Page 29 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 29

a                                         b                                         c

                  7. Portret bpa M.J. Manugiewicza:
                     a – stan przed konserwacją, zdjęcie w luminescencji Uv – widoczne równomierne świecenie wtórnego werniksu
                            oraz ciemne miejsca retuszy;
                     b – stan po oczyszczeniu, zdjęcie w podczerwieni (750 μm);
                     c – stan po oczyszczeniu, zdjęcie w luminescencji Uv.
                  Na zdjęciach b i c widać zmiany kompozycji po prawej stronie postaci przy głowie i ramieniu (czerwone strzałki).


                  W dalszej kolejności wykonano analizę spoiwa warstw ma-
                  larskich (metodą GC/MS). Spoiwo farb stanowił olej lniany
                  z niewielką ilością żywicy z drzew iglastych – najprawdopo-
                  dobniej kalafonii. Ten dodatek, występujący w spoiwie olej-
                  nym wszystkich czterech badanych obrazów, również może                                                     1
                  świadczyć o użyciu gotowych farb .                                                                         2
                                                15
                                                                                                                             3
                  Powierzchnię  obrazów  obserwowano  również  w  lumine-
                  scencji wzbudzonej promieniowaniem UV i  w  podczer-                                                       4
                  wieni (fot. 7). Obserwacje prowadzono przed konserwacją,
                  a także w trakcie prac konserwatorskich. Po usunięciu gru-
                  bej warstwy wierzchniego werniksu na portrecie bpa Ma-
                  nugiewicza zaobserwowano przemalowania autorskie, wy-
                  stępujące w partiach najliczniejszych spękań wczesnych. Po
                  prawej stronie postaci widać zarys wcześniejszej kompozy-                                                  1
                  cji – innego układu ramienia oraz włosów – czyżby w trak-                                                  2
                  cie malowania zmieniła się portretowana osoba?                                                             3

                  Werniks                                                                                                    4
                  Zdjęcia w  luminescencji wzbudzonej promieniowaniem
                  UV ukazały charakterystyczne świecenie wierzchniej war-
                  stwy werniksu (fot. 9–12). Na portrecie bpa Straszyńskiego
                  widać przetarcie werniksu w partii inskrypcji oraz jego brak
                  przy krawędziach, co świadczy, iż obraz był werniksowany
                  bez wyjmowania z ram. Uwidoczniło się także nierówno-
                  mierine zabezpieczenie obrazu przedstawiającego bpa Kar-  8. Stratygrafia warstwy malarskiej z szaty,
                  powicza. Natomiast na portrecie bpa Gołaszewskiego wer-  z portretu bpa Karpowicza, zdjęcia mikroskopowe
                  niks uczytelnia siatkę spękań. Na tych trzech obrazach kolor   w świetle widzialnym i  luminescencji wzbudzonej
                                                                          promieniowaniem Uv. Od góry widoczne dwie warstwy
            28                                                            werniksu (1 i 2) następnie warstwa malarska (3)
         badania  15.  E. Doleżyńska-Sewerniak, op. cit., s. 79–81.       i na dole warstwa zaprawy (4).
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34