziemiach niemieckojęzycznych.

                                                                          Zdecydowanie nowożytne formy reprezentuje kielich
                                                                          z Drozdowa (MD/ZL/K/76), który można datować na dru-
                                                                          gą połowę XVI w. Ozdobiony puklowaniem w formie łez-
                                                                          kowej jest rzadkim i ładnym przykładem dojrzałego rene-
                                                                          sansu w  złotnictwie mazowieckim. Pewne podobieństwa
                                                                          do niego zdradzają puklowane elementy innych argenta-
                                                                          riów z XVI w. zinwentaryzowanych na Mazowszu. Kielich
                                                                          z Drozdowa mógł zatem powstać w jakimś ośrodku mazo-
                                                                          wieckim, może w Warszawie.

                                                                          Najpewniej poza Mazowszem powstała puszka z Długosio-
                                                                          dła (MD/ZL/PSZ/12), datowana na 1596 r. Znajduje się na
                                                                          niej monogram AG, który autorzy Katalogu zabytków sztu-
                                                                          ki w Polsce odczytują jako cechę imienną złotnika i wska-
                                                                          zują na Andrzeja Gozdża z Poznania, Andrzeja Giulika, Al-
                                                                          berta Godarowskia z Krakowa lub Andrzeja Grundmanna
                                                                          z Torunia. Zatem jest dziełem złotnictwa z którejś z dzielnic
                                                                          ościennych Mazowsza, jej ewentualne uzupełnienie o nową
                                                                          pokrywę (w  pierwszej połowie XVII w.?). można jednak
                                                                          uznać za dzieło mazowieckie. Puszka z  Długosiodła jest
                                                                          rzadkim przykładem tego typu naczynia z epoki renesansu
                                                                          zachowanego na Mazowszu, można tu bowiem wskazać je-
                                                                          dynie na nieliczne analogie.

                                                                          Do grupy naczyń renesansowych reprezentujących późną
                                                                          fazę tego stylu, czasem wydzielaną jako styl osobny – manie-
                                                                          ryzm, należy puszka z katedry w Łomży (MD/ZL/PSZ/14).
                                                                          Naczynie to można zaliczyć do najciekawszych i  najcen-
                                                                          niejszych artystycznie argentariów w zbiorach łomżyńskie-
                                                                          go Muzeum  Diecezjalnego.  Jak ustalili autorzy  Katalogu
                                                                          zabytków sztuki w Polsce, jest ono stylistycznie niejedno-
                                                                          rodne. Stopa, trzon z nodusem i czara są starsze, późnore-
                                                                          nesansowe (manierystyczne) i powstały w czwartej ćwierci
                                                                          XVI w. Tworzyły one najpewniej dolną partię świeckiego
                                                                          pucharu, może podwójnego, w  staropolskiej terminologii
                                                                          nazywanego „kubek w  kubek”. Najbliższych analogii do-
                                                                          starcza złotnictwo norymberskie kręgu słynnego złotnika,
                                                                          matematyka i geometry Wenzla Jamnitzera (ok. 1507/08–
                                                                          1585). Jednak autorzy Katalogu… wskazują na twórczość
                                                                          Jobsta Heberleina jako najbliższą naszemu dziełu. Heber-

                  Puszka z pokrywą, MD/ZL/14, czara ze stopą Norymberga   lein (zm. 1601 r.) był złotnikiem norymberskim, czynnym
           154    (krąg Jobsta Heberleina?), 4. ćw. XVI w.; przykrywka – Polska,   od 1575 r., znanym z wytwarzania efektownych naczyń do
       ZŁOTNICTWO  1. poł. XVII w., z katedry pw. św. Michała Archanioła w Łomży  picia (niem. Trinkgeschirre), w tym znanych naczyń tzw.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160