Page 42 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 42

torim i  jezuickim architektem Giovannim Marią Bernar-
                                                                 donim , znacznie późniejsza z  Giovannim Trevanem ,
                                                                                                                   27
                                                                       26
                                                                 a ostatnia ze sprowadzonym z Rzymu, urodzonym w Meli-
                                                                 de królewskim architektem Matteem Castellem . Niezależ-
                                                                                                           28
                                                                 nie od szczegółowych atrybucji projekt zawsze łączony jest
                                                                 z jednym z włoskich architektów działających w tym czasie
                                                                 w Rzeczypospolitej. Porównując oba ołtarze, możemy za-
                                                                 uważyć ogromną zbieżność rozwiązań, chociaż łomżyński
                                                                 nie był kopią warszawskiego – bardziej monumentalnego,
                                                                 trójpolowego w dwu kondygnacjach. Taka sama była dys-
                                                                 pozycja dolnej kondygnacji nastawy łomżyńskiej i obu kon-
                                                                 dygnacji ołtarza warszawskiego – z  wyniesionym ponad
                                                                 boczne polem środkowym przerywającym i rozdzielającym
                                                                 na dwie części bardzo silnie wysunięte belkowanie wspar-
          Rzeźby z ołtarza głównego, z katedry w Łomży – konsolaz główką   te na kolumnach ustawionych na tle pilastrów. Ten sposób
          aniołka – przed 2000 rokiem, fot. R. Sulewska.         ukształtowania bocznych partii ołtarzy może nawiązywać
                                                                 do wersji łuku triumfalnego znanego z przywołanej już pra-
                                                                                                 29
                                                                 cy Jacquesa Androueta du Cerceau . Bywał też wykorzy-
                                                                 stywany w późniejszych nastawach, jak chociażby w głów-
          kondygnacji wyłamane jest nad każdą kolumną z osobna,   nych ołtarzach kościołów parafi alnych: w Grucznie (ok. poł.
          a nie nad całymi polami bocznymi jak w ołtarzu z Łomży.   XVII wieku)  i Brodnicy (ok. poł. XVII wieku) .
                                                                                                           31
                                                                            30
          Kompozycja głównej kondygnacji ołtarza, jaką prezentu-
          ją wspomniane retabula, realizowana w wielu wariantach,   Belkowanie dolnej kondygnacji łomżyńskiego retabulum
          przetrwała prawie do końca XVII wieku . Spotykana jest   z  konsolami wspierającymi silnie wysunięty gzyms nawią-
                                              21
          także poza Małopolską, chociaż w odmiennej niż tu wersji,   zywało do form drugiej kondygnacji ołtarza warszawskiego.
          np. ołtarz w kościele w Wieleniu (1637) .              Inne było natomiast opracowanie kolumn obu nastaw. Trzo-
                                            22
                                                                 ny łomżyńskich podpór dolnej kondygnacji nie były kanelo-
          Obecność dwóch półleżących aniołów nad głównym obra-   wane, lecz gładkie, a dodatkowo ich dolną część, wydzieloną
          zem łomżyńskiej nastawy sprawia, że chociaż nie mamy na   wałkami, pokrywał ornament . Podobieństwo między nasta-
                                                                                           32
          to dowodów, nie możemy wykluczyć, iż pierwotnie środkowe   wami było na tyle duże, że można je wytłumaczyć inspiracją
          pole dolnej kondygnacji ołtarza było zwieńczone dodatko-  autora projektu łomżyńskiej nastawy nastawą warszawską –
          wym gzymsem – jak w ołtarzach głównych w kościele w Boli-  na przykład z  woli fundatora – lub tym samym autorem
                                                      23
          mowie (ok. 1640) czy Chruślinie (2. ćw. XVII wieku)  – lub –  projektu  obu  retabulów,  a  niewykluczone,  że  oboma  tymi
          jak we wspomnianej odmianie ołtarzy małopolskich – na-  powodami równocześnie . Jeśli jednak autorem ołtarza łom-
                                                                                       33
          czółkiem podpartym pośrodku widoczną na zdjęciach kon-  żyńskiego był jeden z włoskich architektów , to wykonany
                                                                                                       34
          solą, na którym umieszczone były półleżące fi gury aniołów.   przez niego projekt musiał realizować warsztat pozostający
          Usunięcie gzymsu czy naczółka mogło nastąpić w momencie   pod wpływem sztuki niderlandzkiej. O ile bowiem architek-
          wymiany obrazów w łomżyńskim ołtarzu.                  tura łomżyńskiej nastawy ma cechy architektury włoskiej, to
                                                                 ornamentyka ma charakter niderlandzki.
