Page 27 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 27

Podobrazie
                  Obrazy zostały namalowane na materiałach tkanych w splo-
                  cie płóciennym prostym. Liczba nitek wątku i  osnowy
                  w 1 cm  we wszystkich obiektach jest podobna, przy czym
                         2
                  stosunek liczby nitek osnowy do wątku wyniosi ok. 1:1, co
                  wskazuje, że płótna zostały wykonane najprawdopodobniej
                  maszynowo . Można przyjąć, że rozpowszechnienie płócien
                            8
                  tkanych mechanicznie na terenach ziem polskich nastąpiło
                  pomiędzy rokiem 1838 a 1870 , co sugeruje na datowanie   3. Zdjęcie mikroskopowe włókien elementarnych podobrazia
                                             9
                  obrazów najwcześniej ok. poł. XIX w. Pobrano pojedyncze   płóciennego z portretu bpa Karpowicza. Mają one grube ścianki
                  nitki wątku oraz osnowy z krajek obrazów i wypreparowano   o delikatnym prążkowaniu biegnącym wzdłuż włókien oraz
                  włókna elementarne, które poddano obserwacji mikrosko-  poprzeczne bruzdy i kolanka. Kanał wewnątrz włókna jest wąski.
                                                                          Zaobserwowano ostre zakończenia pojedynczych włókien.
                  powej w 400-krotnym powiększeniu. Obserwacja morfolo-
                  gii włókien pozwoliła stwierdzić, że zarówno nitki wątku,
                  jak i osnowy są lniane (fot. 3).

                  Grunty i warstwy malarskie
                  Białe grunty są widoczne w obrazach jedynie przy grani-
                  cach ubytków warstw malarskich, dlatego ich badanie wy-
                  magało pobrania niewielkich próbek, które zalano  żywicą
                  akrylową i wykonano szlify ukazujące stratygrafię warstw.
                  Widać na nich, że obrazy zostały namalowane na białej,
                  cienkiej,  dwuwarstwowej  zaprawie,  której  grubość  waha
                  się pomiędzy 100 a  200 μm. Stratygrafię warstwy gruntu
                  poddano analizie SEM EDS. Skład pierwiastkowy wykazał
                  obecność głównie węglanu wapnia z  dużą ilością spoiwa
                  organicznego. Dodatkowo na obrazach BSE  widoczne są
                                                         10
                  szczątki mikroorganizmów – m.in. otwornice i  kokolity,
                  wielkości ok. 2–3 μm, świadczące o tym, że omawiana za-
                  prawa jest kredowa (fot. 4).

                                                                          4. Stratygrafia próbki warstwy malarskiej z tła portretu
                  Ciekawym problemem dotyczącym techniki wykonania        bpa Karpowicza.  Na obrazie BSE, poniżej linii widać kremową,
                  i  stanu zachowania warstw malarskich i  zaprawy jest róż-  dwuwarstwową, zaprawę z wyraźnie widocznymi cząstkami
                  norodny rodzaj spękań na powierzchni obrazów, widoczny   organicznymi (kokolity i otwornice – niektóre wskazane strzałką).
                  w świetle widzialnym padającym pod różnym kątem. Krake-
                  lury powstają albo w poszczególnych warstwach (werniksu,   Najbardziej zróżnicowaną siatkę spękań można zaobser-
                  farby czy gruntu), albo we wszystkich naraz. Przyczyną ich   wować na portrecie bpa  Manugiewicza (fot.  5). Krakelu-
                  powstawania mogą być użyte materiały malarskie, technika   ry wtórne są tu typowe, takie jak w pozostałych obrazach,
                  wykonania obrazu oraz warunki atmosferyczne i fizyczne,   powstałe w  trakcie pracy płótna w  zmiennych warunkach
                  w jakich znajduje się obiekt . Ogólnie spękania dzieli się na   klimatycznych. Zmiany wilgotności wywołały rozszerza-
                                          11
                  wczesne i wtórne. Te pierwsze tworzą się na etapie powstawa-  nie i  skurcze włókien tkaniny, a  powstające siły po prze-
                  nia obrazu i w okresie wysychania farb. Są one wynikiem błę-  niesieniu na warstwę malarską spowodowały powstawanie
                  dów technologicznych, przede wszystkim nierównego wysy-  spękań. Jednak w odróżnieniu od pozostałych obrazów po-
                  chania kolejnych warstw (gdy warstwy wierzchnie wysychają   wstały także liczne krakelury wczesne, najprawdopodobniej
                  szybciej niż warstwy spodnie), a także niewłaściwie użytych   wskutek wolniejszego wysychania warstw spodnich w  sto-
                  materiałów malarskich. Spękania wtórne również mogą po-  sunku do wierzchnich. Aby sprecyzować ich przyczynę, po-
                  wstać w wyniku błędów technologicznych (np. zła budowa   brano próbkę warstw malarskich, z  której wykonano szlif
                  krosna), ale także na skutek urazów mechanicznych oraz pra-  ukazujący układ farby leżącej na zaprawie (fot. 6). W partii
                  cy płótna w zmiennych warunkach atmosferycznych.        rękawa stroju biskupa występuje pięć kolejnych warstw far-
                                                                          by, przy czym trzy spodnie w trakcie malowania położono
                                                                          mokre w mokre, a  od warstw kolejnych oddziela je cienka
                                                                          warstwa werniksu. Możliwe, że malarz chciał na tym etapie
                  8.  E. Mirowska, M. Poksińska., B.J. Rouba, I. Wiśniewska, Identyfika-
                  cja podobrazi i spoiw malarskich w zabytkowych dziełach sztuki, Toruń   zakończyć obraz. Coś jednak wpłynęło na zmianę tej de-
                  1992, s. 110.                                           cyzji i mimo werniksu nałożył jeszcze dwie warstwy farby.
                  9.  I. Turnau,  Zmiany w  polskiej produkcji włókienniczej XVIII w.,   Pozostałoby  to  dla  widza  nieistotne,  gdyby  nie  liczne spę-
                  Wrocław 1962, s. 25; B.J. Rouba,  Płótno jako podobrazie malarskie,   kania wczesne. Poszukując ich przyczyn, oznaczono skład
                  „Ochrona Zabytków” 1985, nr 38/3–4, s. 224.             pierwiastkowy poszczególnych warstw (metodą SEM EDS).
            26    10.  Backscattered electron – elektron wstecznie rozproszony.  Na tej podstawie określono zastosowane przez artystę pigmenty.
                  11.  K.  Nicolaus,  Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln 1998,
         badania  s. 165.                                                 W badanej próbce oznaczono biel ołowiową, pigmenty żela-
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32