Page 44 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 44

Rzeźby figuralne ołtarza przy zastosowaniu jednolitego
          sposobu  opracowania  draperii  i  typów twarzy  prezentują
          dwa rozwiązania kompozycyjne. Od sztywno ustawionych,
          bardzo statycznych figur biskupów i św. Wawrzyńca, któ-
          rych ruch ograniczył się do uniesienia rąk, odróżniają się fi-
          gury Michała Archanioła z lekko ugiętymi nogami, św. Jana
          Chrzciciela ustawionego w kontrapoście i specjalnie upo-
          zowanych – leżących aniołów. Sposób ukształtowania szat,
          które układają się gęstymi, drobnymi, równoległymi fał-
          dami, podkreśla kompozycję rzeźb. W rzeźbach biskupów
          i św. Wawrzyńca niczym niezmącone, opadające ku doło-
          wi fałdy załamują się tylko nad stopami figur, czym jesz-
          cze bardziej podkreślono ich statykę. W rzeźbach Michała
          Archanioła i Jana Chrzciciela dodatkowo załamują się na
          nogach i zaznaczają brzuch.

          Najciekawsza  pod  względem  kompozycji  figura  św. Jana
          Chrzciciela silniejsze wysunięcie jednej nogi i  charakte-
          rystyczny gest wskazywania palcem zawdzięcza wykorzy-
          stanemu wzorowi. Był nim zapewne długo i  przez wielu
          artystów wykorzystywany drzeworyt Albrechta Dürera
          z około 1504 roku ukazujący świętych Jana i Onufrego .
                                                            43
          O znajomości tej pracy Dürera w Polsce może świadczyć
          epitafium kanonika krakowskiego Jana Sakrana (zm. 1527)
          zawieszone pierwotnie w kaplicy św. Trójcy w katedrze na
          Wawelu, obecnie przechowywane w klasztorze misjonarzy
          w Krakowie , a także figura tego samego świętego w ołtarzu
                    44
                                                            45
          głównym w kościele parafialnym w Beszowej (przed 1675) .
          Brak przekazów archiwalnych nie pozwala na wskazanie
          warsztatu,  w  którym  powstała  łomżyńska  nastawa. Nie
          można  go  także  określić  na  podstawie  analizy  formalnej.
          Związki z ołtarzem warszawskim wskazują na środowisko
          warszawskie, jednak ołtarz na pewno nie był wykonywany
          w tym samym warsztacie, co dawna nastawa z katedry św.
          Jana, a brak innych dzieł z tego czasu nie pozwala na dalsze   Zwiastowanie, ok. 1627, Pałac Biskupi w Łomży, pierwotnie w ołtarzu
          porównania. Nie wydaje się, by nastawę wykonał warsztat   głównym fary w Łomży, fot. Instytut Sztuki PAN, nr neg. XXX
          miejscowy, chociaż Łomża w XVI wieku była ośrodkiem,
          w którym działała dość liczna grupa rzemieślników . Je-
                                                        46
          śli jednak byli wśród nich stolarze i snycerze, to nie zna-
          my ich prac. Porównanie ołtarza głównego z  innymi oł-  figuralnych jest zupełnie odmienny. Także inne dzieła z cza-
          tarzami katedry, które powstały na przełomie XVI i XVII   su, w którym powstał ołtarz główny katedry, nie wykazują
          wieku, pozwala na stwierdzenie, że nie zostały wykonane   charakterystycznego dla jego rzeźb figuralnych typu twarzy
          w  tym  samym  warsztacie.  O  ile  bowiem  niektóre  z  nich   o ostro zarysowanych nosach, migdałowych oczach ujętych
          (ołtarze św. Józefa Opieki , Serca Jezusa  i niezachowane   w grube powieki, mocno zaznaczonych policzkach i dużych
                                47
                                              48
          – św. Joachima  i św. Jana Kantego ) łączy z głównym ni-  uszach.
                                         50
                       49
          derlandzka ornamentyka, o tyle sposób opracowania rzeźb
                                                                 Dawny ołtarz główny katedry w  Łomży to obok ołtarza
          43.  Zob.   http://www.metmuseum.org/art/collection/search/388150   z katedry św. Jana w Warszawie jedna z najciekawszych na-
          (12.06.2017).                                          staw, jakie zrealizowano na Mazowszu w pierwszym trzy-
          44. M.  Walicki,  Epitafium Jana Sakrana, „Biuletyn Historii Sztuki”   dziestoleciu XVII wieku.
          1954, nr 1, s. 40–42.
          45.  M. Wardzyński, Rzeźba nowożytna…, op. cit., s. 249.
          46. A.  Chętnik,  Z  przeszłości zabytków Łomży,  Nowogród  –  Łomża
          1937, s. 12.
          47.  KZSP, Sn, t. 9, z. 1, op. cit., s. 23, il. 48.
          48. Ibidem, s. 23, il. 49.
          49.  Negatyw  nr 9267,  Zbiory Fotografii  IS PAN;  K. Stronczyński,                         dr Renata Sulewska
          op.  cit., s. 397.                                              Asystent w  Zakładzie Historii Sztuki i  Kultury Dawnej.
          50. Negatyw nr 21901, fot. A. Bochnak, Zbiory Fotografii IS PAN;   Zajmuje się badaniem nowożytnej sztuki polskiej, zwłasz-  43
          K. Stronczyński, op. cit., s. 397.                              cza rzeźby renesansowej i sztuki manierystycznej.  ołtarz z łomży
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49