Page 41 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 41

Belkowanie nad polem środkowym zostało całkowicie prze-
                                                                          rwane, a nad bocznymi silnie wysunięte, co niejako unieza-
                                                                          leżniło te części od siebie.

                                                                          Wyniesienie pola środkowego ponad boczne zamknięte
                                                                          prostym  belkowaniem  spotykamy  w  pierwszej,  nowożyt-
                                                                          nej nastawie zrealizowanej do katedry na Wawelu (dziś
                                                                          w  kościele parafi alnym w  Bodzentynie ), która spotka-
                                                                                                              15
                                                                          ła się z szeregiem naśladownictw na terenie Małopolski .
                                                                                                                            16
                                                                          Jej  struktura nawiązuje do łuku triumfalnego w  formie
                                                                          serliany. Dla tego rodzaju retabulów charakterystyczne jest
                                                                          zamknięcie znacznie wyniesionego pola środkowego dolnej
                                                                          kondygnacji archiwoltą wspartą na odcinkach belkowania
                                                                          wieńczącego pola boczne . W innej wersji znanej od około
                                                                                                17
                                                                          1600 roku, a osiągającej najciekawsze rozwiązania w dzie-
                                                                          łach wiązanych z warsztatem krakowskiego snycerza Balce-
                                                                          ra Kuncza, całe belkowanie wygina się ponad polem środ-
                                                                                                                 18
                                                                          kowym, powtarzając kształt jego zamknięcia .
                                                                          Rozwiązaniem odróżniającym łomżyńską nastawę od
                                                                          wspomnianych retabulów jest całkowite przecięcie belko-
                                                                          wania nad środkowym polem dolnej kondygnacji przez
                                                                          wyniesienie w tę partię zamknięcia obrazu i przesunięcie
                                                                          ku górze gzymsu nad środkowym polem dolnej kondygna-
                                                                          cji, co dało efekt podniesienia i nadwieszenia drugiej. Takie
                                                                          ukształtowanie tej części ołtarza przypomina rozwiązania
                                a    b            c                       pojawiające się w  odmianie nastaw ukształtowanej około
                                                                                               19
                                                                          1620 roku w Małopolsce , którą reprezentują takie retabula
                  Uszak z ołtarza głównego, z katedry w Łomży – a. zdjęcie archiwalne
                  sprzed 1959 roku;  b. stan przed 2000 rokiem; c. wstępna rekonstrukcja   jak ołtarz główny w kościele Wniebowzięcia NMP w Kra-
                  formy uszaka, rys. R. Sulewska                          śniku (1620–1630), a także główne nastawy w kościołach:
                                                                          farnym w Iłży (1629), Bożego Ciała w Krakowie (ukończo-
                                                                          ny 1637), Bernardynów w Leżajsku (przed 1640) czy dawny
                                                                          ołtarz główny kolegiaty zamojskiej obecnie w kościele para-
                  boczny z herbami Kościesza i Junosza . Na rozpowszech-  fi alnym w Tarnogrodzie . W tych jednak przypadkach nad
                                                                                               20
                                                    12
                  nienie takiego układu belkowania mogły mieć wpływ za-   polem środkowym dolnej kondygnacji dodano przerwany
                  równo bardzo popularne w Polsce projekty Sebastiana Ser-  u  podstawy naczółek, czym nadano nastawom bardziej
                  lia opublikowane w wydanym po raz pierwszy w 1551 roku   barokowy charakter, a  dodatkowo belkowanie ich dolnej
                  w Lyonie Extraordinario libro , jak i propozycje aranżacji
                                            13
                  łuków zaprezentowane w Quinque et viginti exempla arcu-  15.  O ołtarzu zob. P. Pencakowski, Renesansowy ołtarz główny z kate-
                  um... Jacquesa Androueta du Cerceau .                   dry krakowskiej w Bodzentynie, „Studia Waweliana” 2002/2003, nr 11–
                                                   14
                                                                          12, s. 107–155.
                  W stosunku do tej grupy retabulów dawna, główna nastawa   16.  F. Stolot, Główne typy kompozycyjne drewnianych ołtarzy w Mało-
                  łomżyńskiej katedry została w istotny sposób przekształcona.  polsce po roku 1600 w: Sztuka około roku 1600, Materiały Sesji Stowa-
                                                                          rzyszenia Historyków Sztuki zorganizowanej przy współpracy Wydziału
                                                                          Kultury Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie, Warsza-
                  12. Kazimierz Stronczyński wzmiankował go jako ołtarz św. Jana Ne-  wa 1974, s. 350–351.
                  pomucena. Być może jest on identyczny z odnotowanym w wizytacji   17.  Ibidem.
                  kościoła z 1598 roku ołtarzem świętych: Urszuli, Barbary, Stanisława   18.  Ibidem,. s. 351. O Balcerze Kunczu i jego działalności zob. F. Stolot,
                  i  Walentego  ufundowanym  przez  Jana Polikowskiego.  Dziś  w  jego   Z. Wenzel-Homecka, Kuncz Balcer, w: Polski słownik biografi czny, t. 16,
                  głównym polu mieści się obraz Serce Jezusa (K. Stronczyński, op. cit.,   Wrocław 1971, s. 183; F. Stolot, Warsztat Baltzara Kuncza. Ze studiów
                  s. 397; KZSP, Sn, t. 9, z. 1, op. cit., s. 23; archiwalna fotografi a zob. nega-  nad snycerstwem krakowskim 1 połowy XVII w., „Sprawozdania z Po-
                  tyw nr 9265, Zbiory Fotografi i IS PAN.                 siedzeń Komisji Naukowych PAN”, Oddział w Krakowie, 19: 1975, z. 1,
                  13.  S. Serlio, Extraordinario libro di architettura […] Nel quale si di-  s. 127–128.
                  mostrano trenta porte di opera Rustica mista con diversi ordini: Et ven-  19.  O tej odmianie ołtarzy – F. Stolot, Główne typy…, op. cit., s. 350;
                  ti di opera dilicata di diverse specie con la scrittura davanti che narra   M. Wardzyński, Ze studiów nad snycerstwem krakowskim i małopol-
                  il tutto, Lione 1551, np. bramy oznaczone numerami: 7, 13, 16, http://  skim około roku 1630 w: Studia nad sztuką renesansu i baroku V, red. J.
                  dx.doi.org/10.3931/e-rara-372 (12.06.2017). O oddziaływaniu wzorów   Lilejko, I. Rolska-Boruch, Lublin 2004, s. 63–70; idem, Rzeźba nowożyt-
                  Sebastiana Serlia na sztukę w Polsce zob. J. Kowalczyk, Sebastiano Ser-  na w kręgu Jasnej Góry i Polskiej Prowincji Zakonu Paulinów 1: Ośrodek
                  lio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie   rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620–1705, t. 1, Warszawa
                  nowożytnej, Wrocław 1973.                               2009, s. 226–227.
            40    14.  J. Androuet du Cerceau, Quinque et viginti exempla arcuum..., Or-  20. O tym ołtarzu – J. Kowalczyk, Projekty i realizacje wystroju kolegia-
                  léans 1549, np. łuki w  porządku korynckim, http://architectura.cesr.
                                                                          ty zamojskiej w I połowie XVII w. w: W kręgu badań nad sztuką polską.
     ołtarz z łomży  univ-tours.fr/Traite/Images/INHA-4R1475Index.asp (04.07.2017).    Studia z historii sztuki i kultury, red. K. Majewski, Lublin 1983, s. 54–58.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46