Page 265 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 265
Ornat z kościoła w Andrzejewie MD/TK/6 – Ornat z kościoła w Broku MD/TK/7 –
kolumna z przodu ornatu z przykładem wzoru wijących się wstążek, bok z tyłu ornatu z przykładem wici kwiatowej, wzoru popularnego
koronek i bukiecików z lat 60. XVIII w. od lat 60. do 80. XVIII w.
danego koloru, dzięki czemu uzyskiwano efekt łagodnego dwab w motywy kwiatów wyrastających z muszli, z którego
przechodzenia od jednego do drugiego tonu . Dotychczas uszyte zostały boki eksponowanej w muzeum dalmatyki
8
kolory w tkaninach zestawiano obok siebie, na zasadzie wy- (MD/TK/2).
pełniania barwą danej płaszczyzny. Wyjątkiem były tapise-
rie, w których w obrębie jednego motywu stosowano dwa W latach 40. XVIII w. motywy roślinne na tkaninach zaczy-
odcienie koloru lub więcej, aby uzyskać bogatszy i bardziej nają się zmniejszać, a ich formy stają lżejsze . Bardzo po-
11
urozmaicony efekt. We wprowadzonej przez Revela techni- pularne w dekoracji kobiecych ubiorów w tym czasie były
ce points rentrés malarski efekt osiągano poprzez zastosowa- wszelkiego rodzaju jedwabne wstążki i koronki, którymi
nie najmniej trzynastu odcieni barwnych wątków w partii obszywano rękawy, poły sukni wierzchnich oraz noszone
wzoru . Wrażenie realistycznego oddania motywów dawa- pod nimi spódnice. Projektanci tkanin bardzo szybko za-
9
ło nie tylko bogactwo odcieni, lecz także światłocieniowy adaptowali te ozdoby we wzorzystych jedwabiach i uczyni-
modelunek uzyskany poprzez wprowadzenie białych lub li z nich dominujący motyw kompozycji brytu . Tkaniny
12
metalowych wątków w partiach rozświetlonych oraz wąt- o wzorze wijących się wstążek, koronek, z których wyrastają
ków ciemnobrązowych w partiach zacienionych . Dodat- bukieciki lub gałązki kwiatów będą bardzo popularne jesz-
10
kowo motywy dekoracyjne w postaci kwiatów czy owoców cze w latach 60. XVIII w. Z fragmentów tkaniny o tego
13
ukazywano z zastosowaniem zasad perspektywy, a nie jak typu dekoracji uszyta została kolumna jednego z ornatów ze
dotychczas jako płasko traktowany ornament. Bardzo pięk- zbiorów muzeum (MD/TK/6). Jest ona przykładem możli-
nym przykładem tkaniny w typie Revela jest kremowy je- wości technicznych oraz bogactwa efektów, jakie osiągano
w XVIII-wiecznym jedwabnictwie. Zastosowano w niej dwa
zróżnicowane fakturalnie rodzaje tła: prążkowane (o splocie
8. Zob. A. Nahlik, Zarys historii jedwabnej tkaniny dekoracyjnej 14
do końca XVIII w., Toruń 1971, s. 50; B. Markowsky, Europäische Se- cannelé simpleté) i gładkie (o splocie prostym) . W partiach
idengewebe des 13.-18. Jahrhunderts, Kunstgewerbemuseum der Stadt
Köln, Köln 1976, s. 66–67; A. Jolly, Seidengewebe des 18. Jahrhunderts. II. 11. A. Nahlik, op. cit., s. 51.
Naturalismus, Riggisberg 2002, s. 23–26; E. Orlińska-Mianowska, 12. Zob. Ch. Buss, The Meandering Pattern in Brocaded Silks 1745–
Modny świat XVIII i początku XIX wieku, Warszawa 2003, s. 78, 124. 1775. Exhibition from Ermenegildo Zegna Historic Textile Collection,
264 9. B. Markowsky, op. cit., s. 67. Milan 1990, s. 20.
10. A. Nahlik, op. cit., s. 50; E. Orlińska-Mianowska, Modny świat
13. A. Nahlik, op. cit., s. 51.
TeksTylia XVIII i początku XIX wieku, op. cit., s. 78, 124. 14. PorZob. Ch. Buss, The Meandering Pattern…, op. cit., s. 10–11.