Page 157 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 157

Wczesny i dojrzały barok, przypadający na drugą i trzecią   ski”, gdzie, miast typowego motywu uskrzydlonych główek
                  ćwierć XVII w., reprezentuje wiele naczyń w łomżyńskim   anielskich, widnieją całopostaciowe przedstawienia anio-
                  zbiorze  argentariów.  Wspólne  dla  nich  są  owoidalne  lub   łów. Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione analogii,
                  gruszkowe nodusy  oraz dekoracja z  motywu uskrzydlo-   także wśród naczyń tego typu zinwentaryzowanych na Ma-
                  nych główek anielskich, która może zdobić stopy, nodusy   zowszu z okresu od lat 20. XVII w. po drugą połowę XVII w.,
                  lub koszyczki (a niekiedy wszystkie te elementy) zarówno   np. dwa z ok. 1640 r. (w tym jeden reperowany w drugiej
                  kielichów, jak i większości puszek. Kielich z Lubieli (MD/  połowie XIX w.) w kolegiacie w Pułtusku (woj. mazowiec-
                  ZL/K/05) autorzy Katalogu zabytków sztuki w Polsce uzna-  kie), czy jeden z drugiej tercji XVII w. w kościele Bernar-
                  ją za dzieło niejednorodne: nodus jest, ich zdaniem późno-  dynów w Skępem (woj. kujawsko-pomorskie, pow. lipnow-
                  renesansowy – z pierwszej ćwierci XVII w., natomiast reszta   ski). Układ rąk aniołów przypomina ten na nodusie kielicha
                  barokowa – w domyśle powstała w kolejnych dekadach tego   w  Skępem, który ma też częściowy ażur i  kameryzację.
                  stulecia. Kielich wydaje się jednak dziełem jednorodnym,   Taką formę nodusu ma jedynie kielich w Skępem. Wyróż-
                  powstałym w pierwszej połowie XVII w., jak wskazują na-  nia nasze naczynie także stopa o falującym narysie, boga-
                  czynia o podobnie dekorowanym nodusie i ukształtowanej   to zdobiona ornamentem i przedstawieniami figuralnymi.
                  stopie, zinwentaryzowane w mazowieckich kościołach pa-  Najbliższe analogie w tym względzie mają wspomniane kie-
                  rafialnych z okresu od 1618 r. do połowy XVII w. Aczkol-  lichy w Skępem i Pułtusku oraz z ok. 1665 r. w kościele para-
                  wiek trzeba podkreślić, że rzeczywiście ornament roślinny   fialnym w Sierpcu (woj. mazowieckie). Co da się stwierdzić
                  na nodusie przypomina renesansowy motyw kandelabrowy,   to na podstawie zdjęć, można wręcz w przypadku kielichów
                  typowo renesansowy, na cokoliku stopy zaś między aniel-  w  Skępem i  Pułtusku mówić o  wspólnocie warsztatowej,
                  skimi główkami dostrzec można ornament małżowinowo-     podobnie bowiem ukształtowane są w nich nie tylko nodus
                  -chrząstkowy, charakterystyczny dla dojrzałego baroku.  i stopa, lecz także dekoracja ażurowego koszyczka. W deko-
                                                                          racji stóp obu pułtuskich kielichów widnieją postacie sto-
                  Oryginalnym elementem dekoracji kielicha z  Roman       jących aniołów oraz plakiety z przedstawieniami figuralny-
                  (MD/ZL/K/58), dla której nie udało się znaleźć analogii, są   mi. Do tej grupy warsztatowej można doliczyć wymieniony
                  figuralne przedstawienia jego nodusu. Dwukrotnie powtó-  wyżej kielich w Sierpcu. Ma on punce – miejską Torunia
                  rzone przedstawienie Adama i Ewy u drzewa wiadomości    i imienną – PD, pozwalającą określić jego autora. Był nim
                  dobrego i złego jest symbolicznie przemyślane. Temat ten   złotnik Paweł Detloff (vel Dietloff), wyzwolony na mistrza
                  podkreśla rolę przyjmowania pokarmów eucharystycz-      w 1661 r., czynny w Toruniu do co najmniej 1691 r. Lata
                  nych, pamiątki i powtórzenia historycznych – męki i ofiary   aktywności Detlofa nie pasują zatem do daty widniejącej
                  Chrystusa jako owoców zbawienia, które zgładziło grzech   na naszym kielichu. Dzieło z Sierpca jest najpewniej tylko
                  pierworodny, otwierając bramę do niebiańskiego raju zba-  nawiązaniem, może na życzenie konserwatywnego funda-
                  wionych.                                                tora, do sposobu ukształtowania stopy jednego z czterech
                                                                          starszych kielichów: z Wizny, dwóch z Pułtuska i Skępego.
