Page 267 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 267

o  identycznych motywach w  pólkach i  obrzeżeniach, sy-
                  gnowany leżącymi literami  FS, przywołuje próbki pasów
                  kontuszowych o analogicznym ornamencie, przechowywa-
                  ne w archiwum manufaktury Prelle w Lyonie . Analizowa-
                                                          23
                  ny przez Taszycką pas należy do grupy pasów francuskich
                  o motywach przejętych z pasów słuckich , które cieszyły się
                                                     24
                  wielką popularnością. Manufaktury w Lyonie tkały również
                  pasy z polskimi sygnaturami, np. SŁUCK . Pasy lyońskie
                                                       25
                  wysyłano do Polski bezpośrednio lub sprzedawano kup-
                  com na targach w  Lipsku i  Frankfurcie. Uzupełniały one
                  niedostatek produkcji polskiej, szczególnie w okresie Sejmu
                  Czteroletniego, kiedy stały się, podobnie jak ubiór polski,
                  bardzo popularne . Elementem, który wyróżniał pasy fran-
                                  26
                  cuskie od polskich, był m. in. ornament obwódek: w pasach
                  francuskich często był to meander, w pasach słuckich był to
                  zwykle drobny ornament geometryczny .
                                                     27
                  Na pasach francuskich spotyka się często sygnatury w po-
                  staci poziomo leżących liter FS, rzadziej sygnaturę PI. Już
                  pod koniec lat 30. XX w. Tadeusz Kruszyński zwrócił uwa-
                  gę na techniczną odrębność pasów z takimi sygnaturami,
                  ich jaskrawsze barwy, niższą jakość nici metalowej, a także
                  ornament nawiązujący do repertuaru ornamentyki euro-
                  pejskiej. Na podstawie tych obserwacji Kruszyński wysunął
                  tezę o francuskim pochodzeniu tej grupy pasów . Na prób-
                                                            28
                  kach z archiwum lyońskiej spółki Prelle, spadkobierczyni
                  manufaktury Guyota, Germaina i Dechazelle’a, działającej   Ornat z kościoła w Andrzejewa MD/TK/6 –
                  w latach 1769–1808 , sygnatura FS powtarza się siedem-  prawy bok z przodu ornatu, widoczne na dole inicjały FS.
                                    29
                  nastokrotnie . Sygnaturę FS odnajdujemy również na frag-
                             30
                  mentach jednego z pasów, stanowiących boki przodu or-
                  natu z Andrzejewa (MD/TK/6). Motywy głów pasa, pólek
                  i obrzeżeń są identyczne jak w pasie ze zbiorów Muzeum   które wzorowały swoje pasy na pasach z manufaktury Pas-
                  Narodowego  w  Poznaniu,  sygnowanego literami  PI  oraz   chalisa Jakubowicza .
                                                                                           33
                  sylwetką baranka paschalnego . Sygnaturami tego rodza-
                                             31
                  ju oznaczano pasy z manufaktury Paschalisa Jakubowicza   W badaniu pasów kontuszowych niezwykle ważna jest rów-
                  w Lipkowie w latach 1791–1794 . Bardzo bliską analogią   nież analiza techniki splotowej. Pasy polskie należą do gru-
                                               32
                  do pasa łomżyńskiego jest pas z  Muzeum Narodowego      py tkanin określanej francuskim terminem taqueté façonné.
                  w  Krakowie (nr inw. MNK XIX-2352), sygnowany rów-      Tkaniny tego rodzaju posiadają mają dwie osnowy oraz
                  nież leżącymi literami FS, o takich samych motywach i tej   wiele układów wątków. Wzory wprowadzane są metodą
                  samej – z minimalnymi różnicami – kolorystyce. W łom-   lansowania (dodatkowy wątek biegnie przez całą szerokość
                  żyńskim i krakowskim pasie sygnatura FS znajduje się jest   warsztatową tkaniny i jest wyprowadzany na prawą stronę
                  w narożnikach głów w gładkich kwadratowych rezerwach.   tkaniny tylko w partii wzoru) oraz broszowania (dodatko-
                  Układ liter i umieszczenie ich w rezerwach jest odmienne   wy wątek wprowadzony jest tylko w partii wzoru). Sploty
                  niż w pasach francuskich. Być może mamy w tym wypadku   po obu stronach tkaniny, zarówno w partii wzoru, jak i tła,
                  do czynienia z wyrobami pewnych pracowni krakowskich,   to sploty proste . Większość pasów francuskich różni się
                                                                                        34
                                                                          od pasów polskich techniką wykonania. Zwykle stosowano
                                                                                                35
                                                                          w nich technikę lampasu .
                  23.  M. Taszycka, Pasy francuskie, katalog zbiorów, Muzeum Narodowe
                  w Krakowie, Kraków 1994, s. 69.
                  24. Ibidem, s. 17–19.                                   W  zbiorze Muzeum Diecezjalnego znajdują się również
                  25.  Ibidem, s. 12.                                     interesujące przykłady paramentów haftowanych. Wśród
                  26. Ibidem, s. 8.                                       nich należ wymienić bursę z 1755 roku r. (MD/TK/5) oraz
                  27.  Ibidem, s. 17.
                  28. Ibidem, s. 9.                                       kapę z 1935 roku r. (MD/TK/19).
                  29.  W latach 1769–1785 pod zarządem Guyota i Germaina, od 1785 do
                  około 1808 roku – Germaina i Dechazelle’a; zob. M. Taszycka, op. cit.,
                  s.  11.
                  30. Ibidem, s. 14.                                      33.  Ibidem, s. 222.
           266    31.  A. Wasilkowska, Pasy jedwabne polskie i wschodnie. Katalog zbio-  34. Ibidem, s. 13.
                  rów, Poznań 1967, s. 27, kat. nr 37, il. 35.
                                                                          35.  Zob. M. Taszycka, op. cit., s. 14; J. Chruszczyńska, op. cit., s. 13;
        TeksTylia  32. Zob. J. Chruszczyńska, op. cit., s. 276–277.       M. Michałowska, op. cit., s. 218.
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272