          W łomżyńskiej nastawie wprowadzono szereg elementów
          spotykanych w  nastawach zrealizowanych w  2. poł.XVI
          i 1. ćw. XVII wieku w Rzeczypospolitej, jednak żadna nie   26.  W. Czajewski,  Katedra św. Jana w  Warszawie: w  setną rocznicę za-
          była  jej tak bliska  jak  dawny,  niezachowany,  ale  znany   mienienia kolegiaty na katedrę, Warszawa 1899, s. 66. Krytycznie o tych
                                                                 atrybucjach już J. Mrozowski, Ołtarz wielki w archikatedrze warszawskiej,
          z fotografi i ołtarz główny dawnej kolegiaty (obecnie kate-  „Wiadomości Archidyecezyalne Warszawskie” 1915, r. 5, nr 10, s.  306.
          dry) św. Jana w Warszawie . To właśnie tę nastawę należy   27.  M.I. Kwiatkowska, op. cit., s. 41.
                                 24
          uznać za bezpośredni wzór dolnej kondygnacji retabulum   28. M. Karpowicz, Matteo Castello architekt wczesnego baroku, War-
          łomżyńskiego. Wykonany między 1611 a 1618 rokiem oł-   szawa 1994, s. 38–39.
                                                            25
          tarz warszawski powstał z fundacji Zygmunta III Wazy .   29.  J. Androuet du Cerceau, op. cit., łuk w porządku doryckim.
                                                                 30. KZSP, t. 11: Województwo bydgoskie, red. T. Chrzanowski, M. Kor-
          Zajmujący się nim badacze wysunęli kilka propozycji jego   necki, z. 15, Powiat świecki, inwentaryzację przeprowadzili T. Chrza-
          autorstwa. Najwcześniejsza łączy go z  Giovannim Succa-  nowski, T. Żurkowska, Warszawa 1970, s. 5, il. 39.
                                                                 31.  KZSP, t. 11, op. cit., z. 2: Powiat brodnicki, inwentaryzację przepro-
                                                                 wadzili T. Chrzanowski, T. Żurkowska, Warszawa 1971, s. 9, il. 61.
          21.  F. Stolot, Główne typy…, op. cit., s. 350.        32. Jak wyglądała dekoracja kolumn, nie możemy stwierdzić (nie jest
          22. KZSP, t. 5: Województwo poznańskie, red. T. Ruszczyńska, A. Sław-  widoczna na znanych fotografi ach ołtarza), natomiast dolne trzony pi-
          ska,  z.  2:  Powiat czarnkowski,  inwentaryzację  przeprowadzili  I.  Try-  lastrów, na których tle były ustawione kolumny, ozdobiono ornamen-
          bowski, O. Zagórowski, Warszawa 1966, s. 17, il. 14.   tem okuciowym i kaboszonami.
          23.  KZSP, t. 2: Województwo łódzkie, red. J.Z. Łoziński, Tekst, s. 117,   33.  R. Sulewska, op. cit., s. 188.
          119, Ilustracje, il. 268–269.                          34. Ze względu na podobieństwo obu nastaw Mariusz Karpowicz we
          24. Zob. il. Katedra: ołtarz wielki, http://www.tonzp.dziedzictwowizu-  włoskiej wersji pracy o Castellu uznał za niemal pewne autorstwo tego
          alne.pl/karta/R-12548?back=1 (29.04.2017).             architekta projektu ołtarza w Łomży (M. Karpowicz, Matteo Castello   41
          25.  M.I. Kwiatkowska, Katedra św. Jana, Warszawa 1978, s. 40–41.  l’architetto del primo barocco a Roma e in Polonia, [b. m.] 2003, s. 86).  ołtarz z łomży
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47