Page 266 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 266

nie odmiennego koloru, a także zastosowanie innego splotu
                                                                 tkackiego, czego efektem była inna struktura tkaniny .
                                                                                                                17
                                                                 W zbiorze Muzeum Diecezjalnego w Łomży licznie repre-
                                                                 zentowane są również paramenty, do uszycia których użyte
                                                                 zostały pasy kontuszowe. W stałej ekspozycji można oglądać
                                                                 sześć tego rodzaju ornatów oraz stułę. Praktyka sporządza-
                                                                 nia szat i paramentów liturgicznych z pasów kontuszowych
                                                                 była, jak można wnosić  z  liczby zachowanych zabytków,
                                                                 dość częsta . Pasy kontuszowe, podobnie jak inne cenne
                                                                           18
                                                                 tkaniny,  były ofiarowywane  do  kościołów.  Zapewne  naj-
                                                                 więcej z nich trafiło tam w XIX w., często były pamiątkami
                                                                 rodzinnymi . Niosły również wspomnienie o dawnej Rze-
                                                                            19
                                                                 czypospolitej, były – podobnie jak w okresie Sejmu Czte-
                                                                 roletniego – symbolem patriotyzmu . Niezwykłe natężenie
                                                                                                 20
                                                                 patriotycznych treści odnaleźć można w  ornacie z  końca
                                                                 XIX  w. przechowywanym w  skarbcu  katedry  wawelskiej.
                                                                 Boki ornatu uszyte zostały z  pasów kontuszowych, nato-
                                                                 miast kolumny zdobią haftowane wizerunki Matki Boskiej
                                                                 Częstochowskiej i  Matki Boskiej Ostrobramskiej, którym
                                                                 towarzyszą kartusze z Orłem Polskim i Pogonią .
                                                                                                           21
                                                                 Ornaty szyto z pasów w całości lub sporządzano z nich ko-
                                                                 lumny bądź boki. Pasy kontuszowe wykorzystane w szatach
                                                                 liturgicznych z Muzeum Diecezjalnego w Łomży są wyro-
                                                                 bami polskich manufaktur i pracowni. Najmniej trudności

          Ornat z kościoła w Andrzejewie MD/TK/8 –               w identyfikacji manufaktury lub pracowni, w których pasy
          tkaniny XVIII-wieczne pochodzące najprawdopodobniej    mogły zostać wykonane, sprawiają te z zachowanymi gło-
          ze strojów kobiecych.                                  wami oraz sygnaturami, o ile dany pas był w ogóle opatrzo-
                                                                 ny znakiem wytwórcy. W innych przypadkach w identyfi-
                                                                 kacji pomaga analiza motywów dekoracyjnych, zestawień
          o strukturze poprzecznych prążków zwraca uwagę drobny   kolorystycznych, rodzaju użytych nici metalowych oraz
          ornament w postaci falistych, pionowych linii, uzyskanych   – co bardzo istotne – techniki splotowej. Ciekawym przy-
          w technice liseré za pomocą wypuszczonych, niezwiązanych   kładem jest ornat o bokach uszytych z fragmentów środka
          osnową wątków . W kontraście do tak dekoracyjnego tła   pasa kontuszowego (MD/TK/8). Analiza ornamentu w pól-
                        15
          pozostają niewielkie partie gładkiej tafty, na której umiesz-  kach i  obrzeżeniach wskazuje na manufakturę w  Słucku,
          czono motyw różanej girlandy przeplatającej się z koron-  w okresie kiedy była prowadzona lub dzierżawiona przez
          kową wstęgą. Barwne motywy w postaci bukiecików kwia-  Jana Madżarskiego w latach 1767–1780 . Także drobny or-
                                                                                                    22
          tów,  girlandy  i  koronkowej  wstążki wprowadzone  zostały   nament geometryczny w postaci szachownicy w pionowych
          za pomocą wątków broszujących, wśród których znalazły   obwódkach jest często spotykany w pasach słuckich. Nie-
          się również nici fantazyjne w kolorze kremowym. Spiralnie   mniej warto zadać pytanie, czy pas mógł powstać w jednej
          skręcone kontrastują z gładkimi, połyskującymi jedwabny-  z  manufaktur lyońskich. Maria Taszycka, omawiając pas
          mi wątkami w kilku odcieniach różu i zieleni, a także w ko-
          lorze błękitnym, brązowym, żółtym i fioletowym.        17.  A. Nahlik, op. cit., s. 52.
                                                                 18.  Zob. A. Bender,  Szaty liturgiczne z  polskich pasów kontuszowych
          Kiedy zapanowała moda na skromniejsze suknie kobiece,   i z tkanin naśladujących pasy kontuszowe. Stan i perspektywy badań
          dużą popularnością zaczęły się cieszyć jasne, jedwabne ta-  w:  Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani
                                                                 w 65. rocznicę urodzin i w 40-lecie pracy dydaktycznej, red. A.S. Czyż,
          fty w pionowe pasy z motywami wici kwiatowej lub rzutów   J. Nowiński, M. Wiraszka, Warszawa 2011, s. 454–563.
          drobnych bukiecików bądź gałązek kwiatowych . Tkaniny   19.  A. Bender, Szaty liturgiczne z polskich pasów, op. cit., s. 462.
                                                    16
          tego typu można oglądać na dwóch eksponowanych w mu-   20. Największe zapotrzebowanie na pasy kontusze przypadło na lata
          zeum ornatach (MD/TK/7, MD/TK/8). Były one  niezwykle   1789–1794, zob. J. Chruszczyńska, Pasy kontuszowe z polskich manu-
          popularne od końca lat 60. do 80. XVIII w. Pasy miały różną   faktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, War-
                                                                 szawa 1995, s. 7.
          szerokość i fakturę, którą uzyskiwano poprzez wprowadze-  21.  A.  Bender,  Szaty  liturgiczne  z  polskich  pasów…,  op.  cit., s. 462;
                                                                 K. J Czyżewski, Ornat czerwony w: Wawel 1000–2000. Wystawa jubile-
                                                                 uszowa dworu królewskiego i katedry. Katedra krakowska-  – biskupia,
          15.  M. Michałowska, Leksykon włókiennictwa. Surowce i barwniki, na-  królewska, narodowa, katalog wystawy, Zamek Królewski na Wawelu,
          rzędzia i maszyny, techniki i technologie, wyroby i dziedziny, Warszawa   Muzeum Katedralne na Wawelu, Kraków 2000, t. 1, s. 303, kat. nr I/315,
          2006, s. 221.                                          il. 392.                                               265
          16.  Ch. Buss, The Meandering Pattern…, op. cit., s. 22.  22. Zob. J. Chruszczyńska, op. cit., s. 67–70, 76–77, kat. nr 16–19, 25–26.  TeksTylia
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271