Page 161 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 161

oraz nodusie. Naczynie to przyciąga uwagę także ze wzglę-  Puncę imienną LANGE autorzy Katalogu zabytków sztuki
                  du na możliwość dość dokładnego określenia miejsca i cza-  w Polsce odczytują jako należące do złotnika Jana (Johanna)
                  su jego powstania. Na stopie widnieje cecha miejska Gdań-  Adama Langego. Został on mistrzem i prawa miejskie otrzy-
                  ska. Nadto, znak probierczy L. autorzy Katalogu zabytków   mał w Gdańsku w 1757 r., a zmarł w 1799 r. W latach 1768,
                  sztuki w Polsce odczytali go jednak jako JL i utożsamili ze   1772, 1776, 1786, 1790 występował jako probierz. Jednak, jak
                  znakiem kontrolnym gdańskiego złotnika Jana (Johanna)   przekonują Mikołaj Gradowski i Agnieszka Kasprzak-Miler,
                  Lehnerta (vel Lehnharta lub Lenerta; 1713–1792). Z kolei   punca ta należała do Johanna Constantina Langego, złotnika
                  trzecią puncę z  literami HECK odczytano, niewątpliwie   gdańskiego, który mistrzem został i otrzymał prawo miejskie
                  słusznie, jako cechą imienną złotnika gdańskiego Krzyszto-  w 1740 r., a zmarł w 1761 r. Z kolei puncę CT inwentary-
                  fa (Christopha) Heckera (1708–1784).                    zatorzy skojarzyli z Krzysztofem (Christophem) Türckiem,
                                                                          który mistrzem złotniczym w  Gdańsku został w  1729 r.,
                  Monstrancje regencji i rokoka w łomżyńskim zbiorze argen-  a zmarł w 1766 r. Jako kontroler występował on do 1764 r.
                  tariów kontynuują typ barokowej monstrancji promienistej.   Monstrancję można zatem uznać za dzieło gdańszczanina
                  Wszystkie  trzy  –  z  Broku,  Rutek  i  Chorzeli  –  mają  glorie   Johanna Constantina Langego, powstałe w  okresie między
                  zwieńczone koronami podtrzymywanymi przez aniołki,      1740 a 1761 r. Frapującym i wymagającym dalszych badań
                  a monstrancje z Broku i z Rutek zaopatrzone są także w ra-  elementem dzieła jest wieńczący je kameryzowany krzyżyk,
                  miona. Monstrancja z  Broku (MD/ZL/M/104) powstała      może element biżuteryjny, darowany jako wotum.
                  najpewniej z okazji odnawiania tamtejszej świątyni po woj-
                  nach szwedzkich na początku XVIII stulecia. Dzięki obec-  Trzy relikwiarze w zbiorze łomżyńskim (z Ostrołęki, Stawisk
                  nościom punc na stopie wiemy, że wykonano ją w Gdańsku.   i Kuleszy Kościelnych) reprezentują typowy dla XVIII stule-
                                                                          cia typ relikwiarza kartuszowego – nazwany tak od kształtu
                                                                          jego głównej partii, przypominającej rokokowe kartusze he-
                                                                          raldyczne. Relikwiarz św. Konstancjusza z  Ostrołęki (MD/
                                                                          ZL/R/46), ze względu na kształt stopy, owalny o falistym za-
                                                                          rysie, nodusu – wazonowego, oraz ornament – „zanikający”
                                                                          akant i cęgi, można datować na okres regencji, najpewniej na
                                                                          trzecią lub (najpóźniej) czwartą dekadę XVIII w. Relikwiarz
                                                                          św. Kazimierza z  Kuleszy Kościelnych (MD/ZL/R/47) jest
                                                                          dziełem niejednorodnym. Jego stopa z trzonem oraz zapew-
                                                                          ne niedekorowane odwrocie kartusza, są dziełem – jak świad-
                                                                          czy o tym sygnatura – Michała Niewiadomskiego, złotnika
                                                                          czynnego w Wilnie w latach 1886–1900. Oprócz wyrobów
                                                                          świeckich wytwarzał on też sprzęt liturgiczny. W naszym re-
                                                                          likwiarzu złotnik starał się dostosować w formach i dekoracji,
                                                                          niezbyt jednak umiejętnie, do okazałego, pięknego kartusza
                                                                          o rokokowej sylwecie i dekoracji, które pozwalają datować go
                                                                          najwcześniej na około połowę XVIII w.

                                                                          Dwa regencyjne pacyfikały – z Piątnicy i z Rutek Kossaków,
                                                                          mają podobne mocno wysklepione stopy o narysie prostoką-
                                                                          ta z falującymi krawędziami. Oba łączą akant z regencyjnym
                                                                          motywem  cęgów.  Wprawdzie  autorzy  Katalogu  zabytków
                                                                          sztuki  w  Polsce  datują  pacyfikał  z  Piątnicy  (MD/ZL/R/87)
                                                                          na okres 1720–1730, ale wydaje się, że można przesunąć czas
                                                                          jego powstania na lata 40. XVIII w. i powiązać z konsekracją
                                                                          kolejnego drewnianego kościoła w  tej  miejscowości,  która
                                                                          przypadła na rok 1744. Wydaje się też, że relikwiarz może być
                                                                          dziełem stylistycznie niejednorodnym. Plakietki na krzyżu,
                                                                          szczególnie na awersie (uskrzydlone główki), wydają się po-
                                                                          chodzić z XVII w. i to z jego początków. Inwentaryzatorzy
                                                                          odczytali obecnie prawie nieczytelną inskrypcję fundacyjną
                                                                          na stopie, która wiązała fundację tego relikwiarza z  bliżej
                                                                          nieznanym Mikołajem Rzętkowskim. Nie można więc wy-
                                                                          kluczyć możliwości, że cały krzyż jest XVII-wieczny, a tylko
                                                                          w  okresie regencji, z  fundacji wyżej wymienionego Rzęt-
                                                                          kowskiego, dorobiono mu nową stopę z trzonem i nodusem.
                                                                          W przypadku pacyfikału z Rutek Kossaków (MD/ZL/R/83)
           160    Kielich mszalny z pateną, MD/ZL/K/65, warsztat nieokreślony,   kształt nodusu i stopy oraz zdobiący je regencyjny ornament
       ZŁOTNICTWO  1773 r., styl późnobarokowy, z kościoła pw. św. Anny w Kolnie.  współgrają z datą 1747, zawartą w inskrypcji na stopie. Nie
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166