Page 263 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 263

Tekstylia
                  w zbiorach Muzeum Diecezjalnego



                  w Łomży Monika Janisz
                  Muzeum Diecezjalne w Łomży posiada liczny zbiór szat i pa-
                  ramentów liturgicznych. Jego część stanowi ważny element
                  ekspozycji stałej Muzeum. Wśród prezentowanych obiek-
                  tów znajdują się przede wszystkim ornaty uszyte z XVIII-
                  -wiecznych tkanin jedwabnych, a także przykłady haftowa-
                  nych ubiorów liturgicznych z końca XIX i 1. połowy XX w.
                  Do rzadko spotykanych w  zbiorach muzealnych obiek-
                  tów należy haftowane umbraculum z połowy XIX w. Dużą
                  wartość historyczną ma również sztandar Seminarium
                  i  Gimnazjum im. św. Kazimierza w  Sejnach, wykonany
                  w 1933 roku z okazji 10-lecia istnienia instytucji. Omawia-
                  ne obiekty pochodzą przede wszystkim z  kościołów die-
                  cezji łomżyńskiej. Najliczniejsza jest grupa ornatów z ko-
                  ścioła popijarskiego w Szczuczynie i kościoła parafialnego
                  w Andrzejewie, pojedyncze obiekty pochodzą z kościołów
                  w Broku, Sokołach, Jabłoni Kościelnej, Wąsoszu, Kołakach
                  Kościelnych i  Kuleszach Kościelnych. Charakterystycz-
                  ną  cechą  kościelnych,  jak  i  muzealnych  zbiorów  tekstyl-
                  nych jest duża liczba paramentów sporządzonych z tkanin
                  XVIII-wiecznych. Z czasem, gdy tkaniny te w trakcie użyt-
                  kowania ulegały zniszczeniu, szaty liturgiczne odnawiano.
                  Najczęściej wykorzystywano dobrze zachowane partie daw-
                  nych tkanin lub haftów, które uzupełniano nowymi. Szyto
                  również nowe ornaty, w które wkomponowywano dawne
                  tkaniny. Ornaty te różnią się kształtem od XVIII-wiecznych
                  czy starszych, obszyte są zwykle współczesnymi galonami
                  i mają nowe podszewki. Opisywane zjawiska są widoczne
                  również w szatach liturgicznych ze zbiorów Muzeum Die-  Ekspozycja  Muzeum Diecezjalne w Łomży
                  cezjalnego w Łomży. Bardzo dobrym przykładem jest dal-  Dalmatyka z kościoła w Sokołach MD/TK/2.
                  matyka z kościoła w Sokołach, której boki uszyto z tkaniny
                  z lat 40. XVIII w., a kolumny z nowszej, prawdopodobnie
                  już XIX-wiecznej tkaniny (MD/TK/2).
                                                                          nie metalowe koronki, którymi obszywano paramenty .
                                                                                                                             3
                  Zachowane inwentarze kościelne dostarczają niekiedy do-  Do kolegiaty kaliskiej swoje suknie ofiarowały m.in.
                  kładniejszych informacji na temat pochodzenia tkanin,   Agnieszka z Obrońskich Byskiewiczowa i Konstancja By-
                  które stanowiły wyposażenie świątyń i z których szyto sza-  skiewiczowa ,  łowczyni  ostrzeszowska  Krystyna  z  Doru-
                                                                                     4
                  ty liturgiczne czy antependia. Bardzo często przekazywa-  chowskich Leśniewska oraz podkomorzyna kaliska Apolo-
                                                                                                       5
                  no do kościołów w darze ubiory świeckie. Zwykle były to   nia z  Kaczkowskich Kiedrowska . Możemy przypuszczać,
                  suknie kobiece, ale również ubiory męskie – żupany, kon-  że wzorzyste jedwabie z  motywami bukiecików kwiatów,
                  tusze, fraki, które przerabiano na paramenty. Niezwykle   koronkowych wstęg lub pasów z drugiej połowy XVIII w.,
                  ciekawym, szczegółowo przebadanym w  ostatnim czasie    z  których uszyte zostały niektóre ornaty ze zbiorów mu-
                  przez  Ewę  Andrzejewską  źródłem  poznania  pochodzenia   zeum, pochodzą właśnie z ubiorów kobiecych (MD/TK/7,
                  tkanin kościelnych są XVIII-wieczne inwentarze kolegiaty   MD/TK/8). Zachowane XVIII-wieczne suknie z  tego ro-
                  pw.  Wniebowzięcia NMP w  Kaliszu . Najczęściej wymie-  dzaju tkanin przechowywane są dość licznie w  zbiorach
                                                   1
                  niane są w nich suknie kobiece, rzadziej żupany, kontusze   muzealnych . Ilość tkaniny, którą zużywano do ich uszycia,
                                                                                    6
                  i  pasy kontuszowe. Niekiedy ofiarowywano również całe   pozwalała na skrojenie kilku ornatów, manipularza, stuły,
                  sztuki tkanin lub gotowe już szaty liturgiczne . Z dekora-  welum, bursy, a także dalmatyk. Niekiedy z sukien kobie-
                                                           2
                  cji  sukien  kobiecych  pochodziły  również  prawdopodob-  cych, które krojono z  całych brytów tkaniny (szerokość
                                                                          warsztatowa tkaniny), sporządzano kapy liturgiczne. Pod-
                                                                          czas szycia paramentów starano się, podobnie jak przy spo-
                  1.  E. Andrzejewska,  Szaty liturgiczne z  kolegiaty pod wezwaniem   rządzaniu ubiorów świeckich, wykorzystać każdy fragment
                  Wniebowzięcia NMP w Kaliszu na tle polskiej paramentyki XVII–XVIII   cennej tkaniny. Niezwykła jest również staranność w pre-
                  wieku, rozprawa doktorska napisana w Instytucie Historii Sztuki Uni-
                  wersytetu Warszawskiego pod kier. dr hab. Anny Sieradzkiej, prof. UW,
                  Warszawa 2008, maszynopis w bibliotece IHS UW; zob. także E. An-  3.  Ibidem, s. 35.
                  drzejewska, Ks. Stanisław Józef Kossowski (1726–1798). Kustosz Sanktu-  4.  Ibidem.
                  arium św. Józefa w Kaliszu, Kalisz 2010, s. 33–38 oraz A. Bender, Szaty   5.  A. Bender, Szaty liturgiczne z kolegiaty…, op. cit., s. 404.
                  liturgiczne to też dzieła sztuki. Wybrane przykłady z XVIII wieku w pol-  6.  Zob. m.in. E. Orlińska-Mianowska, Modny świat XVIII wieku. Ka-
           262    skich zbiorach, „Liturgia Sacra” 2011, nr 2, s. 404–405.  talog ubiorów od początku XVIII do początku XIX wieku ze zbiorów Mu-
                                                                          zeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2003, s. 61–66, kat. nr I/3
                  2.  E. Andrzejewska,  Ks. Stanisław Józef Kossowski…,  op. cit., s. 34,
        TeksTylia  37–38.                                                 – I/7, I/9.
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268