Page 28 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 28

zowe naturalne, biel barytową i czerń kostną. Takie rozpozna-
          nie może mieć znaczenie dla datowania dzieła, jednak w tym
                                                   12
          przypadku same pigmenty na to nie pozwalają . Jednakże
          mieszanina bieli ołowiowej z bielą barytową wskazuje na za-
          stosowanie farb gotowych. W XIX wieku bardzo rozwinęła
          się przemysłowa produkcja farb. Często miały one w swoim
          składzie tańsze wypełniacze, m.in. właśnie biel barytową. Do
          większości produkowanych kolorów dodawano również biel
          ołowiową, co przyspiesza wysychanie spoiw olejnych .
                                                       13
          Istotne dla stanu zachowania obrazu okazały się właściwo-
          ści użytych pigmentów w spoiwie olejnym. Czerń kostna
          pochłania znaczne ilości spoiwa olejnego i spowalnia jego
          wysychanie ,  natomiast  biel  ołowiowa  działa  na  spoiwo
                    14
          olejne sykatywowo – przyspiesza jego schnięcie. Zastoso-
          wanie warstwy z pigmentem schnącym wolniej pod war-
          stwę z bielą ołowiową schnącą szybciej, musiało spowodo-
          wać powstawanie spękań.
                                                                                   A



          12. Biel ołowiowa jest pigmentem stosowanym od starożytności i wy-
          cofanym z użytku dopiero w XX w. ze względu na jej szkodliwość dla
          zdrowia. Naturalne pigmenty żelazowe stosowane są od początków hi-
          storii malarstwa i wyparte zostały dopiero w poł. XIX w. przez pigmen-
          ty syntetyczne. Biel barytowa, otrzymywana sztucznie, do powszech-
          nego użycia jako pigment została wprowadzona ok. poł. XIX w., jednak
          już wcześniej był wykorzystywany minerał – siarczan baru. Czerń kost-  5. Portret bpa M.J. Manugiewicza, fragment, lewy dolny narożnik,
          na jest pigmentem stosowanym od starożytności do dziś.  widać różny charakter krakelur: żółte strzałki – spękania wczesne,
          13.  E. Doleżyńska-Sewerniak, Materiały malarskie i technika w obra-  czerwone strzałki – spękania wtórne.
          zach olejnych Maksymiliana Gierymskiego, Toruń 2010, s. 79.  W miejscu A pobrano próbkę do wykonania stratygrafii warstw
          14.  P. Rudniewski, Pigmenty i ich identyfikacja, Warszawa 1994, s. 46.  malarskich, widocznej poniżej.








          1
          2
          3
          4



          5






                                                            viS   BSE

          6. Stratygrafia warstw malarskich z portretu bpa Manugiewicza. Zestawienie zdjęcia mikroskopowego stratygrafii w świetle odbitym
          z obrazem z mikroskopu elektronowego. Widać wielowarstwowy układ powłok malarskich:
            1.  zielonoszara – białe skupiska na obrazie BSE to biel barytowa i biel ołowiowa;
            2.  jasnobrązowa warstwa jest mieszaniną pigmentów: bieli barytowej i ołowiowej oraz pigmentów żelazowych;
            3.  ciemnobrązowa warstwa – głównie czerń kostna i dodatek bieli ołowiowej;
            4.  szara z białymi skupiskami zawiera biel ołowiową i pigmenty żelazowe;
            5.  biało-brązowa ma podobny skład do warstwy 4, zawiera mniej pigmentów żelazowych.
          Dodatkowo nad warstwą 3 widoczna jest cienka warstwa organiczna – werniks. Może to świadczyć o zmianach malarskich po zakończeniu prac
          i położeniu werniksu na obrazie. Biel ołowiowa jest pigmentem działającym sykatywowo – przyspiesza wysychanie oleju, natomiast czerń
          kostna, użyta w 3 warstwie, wymaga dużo spoiwa olejnego do utarcia farby i spowalnia jej wysychanie. Różny czas zasychania i wysychania   27
          warstw spowodował różnicę napięcia i powstawanie charakterystycznych spękań pierwotnych do gruntu.            badania
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33