Page 268 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 268

Dekoracja bursy na wiatyk  jest bardzo pięknym przykładem
                                36
          osiemnastowiecznego XVIII-wiecznego haftu tureckiego na-
          śladującego współczesne mu hafty europejskie. Haftami tego
          rodzaju zdobiono różne przedmioty i tkaniny dekoracyjne,
          które były przeznaczone dla europejskich odbiorców. Po-
          wtarzały one często kompozycje, motywy, a także stosowa-
          ne wówczas w  Europie ściegi hafciarskie. Do popularnych
          pamiątek czy podarunków z egzotycznej podróży i pobytu
          w Konstantynopolu należały m. in. portfele na koresponden-
          cję . Podłożem dla haftowanej dekoracji była skóra, aksamit
            37
          lub atłas. Najczęściej na rewersie lub pod klapą znajdował się
          napis informujący o miejscu wykonania oraz data. Niekiedy
          pod klapą umieszczano również imię i nazwisko właściciela
          portfela. Portfele na listy znajdowały się często w posiadaniu
          osób związanych handlowymi lub dyplomatycznymi kontak-
          tami z imperium osmańskim . Dwa tego rodzaju portfele na
                                  38
          korespondencję posłużyły do wykonania bursy z Muzeum
          Diecezjalnego. Jeden z nich stanowi właściwą bursę, z frag-
          mentów drugiego uszyte zostałyo paletki stuły. Oba portfele
          wykonane zostały wykonane z jedwabnego atłasu haftowa-
          nego jedwabnymi i metalowymi nićmi we wzór kwiatowej
          wici wyrastającej ze stylizowanej palmety. Portfele o zbliżonej
          dekoracji przechowywane są m.in. w zbiorach Rijksmuseum
          w Amsterdamie oraz Museum of Fine Arts w Bostonie .
                                                            40
                       39
          Pierwszy z nich pochodzi z 1727, drugi z 1755  roku.  Uka-
          zane trójwymiarowo, przy użyciu barwnych nici jedwabnych
          motywy roślinne są całkowicie odmienne od symetrycznie   Bursa, pochodzenie nieznane MD/TK/5 –
          zakomponowanych, silnie stylizowanych, płaskich ornamen-  XVIII-wieczny haft turecki naśladujący współczesne mu hafty
          tów kwiatowych haftowanych nićmi metalowymi, które oglą-  europejskie.
          damy jeszcze na tureckich portfelach z końca XVII wieku .
                                                          41
          Ciekawym przykładem haftu liturgicznego z lat 30. XX w.   i rozległy obszar badań nad paramentyką XIX i 1. połowy
          jest dekoracja kapy ofiarowanej przez Franciszkę Krajewską   XX w. wpisują się przechowywane w łomżyńskim muzeum
          do kościoła parafialnego w  Kuleszach Kościelnych. Nie-  haftowane szaty liturgiczne i umbraculum. Bardzo istotne
          stety nie mamy bliższych informacji dotyczących miejsca   w  opracowaniu całości zbioru byłoby podjęcie badań ar-
          powstania kapy, jednak wysoka jakość materiałów uży-   chiwalnych, które mogłyby przynieść informacje dotyczące
          tych w hafcie, biegłość i precyzja jego wykonania wskazują   ewentualnych fundacji i funkcjonowania paramentów.
          na najpewniej profesjonalną pracownię specjalizującą się
          w sporządzaniu paramentów liturgicznych.
                                                                                                           Monika Janisz
          Tekstylia eksponowane w Muzeum Diecezjalnym w Łom-              Historyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego.
          ży tworzą interesującą i reprezentatywną dla tego rodzaju       Od 2002 r. pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie, od
          zbiorów grupę. Do najcenniejszych obiektów należą z pew-        2006 r. jako adiunkt w Zbiorach Sztuki Zdobniczej w Kolek-
                                                                          cji Tkanin. Zajmuje się tkaninami europejskimi, ze szczegól-
          nością szaty liturgiczne uszyte z  pasów kontuszowych,          nym uwzględnieniem tapiserii, haftów XVI–XVIII w. oraz
          a także XVIII-wieczna bursa wykonana z dwóch haftowa-           tkanin XVII-wiecznych. Współpracuje z  Akademią Sztuk
          nych w  Stambule portfeli na listy. W  niezwykle ciekawy        Pięknych w Warszawie: z Wydziałem Konserwacji i Restau-
                                                                          racji Tkanin Zabytkowych, gdzie prowadzi wykłady z zakre-
                                                                          su historii haftów i tkanin, oraz z Katedrą Mody na Wydziale
          36. Bursy służące do przenoszenia wiatyku do chorych były zamy-  Wzornictwa.
          kane i  zwykle powinny były być uszyte z  białej tkaniny jedwabnej.
          Zob. A. J. Nowowiejski, Wykład liturgii Kościoła katolickiego. O środ-
          kach rozwinięcia kultu, t. 2, cz. 1, Warszawa 1902, s. 291.
          37.  Zob. J. Teske,  Embroidery for Ambasadors, „The Rijksmuseum
          Bulletin” 2011, nr 1, s. 58–73, <http://www.jstor.org/stable/23074622>
          (13.06.2017).
          38. Ibidem, s. 61–63.
          39.  Nr inw. NG-2011-25, zob. https://www.rijksmuseum.nl/nl/collec-
          tie/NG-2011-25 (13.06.2017).
          40. Nr inw. 43.1118, zob. http://www.mfa.org/collections/object/po-
          cketbook-118943 > (dostęp: 13.06.2017).                                                                       267
          41.  J. Teske, op. cit., s. 64.                                                                               TeksTylia
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273