Page 156 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 156

żartobliwych (Scherzgeschirre). Warto jednak podkreślić,
          że nasz puchar w  wielu motywach przypomina wytwo-
          ry także innych złotników czynnych w Norymberdze, np.:
          Christopha Lindenbergera, czynnego w latach 1546–1586,
          czy Hansa Brabanta, czynnego w latach 1535–1569; a także
          poza Norymbergą, np. Korneliusa Erba, czynnego w Augs-
          burgu w okresie od czwartej ćwierci XVI w. do swej śmierci
          w 1618 r. Nasuwa się tu zatem myśl o imporcie z Norymber-
          gi, wzorem mecenatu ostatnich dwóch Jagiellonów . Można
                                                      1
          wskazać również inne, podobnego rodzaju, importy z po-
          łudniowych Niemiec (Norymberga, Augsburg), zachowane
          w polskich skarbcach kościelnych. Nie można wykluczyć, iż
          dzieło powstało w ośrodku złotniczym naśladującym udat-
          nie typy, formy i dekoracje naczyń południowoniemieckich,
          np. w Krakowie, Wrocławiu czy Królewcu . Zapewne drugą
                                              2
          część pucharu, lub jego pokrywę, zastąpiono w momencie
          ofiarowania go kościołowi nową nakrywą, w uproszczonej
          formie naśladującą dolną partię. Dekorację pokrywy uzu-
          pełniono przedstawieniem Chrystusa i Samarytanki u stud-
          ni Jakubowej. Temat ten pasuje do dekoracji puszki eucha-
          rystycznej, wskazując na katolicki dogmat, że ewangeliczny
          Chrystus  –  prawdziwe  źródło  wody  żywej,  jest  tożsamy
          z Chrystusem Eucharystycznym, obecnym w konsekrowa-
          nej hostii.


          Kilka ledwie sreber w  łomżyńskim zbiorze reprezentuje
          okres przejściowy między późnym renesansem/maniery-
          zmem a barokiem. Takim dziełem jest powstały w 1609 r.
          kielich z Pisków (MD/ZL/K/59). Do cech późnorenesanso-
          wych należą w nim: mocno spłaszczona stopa, dekorowa-
          na imitacją puklowania oraz bogata ornamentyka nodusu
          i ażurowego koszyczka z typowym dla kielichów motywem
          uskrzydlonych główek anielskich wśród wstęg, cęgów i fe-
          stonów owocowych. Obecna na dziele punca Starej War-
          szawy potwierdza, że kielich jest jednym z nielicznych pew-
          nych wyrobów warszawskiego ośrodka złotniczego, który
          pod rezydencją Zygmunta III Wazy zaczął rozkwitać.

          Do wspomnianego okresu przejściowego zaliczyć też moż-
          na też puszkę eucharystyczną z kościoła pobernardyńskie-
          go w Ostrołęce (MD/ZL/PSZ/15), którą można datować na
          drugą ćwierć XVII w., na co wskazuje dekorujący ją orna-
          ment małżowinowo-chrząstkowy. Elementem postrenesan-
          sowym jest okrągła, spłaszczona stopa, która kontrastuje
          z ogromną, kulistą czarą. Bardzo efektownie prezentuje się
          dekoracja czary, którą zaliczyć już można do wczesnego ba-
          roku: oplata ją ażur ornamentu nie tylko w partii koszyczka,
          lecz także pokrywy. Dość niezwykła jest forma zwieńcze-
          nia w postaci ażurowego cokołu dla krzyżyka, utworzonego
          z wolutowych espagnolette (główek lub popiersi kobiecych
          o efektownych fryzurach i nakryciach głowy).


          1.  Jan Samek, Dwa oblicza renesansowego złotnictwa w Krakowie,
          „Biuletyn Historii Sztuki”, 36: 1974, nr 4,s. 440–443; San Samek, Pro-
          blem importów w polskim rzemiośle artystycznym, „Biuletyn Historii
          Sztuki”, 37: 1975, nr 1, s. 79–80
          2.  Michał Woźniak, W kwestii złotnictwa norymberskiego w Europie
          Środkowej w XVI wieku, „Teka Komisji Historii Sztuki” (Towarzystwo   Kielich mszalny, MD/ZL/K/05, złotnik o inicjałach CHS,
          Naukowe w Toruniu, Prace Wydziału Filologiczno-Filozoficznego,   Polska (Mazowsze?), 1. poł. XVII w. (1. ćw. XVII w.?),   155
          t. XXXVI, z. 3), 9: 2002, s. 117-145                   styl wczesnobarokowy, z kościoła pw. św. Anny w Nowym Lubielu.  ZŁOTNICTWO
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161