                  Wczesnobarokowy kielich z katedry w Łomży (MD/ZL/K/78)
                  wyróżniają dwa elementy. Pierwszym jest nietypowy ażuro-  Puszka z katedry w Łomży (MD/ZL/PSZ/134) z ok. 1640 r.
                  wy nodus z wolut anielskich. Niewiele można wskazać przy-  jest okazałym i  pięknym przykładem wczesnobarokowego
                  kładów vasa sacra z  ażurowym nodusem. Znamy jednak     naczynia tego typu. Efektownie prezentuje się nodus, tzw.
                  kilka przykładów na Mazowszu z okresu od pierwszej tercji   anielski, z pełnopostaciowymi wyobrażeniami aniołów. Mo-
                  XVII w. po ok. 1700 r., a także poza nim, np. na Lubelszczyź-  tyw ten występuje w drugiej i trzeciej ćwierci XVII w. w deko-
                  nie: cyborium z 1645 r. w kościele parafialnym (daw. Bernar-  racji kielichów, i to niezbyt często . Również motyw zamknię-
                                                                                                      5
                  dynów, ob. Bernardynek) w Świętej Katarzynie (woj. święto-  tej korony na pokrywie nie jest częsty w dekoracji tego typu
                  krzyskie, pow. kielecki)  oraz kielich z ok. 1652 r. w kościele   naczyń. A już do zupełnych wyjątków należy rozbudowana
                                      3
                                                            4
                  pw. św. Agnieszki (daw. Bonifratrów) w Lublinie . Przykłady   dekoracja figuralna zdobiąca tę pokrywę. Również i tematy-
                  te, uważane za wytwory złotnictwa lubelskiego, są szczegól-  ka dekoracji naszego dzieła wyróżnia je na tle innych puszek
                  nie bliskie naszemu naczyniu. Wolutowe hermy ich ażuro-  znanych z Mazowsza. Przedstawienie Ecce homo w otocze-
                  wych nodusów wydają się wręcz odlane z tej samej formy co   niu aniołów trzymających arma Christi na pokrywie naszej
                  w kielichu z Łomży. Podobieństwa te nasuwają myśl, że i nasz   puszki ma podkreślić ścisły związek między historyczną ofia-
                  kielich powstał w Lublinie w okresie około 1640–1650. Dru-  rą Chrystusa a ofiarą eucharystyczną mszy.
                  gim wyróżnikiem naszego dzieła jest bogaty zestaw przedsta-
                  wień, może opartych o wzory graficzne (arma Christi, Ecce   W przypadku puszki z Brańszczyka (MD/ZL/PSZ/29) uni-
                  homo, Chrystus przy kolumnie, Chrystus niosący krzyż).   kalna na tle innych zinwentaryzowanych naczyń tego typu
                                                                          na Mazowszu jest forma  bardzo spłaszczonej  pokrywy
                  Piękny barokowy kielich z  Wizny (MD/ZL/K/79) wyróż-    z szerokim falującym kołnierzem. Wartość dzieła podnosi
                  niają dwa elementy, które wydatnie wzbogacają jego efekt   także fakt, że znajdujące się  na jego stopie punce pozwalają
                  plastyczny i treści ideowe. Jednym z nich jest „nodus aniel-
                                                                          5.  Aniela Zinkiewicz-Ryndziewicz, Vasa sacra. Typy naczyń litur-
           156    3.  Irena Rolska-Boruch, Cech złotników lubelskich (XVI-XVIII w.),   gicznych, ich funkcja i przemiany form na przestrzeni dziejów, katalog
                                                                          wystawy, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz
                  Lublin 199 7, nr kat. 34, s. 147–148, il. 32
       ZŁOTNICTWO  4.  ibidem, nr kat. 23, s. 142, il. 33                 Dolny 2008, il. 9
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162