Page 43 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 43

do dzieł Fryzyjczyka – licznie pojawiające się w  drugiej
                                                                          połowie XVI i na początku XVII wieku. Vredemanowską
                                                                          ornamentykę rozpowszechniali malarze, rzeźbiarze, archi-
                                                                          tekci, wykorzystując ją w kolejnych realizacjach, ale też au-
                                                                          torzy traktatów-wzorników przygotowywanych dla innych
                                                                          twórców. Spośród tych ostatnich warto wspomnieć znane
                                                                          na terenie Rzeczypospolitej prace: Gabriela Krammera –
                                                                                                      36
                                                                          Architektura von den funf Seulen , Veita Ecka i Jacoba Guc-
                                                                          keisena – Etliche architectisher Portalen, Epitapien, Caminen
                                                                          und Schweyffen , Johanna Jacoba Ebelmanna i Jacoba Guc-
                                                                                       37
                                                                          keisena – Schweyf Bvoch , Seilen Bvoch  i Architectura .
                                                                                                            39
                                                                                                                          40
                                                                                               38
                                                                          Ograniczenie dekoracji łomżyńskiego ołtarza do ornamen-
                                                                          tu okuciowego i rollwerku uzupełnionego motywami wy-
                                                                          korzystywanymi w  grotesce niderlandzkiej i  brak takich
                                                                          elementów ornamentalnych jak arabeska czy wić roślinna
                                                                          odróżnia łomżyńską nastawę od wielu ołtarzy powstających
                                                                          w  pierwszej ćwierci XVII wieku na terenie województwa
                                                                          mazowieckiego Korony Królestwa Polskiego, do którego
                                                                          przynależała Łomża. Na terenach tych bowiem w tym cza-
                                                                          sie dominowały bogato zdobione dzieła snycerskie  łączące
                                                                                                                      41
                                                                          ornament niderlandzki z różnego rodzaju przekształconymi
                                                                          formami wici roślinnej w wersji nawiązującej do rozwiązań
                                                                          wypracowanych na terenie Małopolski. W  zakresie
                                                                          ornamentyki ołtarz łomżyński bliższy jest dziełom z takich
                                                                          terenów, jak na przykład Prusy Królewskie, gdzie częściej
                  Rzeźby z ołtarza głównego, z katedry w Łomży – św. Jan Chrzciciel,   spotykamy prace dekorowane wyłącznie ornamentem ni-
                  św. Wawrzyniec i św. Wojciech – przed 2000 rokiem, fot. R. Sulewska.  derlandzkim. Wyeksponowanie architektury i zredukowa-
                                                                          nie dekoracji różni łomżyńską nastawę od wielu dzieł po-
                                                                          wstałych w pierwszej ćwierci XVII wieku także na innych
                                                                          terenach Korony .
                                                                                        42
                  Strukturę ołtarza poszerzały umieszczone po bokach obu
                  kondygnacji ozdobne uszaki ukształtowane z  ornamen-
                  tu okuciowego i  zwijanego, wolut z  drobnym akantem,   36.  G.  Krammer,  Architectura:  Von Den Funf Seulen Sampt Iren Or-
                                                                          namenten Und Zierden Als Nemlich Tuscana. Dorica. Ionica. Corintia.
                  podwieszonych pęków owocowych oraz rollwerkowych        Composita In Rechter Mas Teilung Und Proportzion Mit Den Exemplen
                  „wieżyczek”. Zdobione były dolne części trzonów kolumn   Der Berümbsten Antiquiteten So Durch Den Mererntail Sich Mit Der Leer
                  i pilastrów, zamknięcie nisz oraz pola nad nimi. Charakte-  Vitruvii Vergleichen..., Prag 1606, http://digital.bib-bvb.de/view/bvbmets/
                  rystycznym elementem dekoracji ołtarza było użycie rautów   viewer.0.6.1.jsp?folder_id=0&dvs=1499205668004~174&pid=3209361&lo-
                  włączonych w dekorację obu uszaków, ale też umieszczo-  cale=pl&usePid1=true&usePid2=true (05.07..2017).  O  publikacjach
                                                                          Krammera zob. G. Irmscher, Kölner Architektur- und Säulenbücher um
                  nych jako samodzielne elementy na cokołach figur bisku-  1600, Bonn 1999, s. 135–157. Na temat oddziaływania wzorów Krammera
                  pów i anioła wieńczącego nastawę, a także na wydzielonych   na snycerstwo północnej Polski zob. R. Sulewska, op. cit., s. 172–174.
                  prostokątnych polach poniżej kapiteli pilastrów.        37.  V. Eck, J. Guckeisen, Etliche architectisher Portalen, Epitapien, Ca-
                                                                          minen und Schweyffen / allen Steinmetzen und Schreinern, auch andern
                                                                          diser Kunst Liebend[e]n…, Collen, [s. d.] http://www.e-rara.ch/zuz/con-
                  Na ukształtowanie, a  następnie rozpowszechnienie orna-  tent/titleinfo/2475158 (12.06.2017). O innych wydaniach tej pracy zob.
                  mentu okuciowego decydujący wpływ miały prace Corne-    G. Irmscher, op. cit., s. 96–109.
                  lisa Bosa, Cornelisa Florisa i przede wszystkim Hansa Vre-  38. J.J. Ebelmann, J. Guckeisen,  Schweyf Bvoch, Coloniae 1599,
                  demana de Vries. Ten malarz i architekt w swoich dziełach   http://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PP-
                  teoretycznych i wzornikach zaprezentował wiele wariantów   N825830435&PHYSID=PHYS_0005&DMDID (12.06.2017). O  pra-
                                                                          cach Ebelmanna i Guckeisena zob. G. Irmscher, op. cit., s. 109–128.
                  i możliwości użycia tego rodzaju ornamentu. Stosował go   39.  J.J. Ebelmann, J. Guckeisen,  Seilen Bvoch Darinnen Derselben
                  samodzielnie, łączył z ornamentem zwijanym, wykorzysty-  Grunt, Theilung, Zieradt, Und Gantze Volkomenheit Vorgebildet Wirdt,
                  wał jako element groteski . Wszystkie motywy ornamen-   Collen 1600, http://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PP-
                                         35
                  talne zdobiące łomżyński ołtarz można wywieść z propozy-  N=PPN825827779&PHYSID=PHYS_0005 (12.06.2017).
                  cji Vredemana, ale na dekorację łomżyńskiej nastawy mogły   40. J.J. Ebelmann, J. Guckeisen, Architectura Lehr und Kunstbuch al-
                                                                          lerhant  Portalen,  Reisbetten  und Epitaphien  alle  Schreinwerckern,
                  wpłynąć także dzieła innych artystów – odwołujących się   Steinhewern sampt andern kunstliebenden zu gefallen gestellt und an
                                                                          tag geben…, Collen 1600, http://digital.slub-dresden.de/werkansicht/
                                                                          dlf/1243/3/ (12.06.2017).
                  35.  Na temat modelowej roli projektów ornamentów Hansa Vredemana   41.  Wzmiankowane w: M. Wardzyński, Sztuka nowożytna na Mazow-
            42    de Vries zob. P. Fuhring, Hans Vredeman de Vries und das Ornament   szu. Zarys problematyki w: Dzieje Mazowsza, t. 2: Lata 1527–1795, red.
                                                                          J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 658.
                  und Modell w: Hans Vredeman de Vries und die Renaissance im Nor-
     ołtarz z łomży  den, hrsg. H. Borggrefe, V. Lüpkes, P. Huvenne, München 2002, s. 61–68.  42. R. Sulewska, op. cit., s. 188.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48